Skogshistoria

Var det bättre förr?

25 inlägg 21446 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Palakangas  
#599159
Niking skrev:
can skrev:Arbeidskrafta var tydeligvis mykje billigare då, så mange som er i sving


Japp, betydligt lägre skatter på arbete och inga fördyrande arbetsgivaravgifter då :-bd
/Niklas

I det stora så är allt bättre nu. Klart du kan plocka ut en bit och klamrade dig fast vid den. Men som en klarsynt medlem på detta forum skrev. "Minns bakåt men tänk framåt ". Arbetsgivaravgiften ? Varför finns den. Vilket bråk är det om hur den ska fördelas. Vet ni något eller är det bara ........

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

jannee  
#599160 Ingen som med allvar kan säga att det var bättre förr. Väldigt annorlunda men bättre?????????????????????????
Visst var tempot lägre, kanske mindre stress, men fattigdomen då?
Långa arbetsveckor
Vi umgicks mycket men idag umgås folk folk kanske inte lika fysiskt men troligtvis inte mindre. Frugan har ett brett kontaktnät via Facebook och där lärt känna anhöriga som vi inte haft en aning om, bl.a i USA (min morfars systers barnbarn)
Det fysiska slit som förr förekom är i princip helt borta. Ingen som idag bär 100 kilos fodersäckar, mockar TVÅ ggr/dag för 20 kor som exempel, mjölkar för hand som vanligt förekom tidigt 50 tal eller avverka skog med en svans, kvista för hand, barka massaveden.
1 timme efter man gått till skogs var man blöt och så var man hela dagen - vantar/handskar, vad var det för något?
På våren gå veckovis för att plocka sten, på hösten sammalunda men då plocka potatis.
Gå eller cykla till skolan som låg 3 km bort, vintertid var det ALDRIG snöröjt på morgonen (bonden som snöröjde skulle självklart mjölka först).
När man kom hem från skolan var det alltid något man skulle göra, läxan (som var ointressant) fick man göra efter kvällsvarden, fanns ändå inget att göra, fanns ingen tv.
Bekvämlighet, javisst vi hade fri tillgång till egen ved, men vatten bar vi in och ut, kyl och frys saknades men även dammsugare eller några elektriska hushållsmaskiner.
Morfar satte in mjölkmaskin i slutet av 50 talet, innan dess handmjölkades 20 kor 2 ggr/dag.
Dock hade vi inte tillgång till 3 fas så morfar fick mjölka med traktorn
Veckans höjdpunkt var ni vi åkte in till samhället och badade bastu på lördagen där vi också hade ett frysfack annars fick mormor safta, salta och konservera det som gick.
Trägolv som mormor skurade 1 ggr/vecka, m.a.o det var säkert renare då än vad det idag är i hemmen.
NÄR TORKADE DU/NI GOLVEN SENAST???
Morfar/mormor fick pension på 70 talet och den var inte hög. Idag kan du få upp till 6 000kr/mån i bostadstillägg men på den gamla "goda" tiden fanns inte den möjligheten.
Den eller de som nu eventuellt klagar på Sverige eller svensk välfärd borde få uppleva hur det var efter 2:a världskriget slut :!:

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599163 Det var alltid bättre förr men det är tillräckligt bra nu 👍

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

JensSkoog  
#599166 Du skriver som en präst, @jannee :-bd :-bd 🤗

Nästan så jag skulle tro vi växte upp brevid varandra. Enda olika är
att badstu inte fanns, och vi var väl bara riktigt rena från maj till
september när vi kunne bada i havet, och vägen över gården till
dasset var lång vinterstid när stormen och snöen gjorde att man
höll sig så länge man orkade :wink:

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599174
Palakangas skrev:
Niking skrev:
can skrev:Arbeidskrafta var tydeligvis mykje billigare då, så mange som er i sving


Japp, betydligt lägre skatter på arbete och inga fördyrande arbetsgivaravgifter då :-bd
/Niklas

I det stora så är allt bättre nu. Klart du kan plocka ut en bit och klamrade dig fast vid den. Men som en klarsynt medlem på detta forum skrev. "Minns bakåt men tänk framåt ". Arbetsgivaravgiften ? Varför finns den. Vilket bråk är det om hur den ska fördelas. Vet ni något eller är det bara ........


