cowboykåken

Svara  37 inlägg  42120 visn.  15 följer

Re: cowboykåken

#519853 Vilken bra serie, hade jag missat.

Logosol
Användarvisningsbild

#519917 Finns en hel del på Youtube åxå om denna.

Användarvisningsbild

#567178 Någon som vet hur pass tjocka väggar (stockar) i diameter man behöver om man nu bygger timmerhus utan tilläggsisolering för att klara en svensk vinter?

martin ragnarsson skrev:Någon som vet hur pass tjocka väggar (stockar) i diameter man behöver om man nu bygger timmerhus utan tilläggsisolering för att klara en svensk vinter?

Var i landet Hade du tänkt?

Användarvisningsbild

#567212 norrland tänkte väl vintrar ned åt -30 iallafall

Användarvisningsbild

martin ragnarsson skrev:Någon som vet hur pass tjocka väggar (stockar) i diameter man behöver om man nu bygger timmerhus utan tilläggsisolering för att klara en svensk vinter?
är ju mer som spelar in än tjockleken på timret. vad vill du ha för inneklimat? som en modern villa eller som "förr"? ska det brädfodras? vad ska du ha för väggbeklädnad inne? rundtimmer eller bilat? hittade ett svar på skogssverige.se en normal yttervägg idag har ett u-värde på 0,18-0,23 W/m². för att få en timmervägg att hamna på 0,23 måste den vara 60cm. takisolering fönster, dörrar och grund oförändrat.

#567285 Jag hörde av någon att Vika Vimo hade 8 tums väggar som dög.
Hur mycket sanning det är i det vet jag inte men när en 8 tummare torrspricker blir det inte mycket trä kvar som isolerar.
Olle

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).