Trähantverk

cowboykåken

45 inlägg 59171 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: cowboykåken

axwell  
#467377 Titta igenom hela serien på svtplay och det blev nog för mycket på en gång.

Minns inte någonting om ev. eldstad, skorsten osv. :?:

Golvvärmeinstallationen såg jag, men vilken typ av värmepump har gått mig förbi. :?:

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467382 Bra o intressant serie. För att inte tala om slutresultatet. :-bd

Han var ju inte rädd för arbete. Med ett sånt projekt är det mycket som kan hända längs vägen. #:-s

Nu får Ernst se upp. Nu har vi en ny inredare på gång. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Peteflamingstar  
#467397
axwell skrev:Titta igenom hela serien på svtplay och det blev nog för mycket på en gång.

Minns inte någonting om ev. eldstad, skorsten osv. :?:

Golvvärmeinstallationen såg jag, men vilken typ av värmepump har gått mig förbi. :?:


Ingen eldstad alls vad jag minns, men andra kanske kan rätta mig om det är fel. Värmepumpen var väl av vanlig modell för typ bergvärme o dyl men Dick kör med jordvärme om jag kommer ihåg rätt!

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

SkogsBasse  
#467434 Stämmer, ingen eldstad alls. Och allt spillvirke från bygget elda han upp i bål (gjorde ont i mig som är hobby-smålänning).

Avatar Fallback

Re: cowboykåken

axwell  
#467452
Peteflamingstar skrev:Ingen eldstad alls vad jag minns, men andra kanske kan rätta mig om det är fel. Värmepumpen var väl av vanlig modell för typ bergvärme o dyl men Dick kör med jordvärme om jag kommer ihåg rätt!


Nu börjar minnet så smått klarna, dom använde metoden med bred grav som gav plats för dubbel slangdragning.

Trots att jag inte är smålänning tyckte jag att det var överilat med bränningen av prima brasved. :???:

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Peteflamingstar  
#467504 Ja är det någon kritik jag vill ge trots riktigt häftigt bygge, så är det att inte ha en kamin av något slag. Dels bra vid köldknäppar, och dessutom väldigt trevligt att sitta och elda när det är lite ruggigt ute. Hade kanske inte valt vattenburen golvvärme heller, men det är ju en smaksak. Antar att byggnadsnämnden har åsikter om tänkt uppvärmning också.

Avatar Fallback

Re: cowboykåken

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467505
Peteflamingstar skrev:
axwell skrev:Titta igenom hela serien på svtplay och det blev nog för mycket på en gång.

Minns inte någonting om ev. eldstad, skorsten osv. :?:

Golvvärmeinstallationen såg jag, men vilken typ av värmepump har gått mig förbi. :?:


Ingen eldstad alls vad jag minns, men andra kanske kan rätta mig om det är fel. Värmepumpen var väl av vanlig modell för typ bergvärme o dyl men Dick kör med jordvärme om jag kommer ihåg rätt!

Vill minnas att det fanns en liten kamin på någon bild på hans fb-sida.

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Camaro1969  
#467887
Axl skrev:Klart sevärt program. Skulle kunna tänka mig att använda tekniken om jag skulle bygga mig en skogskoja men det måste bli lite dragit som åretruntboende. Kan rekommendera uppfinnaren som går på SVT också. En norsk serie om en ung familj på en gård.


Ser uppfinnaren nu; kanonprogram även det!

Finns det mer program man inte vet om???

   TS
Avatar Fallback

Re: cowboykåken

surjämten  
#467888 Bra serie!
Men är det någon mer än jag som tycker det blir för mycket furu i tider när furukök o furuinredning
byts ut av många?

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Torbjörn Johnsen  
#469190 Här finns ett liknande byggprojekt där man om möjligt gått annu mer "all in" för kompromisslöst, hantverksmässigt byggande. Vackert (men tidsödande)!

Avatar Fallback

Re: cowboykåken

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469199 De visade också exempel på hur man med hjälp av en kana fick ner ett fastfällt träd och det kom snabbt

Avatar Fallback

Re: cowboykåken

Blivande snickare  
#469200
Torbjörn Johnsen skrev:Här finns ett liknande byggprojekt där man om möjligt gått annu mer "all in" för kompromisslöst, hantverksmässigt byggande. Vackert (men tidsödande)!

Vid 1:10 i filmen syns bra vilken idioti det är att stå bakom ett fastfällt/ fallande träd..

Avatar Fallback

Re: cowboykåken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469238 Hmm, morsan puffade för detta program. Kanske är sevärt då?

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469240
Mangan skrev:Hmm, morsan puffade för detta program. Kanske är sevärt då?


Kan rekommenderas. :smile:

En motpol till reklamkanalernas program.

Användarvisningsbild

Re: cowboykåken

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519716 Såg att det hade kommit ett avsnitt om turistanstormningen efter tv-serien. :smile:
https://www.svtplay.se/video/16125407/c ... -efterspel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).