fre 19 jan 2024, 04:50#827812Hej!
Förlot min långsam och trög svar, Det fins privat mail här också. Skickar pm senare. Om jag finner hur man gör det 😎. MVH
Trähantverk
Spånfåglar
fre 19 jan 2024, 08:27#827832Vad roligt med ett svar! Annars kan du maila mig på kontakt@lattavingar.se så hörs vi vidare där. Tack!
tis 30 jan 2024, 12:30#829948Hej!
Då jag började den här tråden, fann jag inte mycket om svenka spånfåglar. Det har ni också sett och ingen har skickat sina egna bilder. Det också var inte mitt syfte.
Nu har jag gjort lite spionagearbete, igen. Sandra Stigert har ägnat sig att rädda svenska tradition tälja spånfåglar.
Hon har sina erfarenheter om temat här: https://lattavingar.se/
(om ni söker och användar ord: lätta vingar, får ni kanske annorlunda adresser)
Hon har material även i facebook och youtube.
Jag kan bara önska Sandra lykka till i projektet!
Nu tänkar jag backa ut till vänster bakåt.
(Kanske tälja något om det finns bra träbitar till hands.)
MVH
Då jag började den här tråden, fann jag inte mycket om svenka spånfåglar. Det har ni också sett och ingen har skickat sina egna bilder. Det också var inte mitt syfte.
Nu har jag gjort lite spionagearbete, igen. Sandra Stigert har ägnat sig att rädda svenska tradition tälja spånfåglar.
Hon har sina erfarenheter om temat här: https://lattavingar.se/
(om ni söker och användar ord: lätta vingar, får ni kanske annorlunda adresser)
Hon har material även i facebook och youtube.
Jag kan bara önska Sandra lykka till i projektet!
Nu tänkar jag backa ut till vänster bakåt.
(Kanske tälja något om det finns bra träbitar till hands.)
MVH
TS
ons 06 mar 2024, 15:30#835726Hej!
En släkting högg gran vrakved i brännved. Där fanns mycket röta, krokar och andra kvalitetsfel men några bra bitar i ytved. Jag tog några 50 cm långa brännved och gjorde råmaterial till spånfåglar av dom. Här två nya. Den där fågeln typ "Thord Mellgren" krävar mycket täljning med kniv.
MVH
En släkting högg gran vrakved i brännved. Där fanns mycket röta, krokar och andra kvalitetsfel men några bra bitar i ytved. Jag tog några 50 cm långa brännved och gjorde råmaterial till spånfåglar av dom. Här två nya. Den där fågeln typ "Thord Mellgren" krävar mycket täljning med kniv.
MVH
TS
mån 25 mar 2024, 15:19#838139Hei
Ett desperat andra försök att hitta fjärilformen. Av gran nu. Den första var av salix.
Ett desperat andra försök att hitta fjärilformen. Av gran nu. Den första var av salix.
TS
lör 26 apr 2025, 06:51#879211Över elva tusen besökare. Vad i hela världen! Jag har inte täljt fåglar på sistone. Bara surfat på Internet och undrat duktiga vänniskor. Här en fågelmakare: https://www.instagram.com/hannu.syrjala/
Sandra Stigert har blivit riktigt bra. Tänker jag. Lycka till hennes korståg.
MVH
Sandra Stigert har blivit riktigt bra. Tänker jag. Lycka till hennes korståg.
MVH
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).