Trähantverk

Såga för att hyvla

32 inlägg 20039 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

slatte  
#604464 Ja sågspåret har jag räknat med, så lite extra överman på bredden på de reglar som jag har tänkt att klyva är ett måste.

Nu har jag börjat kollat närmare på hyvel och har lite oklarheter även där. Den jag har kollat närmare på är Logosol ph260.
Men en fråga som jag inte blir riktigt klok på är hur många stål går det åt i sidokuttrarna? Tex för att hyvla reglar? Har man 2 ST likadana profilstål i varje sidokutter eller räcker det med 1 ST i varje kutter. Finns även kuttrar med plats för 4 stål, men dessa kommer inte med som standard om jag förstår rätt.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

aunnr1  
#604468 Du kan aldrig köra med bara ett stål i en kutter, du kan ha ett stål som du hyvlar med men då måste du ha ett motstål som inte tar men väger exakt lika mycket, använd brevvåg.
Men normalt så använder man två eller fyra stål beroende på vad man har för kutter, o kom ihåg att sidokuttrarna snurrar åt olika håll så ena paret är medsols o andra motsols

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

slatte  
#604471 Så jag behöver alltså 2 ST av liknade uppsättning https://www.logosol.se/store/skarverkty ... 45-mm.html för att kunna hyvla reglar?

Likaså för en vanlig läkt typ denna behöver jag dubbel uppsättning mot det som visas på sidan?
https://www.logosol.se/store/skarverkty ... asing.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

aunnr1  
#604476 njää stålen kommer normalt alltid i par.
Jag har aldrig köpt stål av logosol, men eftersom detta är kompletta set som dom säljer så tror jag nog att du får två par stål i det första settet o fyra par stål i det andra settet.
men det är väl bara ringa o kolla med dom

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

slatte  
#604477 Ja jag får nog göra det när det närmar sig. Ganska viktigt om de kommer i par eller inte, blir ju dubbla priset annars ;)
Tack för svaren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

halvproffs  
#604492 Det är alltid parvis.

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

slatte  
#624789 Ni som hyvlar era egna lister, är det bara kvistfri furu som gäller, eller skulle det fungera med finkvistig gran. Tänkte måla listerna med vit täckande färg. Hur brukar ni lagra era lister när ni har hyvlat dem. Går det ha dem i ett kallgarage eller måste det vara vältempererat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

Avslutat-02  
#624799 Har du bara en spärrgrund så syns inte kvistarna....

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

Torleif  
#628758 Strängt taget är det helt onödigt att hyvla stomvirke med ett enda undantag. Lätta gipsade mellanväggar blir bärre om stomvirket är hyvlat.
Annars föredrar jag att anvä'nda ohyvlat när jag har möjlighet att välja. Mer hållfasthet för samma virkesåtgång och lättare att passa ihop hörn och liknande då två tum plus två tum blir fyra tum

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

halvproffs  
#696665
aunnr1 skrev:Glöm inte bort att sågar du rått virke så måste du ha torkmån, ur mitt dåliga minne så tror jag att jag har 50mm inställt på 55mm,
Dels torkar virket ihop o dels så kupar det sig så du måste såga med övermått för att det skall finnas nog mycket kvar att hyvla på
Om du sen sågar upp säg 50mm virke o torkar det, o vill hyvla brädor eller panel av detta så försvinner ju ett sågspår till när du klyver dessa.


Vid sågverk sågas det 25 och 50mm oh det räcker gott för hyvling till 22 och 45 mm.
Med 25mm virke hyvlas oftast bara en plansida och kantsidorna.
Proffsen sågar för brädklädning 50mm och efter torkning klyver ner till ca 24mm×2. Detta görs oftast i bandsåg med 1,7mm band så där försvinner inte mycket i spån.
Detta för att få en klyvsida på bägge för att den är inte lika grovfibrig som det ofta blir av klingsågning av stock.
Frodvuxet virke krymper mer än senvuxet som knappt krymper vid torkning.
Mät och notera bredd och tjocklek vid stabbläggning och mät igen efter torkning.

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

Mats på Södergården  
#696672 Det där med klyvningen som sågverken gör är ju ett fördärv i mina ögon, eftersom de klyver efter tork och hyvling.

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792783 Ni som sågar med bandsåg, lägger ni smala änden mot sågen eller tjocka?

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

alias  
#792784
Uvskogen skrev:Ni som sågar med bandsåg, lägger ni smala änden mot sågen eller tjocka?


Tycker att alla såglinger som jag har sett (oavsett typ av såg) brukar vilja börja såga i lilländen och det är väl rätt logiskt att börja i den ände som har minst vingelmån för sågutbytet.

Har dock aldrig sågat något själv.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

slatte  
#792786 Smala, inte lika smidigt med grövre änden mot sågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

aunnr1  
#792787 jag vänder nästan aldrig virket, sågar den ända som kommer,spelar nästan aldrig nån roll.
när jag tänker på det ,så om jag vill riktigt maxa utbytet så sågar jag nog hellre grovändan först o tar vankanten bak

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).