Trähantverk

Ekbord

8 inlägg 3954 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Ekbord

Broddan  
#874293Vi har några stora ekar vi tänker oss ta ner under året.

I brösthöjd mäter de över metern i diameter.

I roten är de såklart ännu grövre och där tänker vi att vi ska skära ut kakor med en tjocklek av 6 cm. Från dessa två kakor tänker vi göra rund bordskiva av, bara barka av dom men låta den naturliga kanten vara kvar.

Att skära ut dessa bitar är det lilla problemet.

Vårt problem är hur vi ska torka dom för att minska risken för sprickbildning.

Så, hur gör vi?
Bara lägga in dom i garaget?
Måla ytorna först för att minska fuktavgången?

Sen är det tidsfaktorn, hur lång tid kan det tänkas ta att torka upp bitarna, 6cm tjocka.

Vi ska fräsa ner tjockleken till 3 cm innan allt är färdigt.

TS

Re: Ekbord

jannee  
#874322Du är väl medveten om att ALLA lövträd med den diametern är FRIDLYSTA.
Har DU sökt länsstyrelsens tillstånd ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874351Stasi finns överallt numera. Såga och var tyst. Du vet inte om din granne eller forumpolare är angivare.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Du är väl medveten om att ALLA lövträd med den diametern är FRIDLYSTA.
Har DU sökt länsstyrelsens tillstånd ?

Min far högg ner alla ekar på 60-talet!
En stor äng med många ekar som sedan planterades med gran + bidrag
för plantorna
Undrar vad straffet blivit nu?

jannee  
#874361En bekant till mig äger en villa i ett samhälle.
På den tomten villan står finns även en stor anskrämlig ek.
Ägaren till villan hade planer på att bygga ut sitt garage, problemet var eken som endast stod någon meter från det befintliga garaget.
Bygglovet blev villkorat, eken fick ej röras eller störas.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Broddan skrev:Vårt problem är hur vi ska torka dom för att minska risken för sprickbildning. .

Det borde räcka med att stapla de som vanligt med ströläkt, men på en skuggig plats samt täcka med en presenning lagd på ett sätt som inte ventilerar särskilt bra. Jag har gjort så med ek sågad upp till 1,5 tum tjocklek utan att de spricker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874363Inom stadsplanerat område kan det finnas specialregler om precis allting. Aven så kallade "karaktärsträd"

Användarvisningsbild

Martin2  
#874394Du har helt rätt. Att torka ek utan sprickbildning är svårt. Om jag förstått dig rätt är det bara kakor du vill torka, inte plank.
Jag slängde nyligen in 15st mindre kakor som vi skulle använda till en kort trädgårdsgång i vår virkestork och samtliga sprack. Vi hade inte målat snittytan vilket det är nog viktigt att göra eftersom du får ett enda stort ändträ i en kaka och ändträt på ek spricker nästan alltid. Jag tror alltså att det är klokt att måla med diffusionstät färg, ströa och täck den som th skriver samt se till att den inte börjar mögla.

Lycka till med ert roliga projekt.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).