Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 139645 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#658877
ulf 1 skrev:ibland måste jag lätta på trycket, det är trots allt min tråd

Nej, det är inte "din" tråd. Att du startar en tråd betyder jnte att du får skriva vad du vill, utan du måste hålla dig till ämnet.

Om du behöver lätta på trycket, starta en blog. Där får du skriva om vad du vill. Du kan ha den här på Skogsforum om du vill.

https://skogsforum.se/blog/

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#658878
halvproffs skrev:
Blivande snickare skrev:Upp till bevis Ulf1, berätta vad du kan utläsa av dom här två battingarna :)
1595848716_20200727_122458.jpg



Sen håller jag inte helt med Lars angående att se skillnad på stockarna. I dom allra flesta fall ser man bra vilka som är rotstockar. Ska vara ganska mycket lumpat innan det blir tvekan.

Andra stock på grov manuellhuggen tall brukar gå att se på barken, tredje å eventull fjärde är sen mycket svårare tycker jag.


Inte lätt detta men den vänstra tror jag vuxit på ganska mager mark och varit gallrat med jämna mellanrum.
Den högra är nog en åkergran. Lerjord som är bra bonitet på.

I marken har du rätt. Men dom är faktiskt från samma bestånd! 😀
Den vänstra har växt uppe på ett berg, mager mark och mycket sten.

Den högra har växt bara cirka 50 meter bort men nedanför berget. Bördigt, vått och en åker nära till väst.

Jag visste att det skulle vara svårt men du plockade det snyggt @halvproffs ! 💪

Vad jag ville få fram var att det inte är bara sådär att titta i ändträt å tro sig veta allt om trädet å beståndsdata. Kan finnas väldiga kast i också små bestånd.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#658879
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:ibland måste jag lätta på trycket, det är trots allt min tråd

Nej, det är inte "din" tråd. Att du startar en tråd betyder jnte att du får skriva vad du vill, utan du måste hålla dig till ämnet.

Om du behöver lätta på trycket, starta en blog. Där får du skriva om vad du vill. Du kan ha den här på Skogsforum om du vill.

https://skogsforum.se/blog/


Antingen det eller så skapa en tråd som heter tok och yr, beroende på dags läge..fort och fel.
Då kan man diskutera alla möjliga olika ämnen..

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#658880 Jo, jag tackar! Lite har jag lärt mig efter tusentals sågade stockar 🙂 . Jag har själv ett liknande ställe med ett litet berg och det har varit både tall o gran där, T20. Planterat tall där nu och nedanför är det nu dikat och björk och gran växer mycket bra där G28. Stora skillnader som du skriver.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#658909 Ja visst är det skönt att några förstått det jag svarade " att den vuxit snabbare behöver ju inte betyda att den stått i en odling då det ju finns lika många ståndorter som träd " att vi har ett skogsbruk som räknar kvadratkilometer som en ståndort och planterar gran på hundratals hektar fast hälften borde vara tex tall, björk eller ännu hellre blandskogar, varför babblar man då om att vi har ett bra skogsbruk.
Ni kan ju göra analyser om ni bara vill. Varför låter ni då er förslavas av en industri som snart förstört vår natur med sina planteringar, i år får vi det värsta barkborreåret i modern historia, inom 5 år får vi något ännu värre år, och granarna fortsätter planteras på berg och dalar.
Lyssna på Sveriges största filosof, som likt mej alltid får rätt, alla hans låtar från 70 talet är lika aktuella eller mer nu 50 år senare, i stockholm finns en nattklubb som enbart spelar hans låtar, medelåldern ligger runt 25 år, på 70 talet var han hånad som en tokskalle, idag undrar folk hur han kunde förutspå denna galna tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#658960 Än så länge har det inte synts till några barkborrar i mina trakter, trots dina profetior Ulf.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Torbjörn Johnsen  
#659026
Hanatorp skrev:Än så länge har det inte synts till några barkborrar i mina trakter, trots dina profetior Ulf.


Var tacksam för det! Det finns områden i Mellansverige där angreppen eskalerat kraftigt i sommar trots att den varit regnigare och svalare i år. I Sydöstra Värmland ser det bitvis riktigt illa ut.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Dennis1982  
#659149
Torbjörn Johnsen skrev:
Hanatorp skrev:Än så länge har det inte synts till några barkborrar i mina trakter, trots dina profetior Ulf.


