Skogshistoria

vad ser du?

31 inlägg 14225 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Ängagärdet  
#529317 Lertag?

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Lars Lundqvist SLU  
#529320 Björkarna ser ut att ha kommit upp som stubbskott.

Det grova trädet (asp? Svårt att artbestämma på bara ett foto av en bit av stammen) har inga rotben alls, och det ser ut som om man skottat upp jord på högra sidan av stammen.

Gropen vete tusan...

Granarna självföryngrade För 15-25 år sen.

Nästan bara löv på marken, inget bärris, så,det är inte gammal skogsmark.

Det skulle kunna vara rester av ett boställe som nu börjar växa igen.

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

axwell  
#529325 Hade gärna varit först med asp på det stora (80 år) trädet, diken som slammat igen bla pga död ved här och var.

Tall skulle ha vuxit bättre, björkarna trivs inte heller så eländigt krokiga som dem flesta är.

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

axwell  
#529338
axwell skrev:Hade gärna varit först med asp på det stora (80 år) trädet, diken som slammat igen bla pga död ved här och var.

Tall skulle ha vuxit bättre, björkarna trivs inte heller så eländigt krokiga som dem flesta är.


Inte längre lika säker på asp, kan vara ett annat lövträd från "förhistorisk tid" på Ljungans norra strandbrink.
Det borde ha synts fler aspar med tanke på rotskottseländet.

Vindpinade björkar talar för att det är en lokal som är utsatt för vind som längs en älvdal.

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Lars Lundqvist SLU  
#529371 Stubbskott som växer upp i bukett och sen enkelställs kan få liknande utseende

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

Palakangas  
#529373 Glimårännan gick där.

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Mellberg  
#529425 Fler tycker jag skall tolka bilderna, ni är duktiga som redan gissat och ni får ta andras förslag också. Priset blir fula skogskepor som jag tänker tigga ihop, så många har chansen, man behöver inte ha alla rätt. Fyndighet belönas också.

Detta var ett plötsligt infall och jag kommer till veckan att fota mer och mäta och själv fundera vad detta är.......

   TS
Avatar Fallback

Re: vad ser du?

Hema  
#529479 Gropen är väl en gammal latrin efter en militärövning. Allt yngre verkar vara självföryngrat, sedan är det väl tall för resten av slanten.

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

Brorsan  
#529490 Det är en platå i en brant älvbrink i syd- sydvästläge. Tror inte det är ett dike på bild 2- verkar inte runnit några stora mängder vatten där jag får väl hålla fast med min tjärdal. Tror fortfarande att det är en välväxande stor tall om det inte är en import, tycker att barken inte ser ut som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Maccus  
#529652 Gammal tjärdal,där det vuxit upp gran och björkar plus en tall.Har själv 5 gamla tjärdalar på mina skogsmarker.

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Mellberg  
#529703 De två stora träden är ca 70 cm i brösthöjd, ca 25 m höga. De håller alltså en volym på drygt 4 m3sk.

Området är avverkat för ca 50 år sedan. Självföryngring.

Området verkar vara röjt en gång. Björken är nästan enbart glasbjörk.

grundyta ca 35 m2 och medelhöjd ca 16 m.

Frisk/fuktig sandmark.

Strömmen tog slut i kameran,

   TS
Avatar Fallback

Re: vad ser du?

Hema  
#529730 Är de stora träden tall eller lärk?

Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

Mellberg  
#529749 Här får ni svaret och det visar också att det är svårt att tolka vad en bild visar.

Detta är egentligen ett okänt bestånd/markområde för mig och jag har bara ägt fastigheten i åtta år.

Vi befinner oss uppe på en platå ovanför en bäckravin. Förnan består nästan helt av björklöv, därav den vackra gyllengula färgen. Synd att det nästan bara är glasbjörk med en liten krona längst upp. Granen är en blandning av tidigare underväxt och självföryngring. Många granar är säkert upp mot 100 år gamla , men ser ut som 30.

Markformationerna borde vara fångstgropar, jag har sett fyra stycken.

De stora träden är tallar. Sparade grova tallar finns det fler av och det är ingen slump, de är avsedda att användas för ett visst ändamål. Jag har mina aningar men vet inte.

Alla ni som gissat har gjort det bra.

Vinnare utan inbördes ordning; Stegmaster, axwell och Brorsan.

skicka adress ivan.mberg@gmail.com.... så kommer det ett pris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad ser du?

stegmaster  
#529759 Oj, vilken tur. :surp:
Ja even en blind höna hittar som bekant et korn iblandt. :wink:
Hadde egentlig ingen aning, gissade på första magekänslan som slo mig.


Du ska slippa skicka någon gevinst åt mig, då jag er Norsk och bor i Norge, då det kommer bli alldeles för dyrt att skicka hit.
Men det er inget problem, er ju en ära bara att bli nevnt som vinnare. :ymparty:
Tack för en interessant konkurans, alltid trevligt med medlemmer bidrar med något som engasjerer. :-bd

Avatar Fallback

Re: vad ser du?

axwell  
#529868 Oj oj oj, sicken överraskning. Hoppas inte domaren var påverkad av att jag hade hemmaplan. :roll:
Trots turen i spelet hoppas att inte turen i kärleken skall brytas. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).