Trähantverk

Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

59 inlägg 26493 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

generationsskifte  
Mangan skrev:
generationsskifte skrev:Han var här i 5 arbetsdagar. Jag jämförde med Byggmax priser, så kulle jag köpt allt virke där skulle det gå på mellan 130-150.000 kr.

Minns jag rätt så gick det på 20.000kr plus moms totalt för de dagar han var här och sågade.

Hur många kubik virke sågade ni?

Vågar inte svara på det, men minns att vi apterade 490cm längder på runt 50 stockar. Var gammal tätvuxen granskog så var redan planerat att såga upp en hel del av att till panel på mangårdsbyggnaden. Sen sågade vi en hel del ektimmer också.

jannee  
#829605Löna sig, är bara förnamnet.
Du tre om inte fyrdubbla det ekonomiska utbytet i att såga upp själv, även om du ska be någon göra jobbet.
De riktigt stora pengarna gör man på att såga upp borrvirke till egen konsumtion.
Reglar, panel o.s.v.
Något att beakta är att borrvirke inte slår sig, i alla fall då endast minimalt.

PS
Eftersom man oftast saluför ett begränsat sortiment kan det var lite svårt att få ruljangs på försäljningen.
DS

Tralsmo  
#829625Njaaa,, där håller ja inte me Janne.

Ja har sågat pyttelite barkborrevirke på mitt logosol.
Vissa gick alldeles utmärkt å vissa blev som bananer direkt.
Nu har de ju inte varit många kubik.
Kanske 20 30.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#829627Jag hugger varje år ca 5 fub timmer från vindfällen och "gaddtallar". För lite för att sälja och ved har jag tillräckligt av ändå. Till för 8 år sedan har jag fått det sågat på annat håll, men nu finns det ingen som sågar på uppdrag inom tre mils radie.
Köpte en Bamsesåg 2016 och har inte ångrat mig. Har till för två år sedan behövt virket själv, men sedan kom grannen över och frågade om jag kunde såga då han behövde byta panel på hela kåken.
Har inte finräknat på ekonomin, men sågen är betald med de egna uthusbyggena och grannen får panel till kåken för ett helt annat pris än han kan köpa på annat håll.
Sedan vet jag att timpenningen är betydligt högre på mitt ordinarie jobb.
Det som är extra roligt är att kunna såga udda dimensioner. Jag har renoverat ett par lador där det inte går att köpa virke i en vanlig bygghandel.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Ibland behöver man kasta sig ut i det okända. Vissa är mer sugna på det än andra. Jag önskar er lycka till och hoppas på mer information om hur det går och vad som kostar mer eller mindre. Inte säker på att "marknaden" vill betala för det, men håller med om att det borde kännas bättre att köpa lokal virke som kunden har en positiv bild av och därmed kan betala en slant mer för än anonymt i butiken.

Vi har något som man inte hade förr, internet.

Vi har en helt annan möjlighet att bygga länk mellan den som vill sälja tjänst/produkt till någon.

Det är en nyckel för framgång att hitta kunder som behöver sågade trävaror här tänker jag.

Sedan gör det dessutom att vi har mycket enklare att hantera administration.

Det har aldrig funnits en bättre tid att bedriva företag på landsbygden som det gör idag.

Torleif  
#829717Det har visat sig vara svårt att få någon vettig timpenning med bandsågverk.
Dels har de dålig produktivitet.
Dels har alla billiga bandsågverk (till exempel Woodmizer) för små hjul så materialet i bladen utmattas och de går av i förtid så man får sätta onödigt mycket pengar i blad.
Dels blir det dålig måttnogrannhet på virket. Allt borde egentligen hyvlas. Sågar man båtbord eller timmerblock har det ingen stor betydelse men vanligt byggnadsvirke skall man inte behöva justera till mått med yxan på bygget.

Skall det tjänas pengar är det alltså en blocksåg du skall ha.
Gamla blocksågar utan yttre tryckvals är krångliga att såga med och så är de extremt känsliga för att kupningen på klingan och matningshastigheten passar ihop. Ju snabbare man matar destu varmare går ytterkanten på klingan och destu större kupning måste man hamra i klingan. Det där är en avancerad konst. Vanliga människor som inte har tränat i 20 år på att hamra klingor skall nog helst ha yttre tryckvals på blocksågen. Fortfarande skall det hamras kupning i klingan men det är inte alls lika känsligt att få det rätt så det är inom gränserna för vad man kan lära sig.
Det går bra att bygga en yttre tryckvals själv på en gammal såg men ofta behöver man förstärka sågstommen litet så den inte sviktar när hydraulcylindern tar i.
Skall man såga ensam eller med bara en hjälpkarl behöver man också någon slags hydraulisk stockvändare eller "mekanisk baksågare" som hjälper en att lägga stockarna i rätt läge på bordet. Annars skall det vara en baksågare som hjälper till med det och som knuffar blocket bakåt för varje skär så det ligger i linje med tumställaren och man får rakt virke. En del riktigt moderna och kraftiga blocksågar har så kraftig tumställare och tryckvals att blocket tvingas i rätt linje av sig själv men då talar vi om 50000 euro och uppåt på begagnatmarknaden.

