Skogshistoria

Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

60 inlägg 25137 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600754 Det intressanta är att tittar man på gamla kartor (storskifte skog 1766), så är det väldigt få torp på skogen. Sen i slutet av 1800-talet var det massor av torp, som sen inte fanns kvar 50 år senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600758 Så var det överallt. Befolkningsökningen tvingade folk att söka sig små odlingsplättar allt längre ifrån byarna. När industrialiseringen kom så flyttade folk till städerna istället eller emigrerade.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Tralsmo  
#600824 Frågan är va man gör om man ha 5 kollbottnar på ett hektar??

Gissar att ja har 50 st på ca 375 hektar som man ser direkt.

Skulle tro att det finns hundratals på mina marker.
Upptäcker ju ändå mer när ja markbereder.

Har även en tjärdal, troligen den enda. Har aldrig hört nån av dom äldre som nämnt den.
Den syns rätt väl om man vet hur en sån ser ut.

Ja försöker å va rädd om kolbottnarna men skulle ja ställa kulturstubbar på alla dom så hadde ja nog inget annat än kulturstubbar.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600828 Du kan ju låta bli att markbereda i dem. Brukar inte behövas för granen gror som ogräs i dem.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Avslutat-02  
#600829 Jag körde skördare på en trakt för flera år sedan, då fanns det en virkesköpare som ansåg att om det fanns fler än 3 kolbottnar på ett skifte så kunde man spara de 3 resten försvann...... :???: Jag sparade 5....

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Tralsmo  
#600832
Skogsola skrev:Du kan ju låta bli att markbereda i dem. Brukar inte behövas för granen gror som ogräs i dem.



Jo det vet ja nog, röta blir det ochså om det står gran i dom. Merparten av kolbottnarna ä ju där det är tall mark.

Markbereder ju själv med grävare så det ä inget stort problem egentligen.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600919
Skogsola skrev:Förr att inte tala om alla torp där familjer kunde livnära sig på någon ko på platser man knappast kan tänka sig.


Livnära sig är ett relativt begrepp. Överleva i så måtto att hela familjen inte dukade under var nog mer relevant för de stackars torpare som slet för livet var dag.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600920 Det låter som de flesta av er håller till i områden som inte präglats av närhet till bruk.

Detta är intill där jag bor och är möjligen något värre än normalt men heller inte ovanligt.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600923 Nej, här har nog koltillverkningen varit mer småskalig. Därför jag blev lite förvånad. Och fortfarande inte riktigt säker.

1576484673_kolbotten.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600924
busholle skrev:Livnära sig är ett relativt begrepp. Överleva i så måtto att hela familjen inte dukade under var nog mer relevant för de stackars torpare som slet för livet var dag.


Vi har väl alla läst "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg, hoppas jag? :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600927
Mangan skrev:Nej, här har nog koltillverkningen varit mer småskalig. Därför jag blev lite förvånad. Och fortfarande inte riktigt säker.

1576484673_kolbotten.png


Den där ligger bra till i terrängen för att vara en kolbotten, det är nån svacka på östra sidan där man kan ha tagit torv till tätning av milan. Man brukar kunna se några gropar i kanten mot fastbacken där man grävt. Ser ut som korta badkar typ.

Sparka undan lite jord så hittar du kolbitar om det är en kolbotten.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#601042 Hade ni anmält den till länsstyrelsen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Avslutat-03  
#601063 Lämpligt hänsynstagande framgår av branschens och Skogsstyrelsens målbilder.

https://skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/m ... ljohansyn/

Ser att du frågar om länsstyrelsen men kolbottnar är nog oftast att betrakta som övrig kulturhistorisk lämning och därmed under Skogsstyrelsens ansvar. Fornlämningar som är länsstyrelsens ansvar ska vara anlagda före 1850.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Göt  
#601065
Mangan skrev:Hade ni anmält den till länsstyrelsen?


Länsstyrelsen brukar ha väldigt mycket koll på sånt, gå in på dina sidor på skogstyrelsen så brukar sånt där finnas, så jag tror nog inte du behöver anmäla till länsstyrelsen, jag har då inte gjort det.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

isteskog  
#601069 Jag märker ut dom i min skogsbruksplanskarta, det får räcka! :geek:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).