2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
Skogshistoria
Film om Redwood i USA
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in lör 13 okt 2018, 18:11#528412En film som sammanfattar hanteringen av Redwood i nordvästra USA
TS
lör 13 okt 2018, 22:38#52844920 hus byggda från ett träd.
Fräna grejer onekligen.
Fräna grejer onekligen.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tor 18 apr 2019, 23:32#562663Har väl sett den här filmen ett tiotal gånger nu och varje gång jag ser den så ser jag nån ny detalj. Den här gången körde jag slow motion 0.25X under fallet ca 3 minuter och 43 sekunder in i videon. Jäklar vad intressant det blev...
https://youtu.be/jjQK-kpiRh0
https://youtu.be/jjQK-kpiRh0
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
fre 19 apr 2019, 11:59#562719Man lär sig nåt nytt ibland, kanske så jag ska göra med saxofonbjörkarna?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
sön 29 dec 2024, 15:12#866275
Ja jag har varit där. Alla skogsintresserade kan man bara önska att dom har möjlighet att åka dit och titta. Otroligt mäktigt att se.
JonasJ_74 skrev:Magnifika träd sannerligen!
Någon som varit där uppe i exempelvis Norra Kalifornien och upplevt dem?
Ja jag har varit där. Alla skogsintresserade kan man bara önska att dom har möjlighet att åka dit och titta. Otroligt mäktigt att se.
sön 29 dec 2024, 15:28#866280Var også där for nogra år sen. Så bl.a. på en avverkning. Såg inte rationellt ut, men kom i ettertid til at vi inte helt forstod hva vi såg. Fellaren er typisk på 85000 lbs, altså vel 40 ton, og han som drev avverkningen sa at et tre ofta var tyngre enn maskinen. Eftersom alla träden var så stora forstod man inte det när man stod där. Man kan jo gjøra en engreppare som tar sådana träd, men den kan jo inte flyttas nogon stad, i praktiken.
OH
OH
mån 30 dec 2024, 14:33#866345
Dit har man varit och spanat, absolut värt en resa till västkusten och
då särskilt den norra delen. Tycker man att nordnorges kust är mäktig
så blir Washington och Oregon en riktig hit.
Jag skulle väl isf flyga till Los Angeles, ta en hyrbil tex Fullsize Pickup Truck
eller Suburban och så köra Highway 101 eller 1 till Seattle med lite stopp här och där.
På tillbakavägen kanske lite österut via Interstate 85 och 93 till Las Vegas osv.
Det borde man klara på en vecka om man kör långa pass det är cirka 20h körning om man
kör Highway 5 som är den snabbaste, enkel väg.
Då får man se mkt av allt och måste dit igen för att se mer.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Dit har man varit och spanat, absolut värt en resa till västkusten och
då särskilt den norra delen. Tycker man att nordnorges kust är mäktig
så blir Washington och Oregon en riktig hit.
Jag skulle väl isf flyga till Los Angeles, ta en hyrbil tex Fullsize Pickup Truck
eller Suburban och så köra Highway 101 eller 1 till Seattle med lite stopp här och där.
På tillbakavägen kanske lite österut via Interstate 85 och 93 till Las Vegas osv.
Det borde man klara på en vecka om man kör långa pass det är cirka 20h körning om man
kör Highway 5 som är den snabbaste, enkel väg.
Då får man se mkt av allt och måste dit igen för att se mer.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 30 dec 2024, 19:50#866399Undrar ofta hur föryngringen fungerar efter de till synes ofta brutala avverkningarna i framför allt Kanada men även USA, som regelbundet visas i TV. Vad tror ni och vilka systematiska föryngringsåtgärder har ni som varit där kunnat iaktta? Finns nuförtiden någon föryngringslagstiftning värd namnet i de aktuella länderna / staterna?
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).