Trähantverk

Såga ekstock

20 inlägg 30360 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

slatte  
#645080 Hej! Sågade lite Ek i helgen.
Är Garvsyran från eken något man behöver vara rädd för att det fräter eller lättare för korrosion eller liknande på sågen/bladen?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

jakobn  
#645260 Nej

Användarvisningsbild

Re: Såga ekstock

JensSkoog  
#645899
slatte skrev:Hej! Sågade lite Ek i helgen.
Är Garvsyran från eken något man behöver vara rädd för att det fräter eller lättare för korrosion eller liknande på sågen/bladen?

Garvsyran och stål/järn kan vara en dårlig kombination för det man sågar om man lämnar verktyg i kontakt med trä. Även filspån från filning av sågkedjan, kan ge svarta prickar/fält i ekbredorna. Men verktyget mår bra. :wink:

Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

aunnr1  
#682647 Hej detta kanske inte är rätt ställe men jag provar till att börja med.
Jag är intresserad av att köpa enstaka grova stockar för sågning främst ek men bok o annat är även intressant,
om någon vet vart eller vem som kan ha skulle det uppskattas

Anders

Användarvisningsbild

Re: Såga ekstock

Mikey_AX  
#682652 Hejsan,
En sak att tänka på om man bara vill har fint virke och ingen bark kant kvar, är att barka av stocken innan ni sågar upp stocken.
Stockar som har legat på marken, ståt vid vägen eller så brukar det fastna mycket sand grus och annat snuts på.
När man sedan sågar upp stocken så sågar man i sandrester, vilket minskar livslängden drastiskt på kedjor och bandsågs band.
Visst, sen ska man komma ihåg att Ek är hårt när det torkar och sliter verktyg mycket mer än andra trä slag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).