Var tacksam för det! Det finns områden i Mellansverige där angreppen eskalerat kraftigt i sommar trots att den varit regnigare och svalare i år. I Sydöstra Värmland ser det bitvis riktigt illa ut.

Jag har själv huggit 30-40 st barkborregranar under veckan. Har nog 20 kvar. Detta är v. Värmland. Enda trösten är väl att man har eget sågverk så det kan bli något vettigt av det.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Hanatorp  
#659234 Tråkigt att höra!

Jag hade otur att en rågångsgranne avverkade och det öppnade upp för en storm (Alfhilda?) Nåväl det blev rotvältor då det var extremt blött. Så granarna hade möjlighet att suga upp vatten hela tiden. Därför blev det inga GBB angrepp. Man ser lätt skillnaden mellan björkar och granar. Granen har ytliga rötter som brer ut sig långt. Björkarna har djupare rotsystem men inte på långa vägar så breda som granen. Därför blev det procentuellt fler björkar i backen än granar. Detta är på finjordsrika marker i Sydvästra Västergötland.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659336 Jag har svårt att se någon bättring när det gäller granarnas framtid, det faktum att vi just nu har en värmeperiod som kommer att vara i hundratals år, och tillsammans med den felaktiga skogsbruksmetod som granarna får växa upp i, gör att vi kommer till en punkt då vi måste tänka om.
Men utan lövskog går det inte att få livskraftiga granar, är min övertygelse.
Granar som får växa långsamt i sin ungdom har ett helt annat skydd mot borrar, svampar och stormar, det kan ni alla se idag, när ni kapar en omkullblåst gran eller en med röta eller en som är dödad av barkborre, alla har det gemensamt att de vuxit fort i sin ungdom.
Nu får jag säkert se bilder på motsatsen, och jag säger redan nu att de bilderna är undantagen som bekräftar regeln.
Hur det ska gå till att få träd att växa långsammare vet vi redan, de ska växa upp under andra träd, Lars kan nog förklara detta bättre än jag, efter ett liv av mätande i skogarna, han ska bara skaka av sig industrin som sitter på hans rygg, så kommer vi att ha stor nytta av hans kunskaper.
En helt annan sak, Erik. Gustaf. Geijer som var en av våra största historiker och filosof, sa något som jag ofta tänker på "Det är, för att förstå ett folk, väl värdt att äfven betrakta den natur, hvari det lefver."
Jag vill nog utveckla hans tankar lite, och ändra "folk" till "maktelit".
Barkborre igen, i min skog har inte ett träd dött av barkborre, ni vet att det inte lyfts ett finger i denna skog, de granplanteringar som galet gjordes på några små fina åkrar för dryga 60 år sen, har aldrig har gallrats och stamnnade i växten för 30 år sen, det räddade dom, då de inte kunnat ödsla sin lilla energi på stambyggande, utan stått på "stand by" och fått fördela sin lilla energi på det vettiga viset, alltså 33% var på rot, stam, och skydd.
jo jag har två granar av 10 tusen på mina 27 hektar som faktiskt dödats av barkborre (markerna runt mig är skötta av Stora, och de har svåra skador) vad hände med dessa två granar då, jo mina tre lamor har som fritidssysselsättning att gnaga bark av alla träd i hagarna, och det gjorde granarna lika svaga som om dom hade stått i ett förödande kalhyggesbruk.
Sen Hanatorp om du har gran där deras rötter inte kan växa så borde du låta de träd som vill växa där gå före dina fiberleveranser till industrin, det är märkligt att en felutbildad jä'gmästare ska få ge råd till folk som borde veta bättre, trodde vi lämnat det stadiet där titlar imponerar på folk.
Dax att börja tänka själva nu, för som jag sagt, jägmästare ska hålla sig borta som rådgivare, inköpare och att lägga skogsbruksplaner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659392 Svenskt Trä är ju skogsindustrins egen lilla propagandacentral, här har man lärt ut allt man kan göra i trä under flera decennier, utan att en enda gång ha något att invända emot skitvirket som vår skogsindustri levererar.
Märkligt eller inte, för mig är det bara en till av alla dessa lögnspridare som flockas i den Svenska skogsindustrin, vi ska ju bygga i trä igen, och hur det ska gå till med det virke som vi producerar är för mig en gåta, limträ är väl bara ytterligare en kompromiss i detta bedrövliga skådespel av innovationer med runthörnet livslängd.
Det brukar väl vara max 10 år innan reparationerna börjar i ett nybyggt hus.
Att jämföra med de kåkar som byggdes för 100 år sen och tidigare, en kompis som är plåtslagare, besiktade ett 100 år gammalt plåttak häromdagen, bara att måla om så var det som nytt.
När det gäller de senaste decenniernas förfall i husbyggandet läste jag en rapport från vattenskadecentrum om något som ökar dramatiskt, vattenskador, de senaste 10 åren har vi haft EN MILJON vattenskador i svenska fastigheter, till en kostnad av 100 miljarder, man är ju inte förvånad då man ser hur ledningar ska byggas in i väggar och "knipas i hop" med en tång, för fort ska det gå.
Vi har en förmåga att göra helt meningslösa "biblar" med instruktioner och regler, för att sen låta några ärthjärnor administrera och kontrollera, man blir bara trött, tänk själva och fråga inte så mycket om lov, är mitt recept på en fungerande tillvaro.
Det gäller även med hur du sköter dina skogar, allt som står i din skogsbruksplan, är ärthjärnors funderingar, och kommer bara att göra dig lika fattig som en vattenskada utan försäkring.
50% lövträd är ett måste för oss som bor nedanför dalälven, och alla gamla åkrar och andra öppna marker borde bli fridlysta att plantera barrträd på.
När 80% av Sveriges befolkning var boskapsskötare för 150 år sen, och skogsmarken var beten, var det en dödssynd att plantera träd på betesmarker, när sen ångmaskinen och träpatronerna gjorde oss alla till fattighjon och en miljon bönder flydde landet för att överleva, då kallar skogsindustrins historiker sitt galna skövlande för en "restaurering" av Sveriges skogar, va fan, det är några promille av befolkningen som kan leva på dagens skogsskövlingar, då var det 80%, förklara för en som "int begriper", Lars, Mellberg, vad är det jag inte förstår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Lars Lundqvist SLU  
#659396
ulf 1 skrev:förklara för en som "int begriper", Lars, Mellberg, vad är det jag inte förstår.

