Trähantverk

Snickerimaskin!

15 inlägg 23998 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snickerimaskin!

T Landström  
#401356 Bu vänder jag mig till detta eminenta forum för en fråga som till viss del hör till skogen... ;)

I ett av utrymmena i ladugården gjorde min morfar i ordningen en lite snickarverkstad och står en stor kombimaskin som jag skulle vilja få tag i lite dokument på. Framförallt en instruktionsbok...

Ska googla lite själv oxå...




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Snickerimaskin!

jannee  
#401372 "Tror" att Molnia har eller har haft en Sayo A1

Användarvisningsbild

Re: Sv: Snickerimaskin!

T Landström  
#401373
jannee skrev:"Tror" att Molnia har eller har haft en Sayo A1


Han har en... ;)
Såg det på ett annat forum så jag hoppas han snart loggar in ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

molnia  
#406884 Förlåt Landström jag har missat denna tråden helt :oops:
har inte varit lika aktiv på forumet i sommar pga en tjej. :grin:
det är mycket riktigt att jag har en Sajo A1.

Jag köpte min i delar så jag fick leta reda på en till ägare för att få klarhet i de sista smådelarnas placering. Av den herren fick jag även ett liten dokument om maskinen.
Jag måste tyvärr erkänna att jag inte har använt maskinen så mycket främst för att jag började jobba med finsnickeri på heltid som anställd och då har jag gjort det medta fritidsjobben även där.
Men jag skulle kunna vid något tillfälle göra ett filmklipp där jag beskriver det jag känner till om maskinen.
Ska även försöka skanna eller fotta av dokumentet jag har.

Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

molnia  
#406886
Lite svårt att se men överst är det miniaturer av 6 st olika snikerimaskiner. Därför står det (6st maskiner) "i en maskin"

Jag kollade nu på dokumenten jag har om maskinen och det var mer än jag mindes, närmare 20 sidor. Men jag tycker det gör sig bäst att skanna detta och lägga upp på någon sida där de sparas mycket dokument om maskiner tex maskinisten.
men fottade första sidan :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

T Landström  
#406910
molnia skrev:Förlåt Landström jag har missat denna tråden helt :oops:
har inte varit lika aktiv på forumet i sommar pga en tjej. :grin:
det är mycket riktigt att jag har en Sajo A1.

Jag köpte min i delar så jag fick leta reda på en till ägare för att få klarhet i de sista smådelarnas placering. Av den herren fick jag även ett liten dokument om maskinen.
Jag måste tyvärr erkänna att jag inte har använt maskinen så mycket främst för att jag började jobba med finsnickeri på heltid som anställd och då har jag gjort det medta fritidsjobben även där.
Men jag skulle kunna vid något tillfälle göra ett filmklipp där jag beskriver det jag känner till om maskinen.
Ska även försöka skanna eller fotta av dokumentet jag har.


Så kan det vara ibland när det är kjoltyg inblandat ;)

Vore ju fint om du kunde skanna in dokumenten...
Det jag vet om våran maskin är att vi inte kan köra hyveln utan att byta huvudsäkringar :lol:
Klyvsågen/justersågen har jag använt...men det vore roligt att lära sig använda fräsen och plan/rikthyveln...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

molnia  
#421348 Ber om ursäkt för att det har dröjt men nu har jag äntligen fått dokumentet scannat.


Manual till SAJO A1
(2 MiB) Nerladdad 1191 gånger


Har för avsikt att skapa en film om användandet av maskinen men vet inte när det blir gjort. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

T Landström  
#421360
molnia skrev:Ber om ursäkt för att det har dröjt men nu har jag äntligen fått dokumentet scannat.


20161202131749357.pdf


Har för avsikt att skapa en film om användandet av maskinen men vet inte när det blir gjort. :oops:


Du är en ängel @molnia :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

molnia  
#659492 Har fått pm om mer info om min maskin. Verkar som det kan skilja en del i utseende på maskinen beroende på årsmodell men lägger upp lite bilder jag letade fram för att svara på pm'et här, Så kan alla se dem. Flera finns redan i en annan tråd om våra ekonomibyggnader men det gör sig bäst att samla dem här. Jag köpte min i delar och fick lämna in motorn för omlindning och montering av yd-start.

Avatar Fallback

Re: Snickerimaskin!

Willeryr  
#698804 @molnia instruktionsboken du lade upp öppnas som html-fil för mig, med andra ord blir den obegriplig. Kan du ladda upp den igen på nytt som pdf?

Jag har också en Sajo A1 som används ganska flitigt. Saknar dock justersläden du har! Får kanske bygga en om orken faller in nån gång!

Lägger upp några bilder på min maskin för de nyfikna under dagen.

Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

molnia  
#698838 Konstigt, jag kan ladda ner den som pdf.

Laddade ner filen och bifogade den igen,
Se om det hjälpte annars får jag ladda upp orginalet. orginal filen ligger på hemdatorn som jag inte kommer hinna komma åt på ett tag.
Sajo A1 kombisnickerimaskin
(2 MiB) Nerladdad 327 gånger

Avatar Fallback

Re: Snickerimaskin!

Willeryr  
#698898 Tack! Tyvärr blir den likadan.. kanske har att göra med att jag öppnar på iPhone?
Hittade iallafall instruktionsboken på maskinisten, kanske din/samma?

Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

Williamm  
#698905
Willeryr skrev:Tack! Tyvärr blir den likadan.. kanske har att göra med att jag öppnar på iPhone?
Hittade iallafall instruktionsboken på maskinisten, kanske din/samma?

För mig blir det pdf. Jag kan maila den till dig om du ger mig din mail på pm.

Avatar Fallback

Re: Snickerimaskin!

Willeryr  
#698911 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Snickerimaskin!

molnia  
#698981 Så bra att de funkade den vägen för dig, jag minns faktiskt inte om jag laddade upp manualen till maskinisten men är medlem där så det är mkt möjligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).