Sedan lönar det sig att satsa på en ordentlig sågplats med bra stockbänk och gärna något system så man kan lasta av det sågade virket från bordet med minimalt med arbetskraft.
Annars fordras det 4 man för att köra en helt manuell blocksåg. Sågaren och baksågaren och två hjälpkarlar som bär undan virke.

På grund av de stora investeringarna brukar det bli mest kostnadseffektivitey när en i trakten håller sig med blocksåg som är ordentligt utrustad och fraktsågar åt alla andra som kommer dit med sina stocklass och oftast själva är hjälpkarlar. Här i trakten brukar en sådan sågare ta ungefär 70-80 euro i timmen för sig och sågen och bränslet till den gamla lastbilsmotorn som drar sågen. Det blir för dyrt att ha en stor traktor att dra sågen.
Kunderna som kommer gör god förtjänst och sågaren ställer in sin timpenning så han också gör en god förtjänst. Alla vinner på det.
Då undviker man också kravet på CE-märkning.
Enligt beslut av idioterna i Helsingfors och Stockholm och Bryssel framlobbat av de giriga jävlarna i storindustrin måste nämligen att byggnadsvirke som säljs vara klassat och CE-märkt. Det är dyrt och omständigt att skaffa sig rättigheten att CE-märka. Fraktsågat virke och virke som är sågat för ett specifikt projekt är undantaget från CE-märkningskravet. Det får användas som oklassat till allt utom fackverkstakstolar.
Många kommunala byggnadsinspektörer känner inte till de här undantagen men lagen är entydig. Jag har själv som ansvarig konstruktör och arbetsledare på ett bygge tvingats börja läsa lagen på en slutgranskning för att få stommen av fraktsågat virke godkänd men när byggnadsinspektören märkte att jag kunde lagen bättre än han själv gav han upp. Han insåg att hans krav på att allt virke måste vara klassat och stämplat inte stod på laglig grund.

Användarvisningsbild

Badger  
Torleif skrev:Det har visat sig vara svårt att få någon vettig timpenning med bandsågverk.
Dels har alla billiga bandsågverk (till exempel Woodmizer) för små hjul så materialet i bladen utmattas och de går av i förtid så man får sätta onödigt mycket pengar i blad.
Dels blir det dålig måttnogrannhet på virket. Allt borde egentligen hyvlas.

Det var ett långt inlägg. Ska bli intressant vad alla självsågare har att inflika om detta. För egen del har jag bara erfarenhet av att såga på en 30 år gammal logosol med kedja. Sågade upp lite reglar från ett par tallstockar på den när jag renoverade huset för 20 år sedan och de blev lika raka och bra som något vi köpte på Krauta eller Byggmax. Sågade medvetet ett par millimeter tjockare och drog dem genom en billig planhyvel så de blev släta och fina att hantera. Men det tog lång tid att såga och vad inte så smidigt så det funkar bara för eget bruk med kedjesåg iaf.

TS
Användarvisningsbild

Torleif skrev:Det har visat sig vara svårt att få någon vettig timpenning med bandsågverk.
Dels blir det dålig måttnogrannhet på virket. Allt borde egentligen hyvlas. Sågar man båtbord eller timmerblock har det ingen stor betydelse men vanligt byggnadsvirke skall man inte behöva justera till mått med yxan på bygget.

Gamla blocksågar utan yttre tryckvals är krångliga att såga med och så är de extremt känsliga för att kupningen på klingan och matningshastigheten passar ihop. Ju snabbare man matar destu varmare går ytterkanten på klingan och destu större kupning måste man hamra i klingan. Det där är en avancerad konst. Vanliga människor som inte har tränat i 20 år på att hamra klingor skall nog helst ha yttre tryckvals på blocksågen. Fortfarande skall det hamras kupning i klingan men det är inte alls lika känsligt att få det rätt så det är inom gränserna för vad man kan lära sig.
Det går bra att bygga en yttre tryckvals själv på en gammal såg men ofta behöver man förstärka sågstommen litet så den inte sviktar när hydraulcylindern tar i.
Skall man såga ensam eller med bara en hjälpkarl behöver man också någon slags hydraulisk stockvändare eller "mekanisk baksågare" som hjälper en att lägga stockarna i rätt läge på bordet. Annars skall det vara en baksågare som hjälper till med det och som knuffar blocket bakåt för varje skär så det ligger i linje med tumställaren och man får rakt virke. En del riktigt moderna och kraftiga blocksågar har så kraftig tumställare och tryckvals att blocket tvingas i rätt linje av sig själv men då talar vi om 50000 euro och uppåt på begagnatmarknaden.