Det är nästan inga som lever på jordbruk heller. Eller som spinner eget garn. Eller som jobbar 14-16 timmar per dag, 7 dagar i veckan, året runt.
Det du inte tycks förstå är att vi arbetar mindre, har mer fritid, högre levnadsstandard, hobbies, fler bilar, dator, mobiltelefon, ... osv. Allt förändras när samhället förändras. Du får exempelvis pension. Det hade du inte fått för 100 år sen. Din son hade inte fått gå i skolan.

Man kan inte plocka ut en detalj och säga ”just den här detaljen ska vara som för hundra år se”.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Mellberg  
#659408 Starka ekonomiska krafter vill ta kontroll över skogen och vår skogsråvara. I dina trakter blev plötsligt ett försäkringsbolag skogsägare, om jag nu minns rätt. Även staten, alltså samhället i stort har samma intresse att kontrollera och manipulera de privata skogsägarna.

Angreppen på äganderätt och förfoganderätt har aldrig någonsin varit så stora som idag.

Så i slutändan handlar det knappast om lövträd eller inte :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

massa-ved  
#659452
ulf 1 skrev:Att jämföra med de kåkar som byggdes för 100 år sen och tidigare, en kompis som är plåtslagare, besiktade ett 100 år gammalt plåttak häromdagen, bara att måla om så var det som nytt.
När det gäller de senaste decenniernas förfall i husbyggandet läste jag en rapport från vattenskadecentrum om något som ökar dramatiskt, vattenskador

förklara för en som "int begriper", Lars, Mellberg, vad är det jag inte förstår.


Plåttak görs av metall ej barr- eller lövvirke.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#659473 Det är väl lite så som ni säger, men för skogen har egentligen inget ändrats, det är min andemening.
Ekologin är lika viktig i dag som för 200 år sen, kretslopp är inget man ska manipulera med ekonomi som förevändning.
Vi kan så mycket bättre, idag har 5 stora skogsaktörer total kontroll, detta oligopol har bara ett rättesnöre, "kvartalsrapporten" och den har fan inte nått gemensamt med ekologi och kretslopp att göra.
Det konstiga är ju att alla kloka förstår, att göra saker på naturens villkor ger alltid på lång sikt bättre ekonomi än att försöka sig på kortsiktiga vinster, vi har just nu facit på väldigt många områden, från djurmarknader i Kina till Barkborrar i Sverige.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).