Skogshistoria

Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

60 inlägg 25127 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Jim_the_one  
#601071 Hej. Vart får man tag på en sån där topografi eller vad det heter?

//Jim



busholle skrev:Det låter som de flesta av er håller till i områden som inte präglats av närhet till bruk.

Detta är intill där jag bor och är möjligen något värre än normalt men heller inte ovanligt.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Håkan A  
#601075 Karta med terrängskuggning hittar du t.ex hos Skogsstyrelsen. Skogliga grunddata, kartor. Där kan du sedan välja Skoglig grunddata-mark och sedan terrängskuggning som bakgrund. Har du egen fastighet hittar du den även på Mina sidor.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601077 Utan att läst tråden är upplösningen på styrelsens karta för låg för att se kolbottnar. Det krävs så som jag ser det bearbetat material som kräver någon typ av prenumeration försatt se. Serdetta rätt ofta då jag går mellan fältappen på södra och planläggningens topologikarta..

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601078
Tåndemåla skrev:Utan att läst tråden är upplösningen på styrelsens karta för låg för att se kolbottnar..


Funkar alldeles utmärkt att se en del kolbottnar, se bilderna i tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601080
Göt skrev:
Mangan skrev:Hade ni anmält den till länsstyrelsen?


Länsstyrelsen brukar ha väldigt mycket koll på sånt, gå in på dina sidor på skogstyrelsen så brukar sånt där finnas, så jag tror nog inte du behöver anmäla till länsstyrelsen, jag har då inte gjort det.


Nej, finns inget där. Som jag sa, de är rätt sällsynta här. I alla fall de hittade. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601081
Mangan skrev:Hade ni anmält den till länsstyrelsen?

Du behöver inte anmäla detta till någon men du är enligt lag skyldig att bevara den för framtiden oavsett. är den under 150 år faller den under skogsvårdslagen och skogsstyrelsen handhar ärendet.

Är den äldre än 150 år och varaktigt lämnad är det länstyrelsen som handhar den och den faller under fornminneslagen. Dessa har långt mycket högre rättsskydd. Och skadas den då är det oftast företagsbot eller dagsböter som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601082
Mangan skrev:
Tåndemåla skrev:Utan att läst tråden är upplösningen på styrelsens karta för låg för att se kolbottnar..


Funkar alldeles utmärkt att se en del kolbottnar, se bilderna i tråden.

Jobbar dagligen med detta så tro mig det blir klart mycket bättre om man har bearbetade bilder. Men stora saker syns såklart. Du finner på sin höjd kolbottnen men inte kojan eller vägarna mellan de olika bottnarna.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Camaro1969  
#601105
Tåndemåla skrev:
Mangan skrev:
Tåndemåla skrev:Utan att läst tråden är upplösningen på styrelsens karta för låg för att se kolbottnar..


Funkar alldeles utmärkt att se en del kolbottnar, se bilderna i tråden.

Jobbar dagligen med detta så tro mig det blir klart mycket bättre om man har bearbetade bilder. Men stora saker syns såklart. Du finner på sin höjd kolbottnen men inte kojan eller vägarna mellan de olika bottnarna.



hemikring, norra hälsingland går det rätt lätt att se kolbottnar med de fria kartverktygen som finns.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

anersimyra  
#601171
Uvskogen skrev:Kan rekommendera att gå utbildningen som krävs för entreprenörscertifiering, den delen om just kulturhänsyn.
Var själv lite sådär tveksam i början, men ändrade mig totalt efterhand. Nu ser jag på skogen ur ännu ett perspektiv. Har i egna skogen hittat en hittills ouppmärkt kolbotten och minst en vad jag tror kojgrop med eldstad.
Viktigt att man både markerar men också underhåller markeringen. Ett sätt att säkra det kan ju vara att lägga in en nål med beskrivning i den digitala kartan.

Kravet på ” gröna kortet ” för att bli certifierad enligt PEFC har ju strukits..🤔 Men kursen kan absolut rekommenderas av skäl som du nämner.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

anersimyra  
#601173 I våras pratade jag kolbottnar med en arkeolog som betecknade dem som: ” De jävlarna ”.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

halvproffs  
#601176
anersimyra skrev:I våras pratade jag kolbottnar med en arkeolog som betecknade dem som: ” De jävlarna ”.. :lol:


Nästan.så känns det för mig också. Har en kolbotten på var 6e ha. Kryllar av dem här.
Finns ju gamla bruk överallt här.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Tralsmo  
#601177
anersimyra skrev:I våras pratade jag kolbottnar med en arkeolog som betecknade dem som: ” De jävlarna ”.. :lol:



"Djävlarna" hos mig kan ligga på tre nästan kantikant å två tre till på nästa hektar igen, å en igen på nästa osv.

Fick du nån uppfattning om varför arkeologen inte gillade dom?

Har egentligen inget emot dom men dom blir rätt omständia när dom ä så många.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

anersimyra  
#601178
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:I våras pratade jag kolbottnar med en arkeolog som betecknade dem som: ” De jävlarna ”.. :lol:



"Djävlarna" hos mig kan ligga på tre nästan kantikant å två tre till på nästa hektar igen, å en igen på nästa osv.

Fick du nån uppfattning om varför arkeologen inte gillade dom?

Har egentligen inget emot dom men dom blir rätt omständia när dom ä så många.
. Mellan raderna så uppfattade jag att han ansåg att finns viktigare lämningar att ta hänsyn till då de finns i såpass stora mängder.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Tralsmo  
#601182 Anade att det vade som menades.

Även om ingen sagt nåt så har ja förstått desamma.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601249 När det gäller terrängskuggningskartorna så är min bild klippt från RAAs hemsida fornsök utan inloggning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).