Sedan lönar det sig att satsa på en ordentlig sågplats med bra stockbänk och gärna något system så man kan lasta av det sågade virket från bordet med minimalt med arbetskraft.
Annars fordras det 4 man för att köra en helt manuell blocksåg. Sågaren och baksågaren och två hjälpkarlar som bär undan virke.

På grund av de stora investeringarna brukar det bli mest kostnadseffektivitey när en i trakten håller sig med blocksåg som är ordentligt utrustad och fraktsågar åt alla andra som kommer dit med sina stocklass och oftast själva är hjälpkarlar. Här i trakten brukar en sådan sågare ta ungefär 70-80 euro i timmen för sig och sågen och bränslet till den gamla lastbilsmotorn som drar sågen. Det blir för dyrt att ha en stor traktor att dra sågen.
Kunderna som kommer gör god förtjänst och sågaren ställer in sin timpenning så han också gör en god förtjänst. Alla vinner på det.
Enligt beslut av idioterna i Helsingfors och Stockholm och Bryssel framlobbat av de giriga jävlarna i storindustrin måste nämligen att byggnadsvirke som säljs vara klassat och CE-märkt. Det är dyrt och omständigt att skaffa sig rättigheten att CE-märka. Fraktsågat virke och virke som är sågat för ett specifikt projekt är undantaget från CE-märkningskravet. Det får användas som oklassat till allt utom fackverkstakstolar.
Många kommunala byggnadsinspektörer känner inte till de här undantagen men lagen är entydig. Jag har själv som ansvarig konstruktör och arbetsledare på ett bygge tvingats börja läsa lagen på en slutgranskning för att få stommen av fraktsågat virke godkänd men när byggnadsinspektören märkte att jag kunde lagen bättre än han själv gav han upp. Han insåg att hans krav på att allt virke måste vara klassat och stämplat inte stod på laglig grund.

Vilken timpeng var det du försökte få i din verksamhet?
Hur mycket sågade du när du räknade på din kalkyl?
Vilken märke och modell av såg är/var det du använde?

Torleif  
Sundhult skrev:

Vilken timpeng var det du försökte få i din verksamhet?
Hur mycket sågade du när du räknade på din kalkyl?
Vilken märke och modell av såg är/var det du använde?

Det är baserat på kalkylen som ledde till att jag inte skaffade bandsågverk eller kedjesågverk. Baserat på information från två bekanta som sågar med Woodmizer. Jag räknade med att såga för eget bruk och dessutom fraktsåga några veckor i året.
De fungerar bra att skiva snickerivirke med men bädden är för kort till timmerblock (längsta stocklängd 5,95) och sågbladen går ofta av. Såghastigheten och måttnogrannheten är för dåliga för byggnadsvirke om man sågar åt andra som mer än hobby. Sågar man åt sig själv är arbetstiden fri från både företagarförsäkring och inkomstskatt och moms så då blir det en annan kalkyl och lägre produktivitetskrav och då har man tid att justera med yxan när det inte passar ihop på bygget.
Man borde ju kunna få ut 40-45 euro plus moms i timmen som företagare om det alls skall gå runt.

Genom min snickeriverksamhet vet jag att tumregeln i branschen är att den där sortens breda tjocka bandsågblad fordrar minst 60 helst 70 cm hjul för att inte utmattas i förtid. Woodmizer har 40 cm hjul.

Kalkylen ledde fram till att jag borde skaffa blocksåg men jag har för svagt med kapital för att klara det. Lyckligtvis köpte en kamrat en gammal blocksåg och renoverade den så han fraktsågar åt mig.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#829781Jag har ingen egen erfarenhet av småskalig sågning. Men inser att den mesta tiden som går åt är till allt annat än att såga. Jag har däremot stor erfarenhet av vedproduktion och så är det där. Det bör vara ännu mycket mer med sågning. Det är lätt att få en bra timpeng på timmarna enbart vid maskinen. Men det är en lång lista med saker som tar tid och kostnader som kommer till. Så är det beroende av ganska stora volymer för att slå ut kostnaderna. Såga småskaligt åt sig själv och för att det är roligt är en sak men att få en rimlig timpeng efter alla kostnader och arbete och sen sälja då tror jag i alla fall man måste vara utöver det vanliga effektiv och titta på allt som tar onödig tid och vara duktig på att hitta enkla billiga lösningar för att bli mer effektiv.

