/Niklas
/Niklas
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga inGöt skrev:Har för mig att jag läst om det där, och man förklarade det med stora vulkanutbrott med stora askmoln.
jannee skrev:Tror inte att man än ska måla fan på väggen, det har nämligen varit varmare.
Temperaturen i Sverige steg långsamt och för ungefär 8000 år sedan nåddes den högsta medeltemperaturen. Då var det så varmt att det fanns pelikaner i det som nu är södra Sverige. Efter hand sjönk temperaturen igen. För cirka 3000 år sedan var det fortfarande varmare än det är idag.
Att temperaturen/klimatet ändras är m.a.o. helt eller fullt normalt, det är bara att vi har blivit "något" bortskämda.
Niking skrev:Göt skrev:Har för mig att jag läst om det där, och man förklarade det med stora vulkanutbrott med stora askmoln.
Du tänker möjligtvis inte på de stora vulkanutbrottet år 536 och 540 e.kr., som gav upphov till den julianska pesten och dessutom ligger bakom berättelserna om Ragnarrök?
/Niklas
Niking skrev:Göt skrev:Har för mig att jag läst om det där, och man förklarade det med stora vulkanutbrott med stora askmoln.
Du tänker möjligtvis inte på de stora vulkanutbrottet år 536 och 540 e.kr., som gav upphov till den julianska pesten och dessutom ligger bakom berättelserna om Ragnarrök?
/Niklas