Trähantverk

Spånfåglar

26 inlägg 15493 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Spånfåglar

Isaisa  
#827812Hej!

Förlot min långsam och trög svar, Det fins privat mail här också. Skickar pm senare. Om jag finner hur man gör det 😎. MVH

TS
Användarvisningsbild

Sandras  
#827832Vad roligt med ett svar! Annars kan du maila mig på kontakt@lattavingar.se så hörs vi vidare där. Tack!

Användarvisningsbild

Isaisa  
#828004Jag bara förundrar mig varför. Det finns mycket kunskap i nätet hur man gör spånfåglar. det är bara börja tälja eller karva. Vad det rätta ordet nu är...

TS
Användarvisningsbild

Isaisa  
#828078God morgon Sverige

TS
Användarvisningsbild

Isaisa  
Het blir bra tändved

TS
Användarvisningsbild

Isaisa  
#829948Hej!

Då jag började den här tråden, fann jag inte mycket om svenka spånfåglar. Det har ni också sett och ingen har skickat sina egna bilder. Det också var inte mitt syfte.

Nu har jag gjort lite spionagearbete, igen. Sandra Stigert har ägnat sig att rädda svenska tradition tälja spånfåglar.
Hon har sina erfarenheter om temat här: https://lattavingar.se/
(om ni söker och användar ord: lätta vingar, får ni kanske annorlunda adresser)

Hon har material även i facebook och youtube.

Jag kan bara önska Sandra lykka till i projektet!

Nu tänkar jag backa ut till vänster bakåt.
(Kanske tälja något om det finns bra träbitar till hands.)

MVH

TS
Användarvisningsbild

Isaisa  
#835726Hej!

En släkting högg gran vrakved i brännved. Där fanns mycket röta, krokar och andra kvalitetsfel men några bra bitar i ytved. Jag tog några 50 cm långa brännved och gjorde råmaterial till spånfåglar av dom. Här två nya. Den där fågeln typ "Thord Mellgren" krävar mycket täljning med kniv.

MVH

TS
Användarvisningsbild

Isaisa  
#838139Hei
Ett desperat andra försök att hitta fjärilformen. Av gran nu. Den första var av salix.

TS
Användarvisningsbild

Isaisa  
#838670Glad Påsk!

Nu finns det en liten svanblog

TS
Användarvisningsbild

Nyborg  
#838674Så snyggt!

Användarvisningsbild

Isaisa  
#879211Över elva tusen besökare. Vad i hela världen! Jag har inte täljt fåglar på sistone. Bara surfat på Internet och undrat duktiga vänniskor. Här en fågelmakare: https://www.instagram.com/hannu.syrjala/

Sandra Stigert har blivit riktigt bra. Tänker jag. Lycka till hennes korståg.

MVH

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).