Användarvisningsbild

Badger  
Torleif skrev:Det är baserat på kalkylen som ledde till att jag inte skaffade bandsågverk eller kedjesågverk. Baserat på information från två bekanta som sågar med Woodmizer. Jag räknade med att såga för eget bruk och dessutom fraktsåga några veckor i året.
De fungerar bra att skiva snickerivirke med men bädden är för kort till timmerblock (längsta stocklängd 5,95) och sågbladen går ofta av.

Jag har bara kollat lite grann, men på de flesta modeller jag sett/läst om så går det att köpa till förlängningar så att man kan såga mycket längre än 6 meter om man så önskar. Att sågbladen går av har jag också hört. På de billigare modellerna verkar bladen vara 32-35 breda, men såg att det finns dryare modeller med tjockare blad. Men dyrare maskin kräver förståss att man sågar mycket mer.

TS

dejvi  
#829849Trevlig tråd, vill ju svara Ja på rubriken, men när det "lönar" sig är ju väldigt upp till var och en.

Kollade nyss priserna på Byggmax i Finland. För fullkantat virke ligger kubikmeterpriset mellan 450-525€, nöjer man sig med vankant får man 1 kubikmeter för 313-328€. Priser inkl moms.

Stockpriset här är nu 75€/m3 (93€ inkl moms). Till 1m3 sågad vara behövs 2m3 stockar, 93€x2=186€

Mellanskillnaden går att "tjäna". Helt klart är att det ska sågas fullkantat om man konkurrerar med butikssortimentet. Nischen ligger nog i att bjuda ut ett sortiment som inte finns i butiken. Extra kort, extra långt, extra grovt, extra brett osv. Byggnadsvårdsbranschen är bra kunder. Snickerier också, dit kan det gå åt udda träslag och specialdimenssioner.

Sen får jag väl nog lov å hålla med @torleif i mångt och mycket. Blocksåg/cirkelsåg ger mest och bäst resultat. Går bra att såga fram 1m3 sågad vara i timmen så nog finns det marginaler, men det ska säljas också... Sågen ska också underhållas, elräkningar ska betalas och transport av stockar kostar det med.

Se till att få betalt för spån och bakar också. Många bäckar små...

Skulle gärna lagerhålla ett standardsortiment, men man ska ha ett himla stort lager. Svårsålt om man har 10cm för korta bräder, likaså om de är 1m för långa. Bäst om man får såga fram på beställning, då optimeras stocklängder och dimensioner redan under huggningen.

Torleif  
#829852Om "dejvi" är den som jag tror att han är då skall ni lyssna på honom.

Han har inte sågat så många år ännu men han har rykte om sig att tänka efter före.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829858Skaffade bandsåg för en 15 år sedan. Tanken var att dels såga för att använda i min egen byggverksamhet men även att sälja lite till kunder som var intresserade av att handla av mig.
Använda egensåggat virke i byggverksamheten gör jag fortfarande ibland men försäljningen har jag i stortsett upphört med, utom till dom som förbeställer t.ex. panel till ett helt hus.
För precis som Vedproducent skriver är det mycket mer som tar tid än själva produktionen av varan.
Har för mig att jag hade kalkylerat med 15-20% av tiden till försäljning/administration men i verkligheten så gick det åt 65-75% av nerlagd arbetstid till den posten vid försäljning av t.ex. 20st 2*4" reglar.
När det gäller försäljning av panel till ett helt hus har jag ungefär samma timpeng som jag fakturerar som snickare ca 500kr/tim +moms.
Har byggt ordentliga pallar som man kan lava och strö upp virket på och sen bara lyfta med gafflarna och ställa undan det på tork, och lika dant när det ska levereras kör jag bara fram hela virkespaketet så får kunden själv komma och hämta när han känner för det. Alternativt levererar jag med traktor och vagn, vilket jag tar betalt för.
Brukar alltid lämna med ca 5% extra, så sliper jag sortera och kunden brukar bli helnöjd och inte reklamera något, så sliper man det extrajobbet.

Användarvisningsbild

dejvi skrev:Trevlig tråd, vill ju svara Ja på rubriken, men när det "lönar" sig är ju väldigt upp till var och en.

Håller med. Trevlig tråd och förutsättningar och möjligheterna är många.

Framför allt gillar jag inställningen att '"löna" sig' är olika för varje person och dennes förutsättningar och önskan.

dejvi skrev:Till 1m3 sågad vara behövs 2m3 stockar

Berätta mer hur du räknar på det här.
Men är du att du får utbyte av 50% av stocken och 50% blir bakar och spån?

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).