Skogshistoria

Klimatkris även på medeltiden

11 inlägg 4833 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Klimatkris även på medeltiden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805996Klimatkris är inget nyhet i människans historia, utan det har vi haft förr. T.ex. på 1300-talet, då klimatet blev både kallare och fuktigare, med missväxt och svält som följd, vilket öppnade upp för digerdöden. https://www.dagensps.se/varlden/klimatk ... medeltiden
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

Re: Klimatkris även på medeltiden

Göt  
#806079Har för mig att jag läst om det där, och man förklarade det med stora vulkanutbrott med stora askmoln.

jannee  
#806082Tror inte att man än ska måla fan på väggen, det har nämligen varit varmare.
Temperaturen i Sverige steg långsamt och för ungefär 8000 år sedan nåddes den högsta medeltemperaturen. Då var det så varmt att det fanns pelikaner i det som nu är södra Sverige. Efter hand sjönk temperaturen igen. För cirka 3000 år sedan var det fortfarande varmare än det är idag.
Att temperaturen/klimatet ändras är m.a.o. helt eller fullt normalt, det är bara att vi har blivit "något" bortskämda.

Användarvisningsbild

Göt skrev:Har för mig att jag läst om det där, och man förklarade det med stora vulkanutbrott med stora askmoln.

Du tänker möjligtvis inte på de stora vulkanutbrottet år 536 och 540 e.kr., som gav upphov till den julianska pesten och dessutom ligger bakom berättelserna om Ragnarrök?
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 12 jul 2023, 22:47, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

jannee skrev:Tror inte att man än ska måla fan på väggen, det har nämligen varit varmare.
Temperaturen i Sverige steg långsamt och för ungefär 8000 år sedan nåddes den högsta medeltemperaturen. Då var det så varmt att det fanns pelikaner i det som nu är södra Sverige. Efter hand sjönk temperaturen igen. För cirka 3000 år sedan var det fortfarande varmare än det är idag.
Att temperaturen/klimatet ändras är m.a.o. helt eller fullt normalt, det är bara att vi har blivit "något" bortskämda.

Klimatförändringar innebär alltid påfrestningar på livsmedelsförsörjningen, oavsett om det blir kallare eller varmare klimat.
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:
Göt skrev:Har för mig att jag läst om det där, och man förklarade det med stora vulkanutbrott med stora askmoln.

Du tänker möjligtvis inte på de stora vulkanutbrottet år 536 och 540 e.kr., som gav upphov till den julianska pesten och dessutom ligger bakom berättelserna om Ragnarrök?
/Niklas

Malmbergs trilogi i ämnet kan varmt rekommenderas..🙂👍. https://niclasmalmberg.wordpress.com/20 ... romansvit/

Användarvisningsbild

Göt  
Niking skrev:

/Niklas

Jag vet inte jag kan ju ha fel men hittade lite i Wikipedia Den extrema klimatavvikelsen 535–536 är sannolikt kopplad till ett mycket stort vulkanutbrott på norra halvklotet. På södra halvklotet skedde ett ännu större vulkanutbrott 540, som ledde till ännu större temperaturförändringar.[2]

Den stora svälten 1315–1317 i Europa kan ha berott på efterverkningar av en vulkanisk händelse,[3] Kaharoa, Nya Zeeland som varade i ungefär fem år.[4]

År 1452 eller 1453, skedde ett katastrofalt utbrott av undervattensvulkanen Kuwae, som orsakade globala störningar.

jannee  
#806164Triumferande lutar sig den franske geologen Robert Delmas år 1992 tillbaka i sin laboratoriestol. I en 550 år gammal iskärna har han hittat det han letade efter – och mer därtill.
Täta lager av svavelsyra i kärnan visar varför världen på 1400-talet drabbades av naturkatastrofer och märkliga väderfenomen. Ett förödande vulkanutbrott svepte in planeten i ett enormt moln av aska och svavel.
Utbrottet var en av historiens mest förödande katastrofer. Energiurladdningen motsvarade två miljoner atombomber och explosionen var så kraftig att den hördes 200 mil bort.
Aska föll ner från himlen, tsunamier vällde mot kusterna och solen förmörkades i flera år. Hungersnöd rådde och tiotusentals människor led svältdöden.
För 1400-talets befolkning måste förödelsen ha framstått som ett gudomligt straff, men för Robert Delmas och de övriga geologerna är det nu uppenbart att det var en vulkan som låg bakom.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#806178Tänk då när Krakatoa for i luften 1883..😵‍💫 man beräknar att ljudtrycket var runt 310 db och halva besättningen på ett fartyg som befann sig 64 kilometer från platsen drabbades av spräckta trumhinnor..😲 ljudet hördes i övrig på ett avstånd av ca 4800 kilometer från utbrottet!

Användarvisningsbild

JörgenO  
#806181Vulkanen Tamboras utbrott 1816 gav upphov till ”året utan sommar” med hungersnöd o förändrat klimat i något år

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Året_utan_sommar

Länk till svensk sida ovan men den engelska har mycket mer utförlig beskrivning samt en anekdot att den kalla och eländiga sommaren indirekt gav upphov till romanen Frankensteins monster

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Year_Without_a_Summer

Hema  
#806291Samma år eller året efter, skedde väl den största utflyttningen från Sverige till Amerikat?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).