Trähantverk

Om kedjor för knuttimmring

20 inlägg 11599 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#604407 Förlot min svenska (=Är inte svenskprokig)

Hurudan är bra motorsogkedja för detta arbete. Tilverkare, filning (något spesial me det?)
Har läst nästn alla trådar om filning under motorsågar och handhållet men finner inget läpligt...

Kanske jag börjar göra en lada eller koja...

Vänliga hälsningar $



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604408 Oregon S56 AdvanceCut verkar intressant enligt nåt test jag läste på nätet.
Vore perfekt med en batterisåg när man slöjdar osv.

Avatar Fallback

Re: Om kedjor för knuttimmring

Forestboy  
#604412 Går bra att timmra med vanlig sågked.Köp en makitabatterisåg och ett filset, då klarar du dig långt!

Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

halvproffs  
#604413 Din svenska är helt okey! Håller med övriga. Batterisåg är nog bra. Det lilla jag timrat är att en liten lätt såg har flera fördelar mot en större.
Jag har använt en liten Stihl med 12" svärd. Lite enklare om du vill runda av någonting tex och när knutarna skall sågas. Vid långdrag föredrar jag en större såg om stocken inte är färdigfräst redan. Lycka till och bilder vill vi ha sen 😉

Avatar Fallback

Re: Om kedjor för knuttimmring

dwurg  
#604415 Jag har en vanlig såg med vanlig kedja till långdraget, och en mindre såg med 1,1 mm kedja till knutning. Går bra att knuta med större grejor också men då brukar man få slipa om kedjan lite för dom blir lite för aggressiv annars.

Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#604761 Tackar för era åsikter.
Jag fick plats på en kurs var man lär sig hur man gör hus av rundtimmer (och vad var den andra varianten )

Kanske jag skriver något senare. Det är ju svårt och tar mycket tid, att hitta rätta ord. Och fingrarna är som morötter på tangentbordet,

MVH $

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#638518 Hej!

Tiden har gott. Kursen jag är med använder moderna metoder för knuttimring, Dvs inte bara yxa och fogsvans. Motorsåg är kanske den viktigaste. Det fnns åckso Woodmizer bandsåg.

Det finns Stihl elsågar, Stihl 200/201 med vanliga svärd eller utrustad med elsågs svärd och kedja. Och några större Stihl ända til 261. Husqvarna sågar 154, 346, 550, 560. Och några Jonsered, 2052 kanske. De är lite äldre.

Lärären tycker om kedjor som har runda hörnar (inte fullchisel?). Hva x-cut och motsvarande Oregon. Sade han när jag frågade. Om filningsvinkel sade han: Har inte testad andra än den vanliga 30 grader. Jag har testad nu 10 grader, och tänker att den är bättre, när man skall följa linjen. Bara mina åsikter.

Jag hade tänkt att min första fråga skulle ha börjat lika ivrig samtal som tex. tråden bilder på filning. Lite skoj. Behöver inte. Det finns bättre trådar för det.

MVH $

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#639233 Ni ville se bilder. Här några av dem. Det första jag och tre andra elever var med. Innan viruset började hindra studier vi var 12 elever tilsammans. Nu finns det 6 kvar. De som bor longt borta har distansundervisning. På grund av viruset.

Ladan väntar fortsättning.


Muttern är nästan färdig. Bara tre timmren moste vi två, som var kvar av de originala fyra personen som började med det, lägga på (???)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#639844 Hej!

Pga viruset också jag tog mej en hemläxa. Ungefär 1m*1m hundkoja. Vilken har jag så småningom byggt under veckoslutet eller kvällarna. Här några bilder
Lärarens handspår
Färdig hundkoja. Han visade här hur man kan göra.
Min timmerpassare och vinkelhake
Min försök. Två laxknutar. Här undrar jag hur fortsättä utan precisionpassare
Min hemläxa nu
Min hemläxa i början i början av april

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#641374 ]För omväxlingens skull tänker jag göra en fågelholk av eget huvud (dvs egna ritningar). då och då huvudet är lika iholig , när man måste tänka, hur timra.

[attachment=0]1588261329_holk.jpg[/attachment

Klada och klara första maj.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641438 Fina bilder och fint arbete!

Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#643386 Tack!

Det finns dåliga tillfällen. Jag måste överge ett par stock pga jag kunde inte bearbeta dem riktigt (sågade fel). Det blev också lite självironi.

Jag såg någonstans hur man hade gjort haken olika (stockens nedre hyllen) och resultatet blev sådan (i bilden knutens övre del). Två olika i samma knut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#646193 Hej!
Kursen tar slut nästa vecka. Här finns några bilder vad vi har sysslat med. Först min hundkoja

Ville ha takfot ovan dörröppningen. Måste fortsätta strukturen.


Jag har använt tappar, inte spikar
Min hundkoja nu. Tak och grund(?) struktur saknas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om kedjor för knuttimmring

Isaisa  
#646194 Sedan några bilder från kursfältet.
Men hur skapar en elev så fin bastuvägg av sådana stockar
Några stockar. Kvaliteten är inte bra
D-timmret med sadel/fjäder -knut
Ganska dåliga stockar. Men det blir väggar med karäktär. Kojan är skydd för woodmizer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om kedjor för knuttimmring

Emil83  
#646196 Väldigt snygga arbeten! Måste varit en rolig kurs att gå! Vad ska du göra med dina nya kunskaper?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).