Skogshistoria

Varför la man timret som på denna bild?

25 inlägg 19985 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför la man timret som på denna bild?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743797 Intressant
Noterar: Det är sommar på bilden, eller försommar. Känns 50-talet. Obarkat timmer. Lastbilsgarage. Åkarn har mellanlager verkar det som.

Funderar: Sommarhugget timmer inte vanligt då. Stormfällt? Eftersom det verkar vara hyggligt i fast längd går det förstås mäta bara med att klava lagren undertill i diameterr men förstås inte syna kvalitet. Är det redan inmätt i skogen? Mellanlager. Blånad? Hustimmer vill man torka men inte brådtorka. Rand-/ringbarkat helst. Kan det vara hustimmer som ligger strölagt i barken? Nej, verkar helt otroligt. Och på 50-talet lär väl hustimring knappt pågått alls.
Var är bilden tagen tro? Härbret/visthusboden känns lite Norrland i proportionerna.

Far sa att allt skulle rullas/synas vid inmätning vid upplägg/flottningsvältplats om det inte var mätt redan i skogen. Att det ligger i trave funkar inte bra då om det inte är nåt sinnrikt upplägg så man rullar undan lager för lager.
Har själv varit med vid inmätning av fanértimmer vid stationsplan i Älvdalen och då låg allt i enkelt lägg så det kunde rullas. Fast det var förstås väldigt noga då. Av rotstock som vi trodde var knivfura samtliga blev kanske 75% utsynat. Vi ifrågasatte det som ratades å då sa utsynarn att det var kvist, tog yxan och högg ner lite under mantelytan och sa att "vi vill ha så kvistfritt som möjligt för att stämpla på". Han hade röntgenblick.

Användarvisningsbild

Re: Varför la man timret som på denna bild?

Camaro1969  
#744063 Intressanta tankar orsa..

Bilden är från norra hälsingland

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför la man timret som på denna bild?

Torleif  
#744333 Jag gissade det. De där husen måste vara i Hälsingland eller möjligen sydligaste kanten av Medelpad.

Jag har upplevt att virke travades sådär. Det kunde förekomma ännu på 1990-talet här i Österbotten. Då var det enbart frågan om husbehovsvirke.
Orsaken är att det är praktiskt att lossa för hand på det där viset. I synnerhet om man inte har fällbara stakar på kärran utan måste hantera stockarna en och en för hand. Säkert var det samma sak längre tillbaka då man körde ut med häst och stöttingar men det var före min tid.
Även i vår moderna tid med fällbara stakar är det en fördel att ha mellanlägg mellan varje varv för då kan man rulla undan stockarna för hand när man har släppt stakarna. Finns det ett vägdike eller liknande så man inte kan köra in går det inte att börja bakifrån med traven.

I det där fallet ligger virket säkert med ändan mot vägen för att gå enkelt att lasta med vajerkranen på stockbilen. Annars är ju naturliga riktningen på handlossat virke med långsidan mot vägen. Jag antar att de har kört tvärs över vägen på vinterföre med häst och stöttingar när de körde ut virket.

Avatar Fallback

Re: Varför la man timret som på denna bild?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744636
Bax skrev:Det var annat det än travmätt.

Jag tror också på lättare-att-lasta-av-teorin.
Det var ”bara” att rulla av stockarna från timmerdoningen istället för en massa lyft.

Blir ju högt

Användarvisningsbild

Re: Varför la man timret som på denna bild?

Göt  
#744651 Var ju lite tävling också på den tiden att det skulle vara fint upplagt, en del var extremt noggranna att lägga upp virket och jämndraget det var verkligen jämndraget, så det kan vara så också, Var ju en form av yrkestsolthet. Sen rullades ju alla stockarna för inmätningen, normalt var det väl virkesmätningsföreningen som kom ut och tummade men en del inköpare tummade själva.

Användarvisningsbild

Re: Varför la man timret som på denna bild?

Östen A  
#761213
Camaro1969 skrev:Gissar 50-60 tal

Funderar varför man la mellanlägg mellan varje varv?

Man lastade med vajerkran. Så det var för att kunna få in vajern mellan lagren.

Avatar Fallback

Re: Varför la man timret som på denna bild?

Elmhult  
#761263 Dom verkar även vänta på sotaren. 🌳

Avatar Fallback

Re: Varför la man timret som på denna bild?

NIM  
#761410 Apropå timrets värde.
1951 när min far helrenverde bostaden gjorde han en slutavverkning på ca 1 ha.
För timret fick han 2,75 kr/kubikfot (motsvarar 97 kr/m3).
Hantverkarna som jobbade med renoveringen kostade 2.75 kr/timme.
Alltså en kubikfot timmer=en hantverkartimme.
Det var tider det.

Avatar Fallback

Re: Varför la man timret som på denna bild?

Elmhult  
#761417
NIM skrev:Apropå timrets värde.
1951 när min far helrenverde bostaden gjorde han en slutavverkning på ca 1 ha.
För timret fick han 2,75 kr/kubikfot (motsvarar 97 kr/m3).
Hantverkarna som jobbade med renoveringen kostade 2.75 kr/timme.
Alltså en kubikfot timmer=en hantverkartimme.
Det var tider det.


Det var innan de var tvungna köra Amarok eller Dodge Ram för 600,000+ vilket är helt nödvändigt idag. 🙃

Avatar Fallback

Re: Varför la man timret som på denna bild?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764637
Elmhult skrev:
NIM skrev:Apropå timrets värde.
1951 när min far helrenverde bostaden gjorde han en slutavverkning på ca 1 ha.
För timret fick han 2,75 kr/kubikfot (motsvarar 97 kr/m3).
Hantverkarna som jobbade med renoveringen kostade 2.75 kr/timme.
Alltså en kubikfot timmer=en hantverkartimme.
Det var tider det.


Det var innan de var tvungna köra Amarok eller Dodge Ram för 600,000+ vilket är helt nödvändigt idag. 🙃

De är lika dyra när de kommer med en Berlingo

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).