Trähantverk

Måla om snickarglädje på verandan, hur görs det effektivt?

5 inlägg 8005 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Måla om snickarglädje på verandan, hur görs det effektivt?

noslercal  
#506356Dags för att måla om den vita snickarglädjen på verandan!
Hur gör man detta mest effektivt? Googlingar ger svar som linoljefärg och äggoljetempera, säkert jättekul om man har all tid i världen.
Är det skrapa som gäller eller kan man blästra? Kan man inte ta på bromsvätska för att lösa upp färgen?

Någon som är duktig på detta och kan dela med sig av smidiga tips?

TS

Re: Måla om snickarglädje på verandan, hur görs det effektiv

tallen100  
#506371Det är nog bara att låta det ta sin tid att skrapa och göra rent allt så noga det går, för att slippa och göra om det snart igen om man "fuskar"..

jannee  
#506396Jag var bekväm, duschade först det gröna på staketet med en glykolblandning. Veckan efter tog jag högtryckssprutan och spolade loss allt löst. Därefter fick det torka några veckor. Målade sedan allt återigen vitt med lite glykol inblandat i färgen. Färgen sitter efter 5 år fortfarande kvar och det är fortfarande vitt.
Om det sedan var fel eller rätt återstår att se, men för mig har det fingerat :grin:

Användarvisningsbild

Göt  
#506435skrapa och måla med alkydfärg...blir bra resultat

bgl  
#506467Före midsommar, skrapa och skrapa, låt torka noga. Sandpappra där träfiber har lyfts upp av skrapningen. Stryk vattenbaserad grundolja vått i vått flera gånger, speciellt på delar som suger mycket. Trägrund ute, vissa målar även den vått i vått med grundoljan. Sist alkydloljefärg. Verkar som allt fler använder 1% etylenglykol i alla steg, ska prova själv nu på försommaren.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).