Skogshistoria

Framtida skogsbruk i Sverige

13 inlägg 7809 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Framtida skogsbruk i Sverige

TorbjörnLindroos123  
#739305 En väldigt het fråga är hur skogen skall skötas med hänsyn till biologisk mångfald, men det har inte varit så mycket prat om hur framtidens avverkningar kommer se ut. De kommande 30-50 åren är mest intressanta för kommande skogsbruksingejörer och maskinförare. Tänkte starta en tråd så ni kan få dela med er av era tankar. Som jag tycker är att vi måste börja att bruka produktionsskogar för att förse Sverige med virke etc. Medan man kan avsätta lite icke produktionsskog till biologisk mångfald, det låter rimligare än att freda vackra avverkningsmogna gran/tallskogar. Med att göra så väcker det starka känslor för skogsägare, och såklart entreprenörer som håller på med skogsavverkning. Avverkningarna minskar om man sätter avsätter produktionsskogar till biologisk mångfald. Så om det fortsätter enligt EU'S planer att freda 30% av Sveriges skogar så ser framtiden inte ljus för kommande entreprenörer. Såklart spelar det stor roll om de avsätter produktions eller icke-produktionsskog. Vi måste göra att få EU att förstå hur det svenska skogsbruket funkar och vilken nytta det gör till klimatet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739334 Vad gör du för skillnad på produktionsskog och icke produktionsskog? Bonitet, terräng, historia, transportavstånd eller något annat? Förutom i de solklara fallen ligger det i betraktarens öga.

Användarvisningsbild

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

TorbjörnLindroos123  
#739342 Som jag ser det så är det boniteten, skogsbilsvägar i närheten och skotningavståndet som spelar störst roll på om man ska klassa det som produktionsskog eller icke produktionsskog. Drivningen i stenig terräng är inte några stora problem idag med dessa maskiner som finns. Här kommer en bild på ett kalhygge där de är markberett och planteringen är i full gång. Stenigt som tusan men inga problem att föryngra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739359 Skogsvägar bygger man enkelt och skotningsavstånd som har varit långa blir plötsligt hanterbara. Om det nu inte ska sättas stopp för vägbyggen. Det finns säkert aktivister som vill det.

Användarvisningsbild

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

p till p  
#798150 här borde varit skrivit mer.

Avatar Fallback

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798171 All åkermark som planterade 1965-1975 börjar nu närma sig slutavverkning.
Frågan är vad som kommer efter? Landskapet är ju förmörkat av granskog enligt DN.
Löv växer utmärkt på gammal åkermark, jag talar av erfarenhet!
Massaindustrin vill ha gran och vi vill ha toapapper;)

Användarvisningsbild

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

Sjögården  
#798188 Merparten av dessa granbestånd från 1955 och framåt planterades direkt i omvänd tilta utan föregående rensning av dikena.
Om man rensar dikena, markbereder försiktigt och planterar gran igen blir det fantastiska bestånd med hög tillväxt.
Alternativt lågbudgetvarianten, gör inget utan ställ ut självföryngrad björk.
Man kan få en bra självföryngring av gran under som kan bli nästa bestånd.
Har provat bägge varianterna men tillväxten i ett bra granbestånd på lite fuktig,väldikad mark finns inget som slår.
Om vi skall minska granens dominans skall det nog vara på marker där tallen är lämpligaste trädslaget.
Finns inget som säger långsiktigt att granfibern och grantimret inte har en god avsättning till bra priser.

Avatar Fallback

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

Sörlänningen  
#798189
Sjögården skrev:Merparten av dessa granbestånd från 1955 och framåt planterades direkt i omvänd tilta utan föregående rensning av dikena.
Om man rensar dikena, markbereder försiktigt och planterar gran igen blir det fantastiska bestånd med hög tillväxt.
Alternativt lågbudgetvarianten, gör inget utan ställ ut självföryngrad björk.
Man kan få en bra självföryngring av gran under som kan bli nästa bestånd.
Har provat bägge varianterna men tillväxten i ett bra granbestånd på lite fuktig,väldikad mark finns inget som slår.
Om vi skall minska granens dominans skall det nog vara på marker där tallen är lämpligaste trädslaget.
Finns inget som säger långsiktigt att granfibern och grantimret inte har en god avsättning till bra priser.


Vill du ha riktigt bra tillväxt skall du inte markberede försiktigt, utan häftigt.

Avatar Fallback

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

jannee  
#798209 På en gammal åker ska du ned och plantera i alven, m.a.o. en ordentlig markberedning.

Användarvisningsbild

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

Sjögården  
#798212 Tänkte mest på mulljorden ,där är jag försiktig med djupet.
Har med tiden blivit allt mindre sugen på att markbereda djupt och våldsamt bara för att man kan.
Kör gärna med grävmaskin på mina 2 ha hyggen och mindre och är nöjd med resultatet.
Får upp så gruvligt med sten på fastmarken med markberedning med harv.
Men det är ju en smaksak😉

Avatar Fallback

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

Sörlänningen  
#798219
Sjögården skrev:Tänkte mest på mulljorden ,där är jag försiktig med djupet.
Har med tiden blivit allt mindre sugen på att markbereda djupt och våldsamt bara för att man kan.
Kör gärna med grävmaskin på mina 2 ha hyggen och mindre och är nöjd med resultatet.
Får upp så gruvligt med sten på fastmarken med markberedning med harv.
Men det är ju en smaksak😉


Du är en av mina favoriter på det här forumet. Bra insikter.
Jag sade det där med häftig markberedning just för att forskningen ju nyligen har kommit fram till att på de flesta marker ger kraft markberedning stor ökad tillväxt, även flera decennier senare. Det förvånade mig mycket att effekten var så stor.

Avatar Fallback

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

jannee  
#798229 Det är självklart att var och en gör det denne finner vara bäst.
Min erfarenhet är att ordentligt djup markberedning varit att föredra framförallt nu när det blivit sådan sommartorka.
Plantera djupt nere i fårorna som blir efter markberedningen har varit lyckosam, tydligen mer skugga men även mer fukt.
Har också märkt att på sikt försvinner dessa fåror mer eller mindre totalt under en 20 till 30 års period.
Kanske lite jobbiga att ha under röjningarna men vid 1:a gallring finns det knappt ett spår efter markberedningen.

Avatar Fallback

Re: Framtida skogsbruk i Sverige

Tralsmo  
#798645 Ja tittar just nu på Harry Potter å Fenixorden.

Det är de där ministeriet spikar upp förordningar på en vägg.

Ja har sett de förut men nu går de inte å undvika å dra en parallell me EU.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).