Skogshistoria

Rolig gammal katalog

5 inlägg 8744 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rolig gammal katalog

Amatörhuggare 62  
#660289 En annan tid.
Tänk om man,skulle röja å hugga.
Med dessa sågar idag.
Och allt skulle sprutas.
Fanns medel till allt .
Och industrierna på kartan.
Hur många är kvar ?
Och Mönsterås finns inte alls.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rolig gammal katalog

totte  
#660291
Amatörhuggare 62 skrev:Vilken kedjehastighet.


Jo, men vilken råstyrka i stället. Motorerna på den tidens Homelite hade bladventiler och en fruktansvärd segdragning.

Avatar Fallback

Re: Rolig gammal katalog

Hema  
#660532
totte skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Vilken kedjehastighet.


Jo, men vilken råstyrka i stället. Motorerna på den tidens Homelite hade bladventiler och en fruktansvärd segdragning.

Fruktansvärd i ett vad jag tolkar, underbar egenskap? ;)

Användarvisningsbild

Re: Rolig gammal katalog

totte  
#660542 Javisst! Det är bara att trycka på, den håller varvet och drar. Med rätt filat så spöar man en Hva 550 i kapning, utan vidare. Har jag gjort. Skogsbrukseleven med 550:n såg en smula förvånad ut. Sen är det ju förstås så att den saknar alla moderna bekvämligheter i övrigt, så det är inget att gå till skogen med. Bara uppvisning under kontrollerade former.

Användarvisningsbild

Re: Rolig gammal katalog

Camaro1969  
#660570
totte skrev:Javisst! Det är bara att trycka på, den håller varvet och drar. Med rätt filat så spöar man en Hva 550 i kapning, utan vidare. Har jag gjort. Skogsbrukseleven med 550:n såg en smula förvånad ut. Sen är det ju förstås så att den saknar alla moderna bekvämligheter i övrigt, så det är inget att gå till skogen med. Bara uppvisning under kontrollerade former.



gissar filningen och föraren inte var lika bra på 550 då =)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).