Skogshistoria

Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

60 inlägg 25135 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Bm350boxer  
#600589 Förstod det egentligen. Bara det att en stenmur t.ex är lite mer påtaglig/lättare att bevara.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Avslutat-02  
#600590 En kolbotten är väldigt lätt att bevara...man vill ogärna röja i dem för de innehåller så mycket stammar så man går helst runt och då löser det sig automatiskt.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Kse  
#600591 Man ska alltid röja fram en kolbotten eller för den del alla forn eller kulturlämningar, på så vis syns dom och riskeras inte att skadas i framtiden.

Alla träd i och runtomkring ska tas bort och det kan ske utan att skada lämningen.

Man ska oxå vara noga med att inte risa ner lämningen, om så sker kommer den att räknas som skadad. Detta gör, enligt mig, att statistiken på skadade fornlämningar blir felaktig men det är en annan historia.

Kulturstubbar ska lämnas runt lämningen, 1,3 meter höga. Här uppe kan snödjupet ibland övergå 1,3 meter och jag har varit med om diskussioner om att lämna varannan kulturstubbe som en högstubbe istället.
Varför man inte ska lämna högstubbar är för att man ska kunna skilja ut det som en lämning.
Ren skrivbordsprodukt enligt mig då man aldrig lämnar så mycket högstubbar koncentrerat.

Här finns mer att läsa.

https://www.skogsstyrelsen.se/aga-skog/ ... lamningar/

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600599 Kan rekommendera att gå utbildningen som krävs för entreprenörscertifiering, den delen om just kulturhänsyn.
Var själv lite sådär tveksam i början, men ändrade mig totalt efterhand. Nu ser jag på skogen ur ännu ett perspektiv. Har i egna skogen hittat en hittills ouppmärkt kolbotten och minst en vad jag tror kojgrop med eldstad.
Viktigt att man både markerar men också underhåller markeringen. Ett sätt att säkra det kan ju vara att lägga in en nål med beskrivning i den digitala kartan.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600601
Palakangas skrev:Kolbottnar är en påminnelse om omänskligt slit, fattigdom och elände.


Just så, en viktig påminnelse om det förflutna som vi behöver ha med oss in i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600604
Mangan skrev:Rent hypotetiskt alltså. ^#(^ Om man går och kikar lite i sin skog och helt plötsligt upptäcker något som ser misstänkt likt ut en kolbotten. Tex där man har tänkt gallra... Säg att beståndet är ca 40 år, slutavverkat slutet 60/början 70-talet.

Vad hade ni gjort? :geek:


Är det ovanligt med kolbottnar på dina breddgrader?
Oftast finns rester av kojan alldeles i närheten, några meter från vallen är inte ovanligt här.

Gallra och avverka som vanligt men kör inte igenom den. Märk upp med kulturstubbar eller nåt för att tydliggöra den. Det är inte värre än så.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

isteskog  
#600613 Jag har huggit rent kolbottnarna vid avverkning när det varit storskog på dom, sen har dom fått stå åtgärdslösa framledes. Kojruiner hugger jag undan träd som skadar den och märker upp den med kulturstubbar.

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Göt  
#600660 Hade en kulturlämning som mellanskog bandade bort jag hade inte riktigt fattat vad det var men det hade varit en liggmila, läste på sen och dom var betydligt äldre än vanliga milor

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600698 Jag hittade fem registrerade runda kolbottnar i kommunen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600709 5st i hela kommunen?! Vad har man drivit industrier med då, för nog bör man väl ha haft tegelbruk och smedjor i hela landet? Känns som jag har en kunskapslucka som täcker södra halvan av landet :oops:

Här duggar det tätt mellan kolbottnar, både runda resmilor och rektangulära liggmilor. Pratade med en arkeolog på länsmuséet härom veckan och hon nämnde att de hade gjort en Kol-14 datering av en rund kolbotten och den var från 14-1500-talet (jag kommer inte ihåg riktigt). Man har tidigare trott att liggmilor är äldst och resmilor mycket yngre men hon menade att man får nog revidera det och ansåg att man har haft båda typerna parallellt under mycket lång tid.

Men för din del ändrar det inte saken, gallra som vanligt men skada inte lämningen, ev kojruin och stig/körväg om den fortfarande syns.

Edit: här är en lista från riksantikvarieämbetet på tolkningar av de olika lämningar som finns. Kolbotten/liggmila brukar tolkas som kulturlämning om det inte finns nåt som tyder på att den är äldre än från 1850 och då blir den en fornlämning och därmed samrådspliktig om man ska göra nån åtgärd i området.
http://raa.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf (har en annan länk nånstans, lägger in den senare om den här inte funkar)
Senast redigerad av Mettämies sön 15 dec 2019, 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

tallen100  
#600717 Kolugnar användes väl oxå, men det var väl i modernare tid?

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600720
Mettämies skrev: stig/körväg om den fortfarande syns.


Sån är väldigt spännande att både leta efter och följa! Hittade en i min skog och följde den över grannmarkerna och tillslut kom den fram mot byn.
Ibland försvann den men med lite letande och funderande över terrängen så gick det bra. Kollade sen på de historiska kartorna och det syntes stämma med de gamla skiften.
Ja att spana efter gamla kulturspår har blivit en ny upplevelse i skogen. Letar förstås inte bara i min egen..

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600722
Uvskogen skrev:
Mettämies skrev: stig/körväg om den fortfarande syns.


Sån är väldigt spännande att både leta efter och följa! Hittade en i min skog och följde den över grannmarkerna och tillslut kom den fram mot byn.
Ibland försvann den men med lite letande och funderande över terrängen så gick det bra. Kollade sen på de historiska kartorna och det syntes stämma med de gamla skiften.
Ja att spana efter gamla kulturspår har blivit en ny upplevelse i skogen. Letar förstås inte bara i min egen..


Håller med helt. Snitslade ur en gammal körväg och googlade lite på den på kvällen och då visade det sig att det var en kyrkväg som kan ha funnits sen 1500-talet!

Mer läsning för den som är intresserad av vad kolbottnar, stigar och andra lämningar betyder:
https://www.skogskunskap.se/cd_4ae089/c ... iginal.pdf

Användarvisningsbild

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600736
tallen100 skrev:Kolugnar användes väl oxå, men det var väl i modernare tid?


Kolugnar, kolningsgropar, kolmilor, tjärdalar... Det har varit ett jäkla pådrag i skogarna förr om åren!

Avatar Fallback

Re: Om man hittar något som kunde vara en rund kolbotten...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600753 Förr att inte tala om alla torp där familjer kunde livnära sig på någon ko på platser man knappast kan tänka sig.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).