Arbetsgivararavgiften finns, liksom källskatten, för att föra arbetarna bakom ljuset.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

jannee  
#599177 Jag skriver mycket om morfar och mormor. Min mor dog nämligen i barnsäng (när jag föddes) detta hade aldrig hänt idag. I.o.m. att min mor dog blev också fadern okänd, misstankar om fader fanns men vad på den tiden göra.
Det var inte nådigt att växa upp som en s.k oäkting, m.a.o mobbningen var absolut inte mindre förr eftersom även VUXNA mobbade s.k. oäktingar.
T.o.m läraren visade sin negativa uppfattning.
Å andra sidan blev jag något som liknande mormor och morfars sladdbarn, älskad och omhuldad av både mostrar och morbröder. Detta gjorde mig till en stark individualist, jag var ju minst men för den sakens skull ville man ju inte vara sämre än ens äldre "syskon"
Det som var bättre förr var ett en dumskalle (som jag) bara genom en gedigen arbetsinsats kunde arbeta upp sig.
Idag måste man ha bra betyg men inte minst en massa skolor för att "bli något"
Jag var endast 6 år när jag fick fri tillgång till att köra med morfars nyinköpta BM T 24, så fungerar det inte idag.
Kommer även ihåg att jag i min ungdom (på 60 talet) åkte till järnaffären för att köpa både dynamit och tändhattar.
M.a.o man var en friare människa, inte lika övervakad eller misstrodd som dagen individer är.
När man slogs (vilket nästan alla pojkar gjort) slutade man slå när motståndaren var nere, medans det idag nyttjas knivar för att senare sparka på den nedslagne. Man fajtades ärligt man mot man och flickor bara retades man med.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599181 Tenk korleis dei hadde da dei som levde og vaks opp før krigen og på 1800 talet.
Lite mat for ein del, hardt arbeid, dårlige kler og tuberkulose som herja.
Utenom Irland trur eg utvandringa til USA var størst i Norge i forhold til folketal.
Læraren din Janne, må ha vært ein svært dårlig ein.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

jannee  
#599184 Inte vart det bättre förr för då hade inte detta ägt rum

Först men inte störst. Hur många skandinaver emigrerade sammanlagt till USA? Sett i förhållande till hemländernas totala invånarantal var utvand­ringsvågen kraftig och den nådde sin topp år 1880. Mellan 1820 och 1975 anlände 363 000 danskar, 855 000 norrmän och 1,27 miljoner svenskar samt ett antal finnar och islänningar till Amerika - totalt omkring 2,5 miljoner människor. Vid folk­räkningen år 1980 uppgav sig 9 317 000 amerikaner ha helt el­ler delvis skandinaviskt ur­sprung. Det kan jämföras med 50 miljoner engelsmän, 49 mil­joner tyskar, 40 miljoner irlän­dare, 21 miljoner afroamerikaner, 13 miljoner fransmän och 12 miljoner italienare. Men det faktum att 46 procent av dessa drygt 9 miljoner skandinaver bor i övre Mellanvästern (i North Dakota, South Dakota, Nebraska, Kansas, Minnesota, Iowa, Missouri, Wisconsin, IIlionis, Indiana, Michigan och Ohio), får dem att verka mer talrika än de är.

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

Grålle52  
#599194 Jag tror många här menar ”förr” som 70-80tal

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

röjar kalle  
#599201
jannee skrev:Ingen som med allvar kan säga att det var bättre förr. Väldigt annorlunda men bättre?????????????????????????
Visst var tempot lägre, kanske mindre stress, men fattigdomen då?
Långa arbetsveckor
Vi umgicks mycket men idag umgås folk folk kanske inte lika fysiskt men troligtvis inte mindre. Frugan har ett brett kontaktnät via Facebook och där lärt känna anhöriga som vi inte haft en aning om, bl.a i USA (min morfars systers barnbarn)
Det fysiska slit som förr förekom är i princip helt borta. Ingen som idag bär 100 kilos fodersäckar, mockar TVÅ ggr/dag för 20 kor som exempel, mjölkar för hand som vanligt förekom tidigt 50 tal eller avverka skog med en svans, kvista för hand, barka massaveden.
1 timme efter man gått till skogs var man blöt och så var man hela dagen - vantar/handskar, vad var det för något?
På våren gå veckovis för att plocka sten, på hösten sammalunda men då plocka potatis.
Gå eller cykla till skolan som låg 3 km bort, vintertid var det ALDRIG snöröjt på morgonen (bonden som snöröjde skulle självklart mjölka först).
När man kom hem från skolan var det alltid något man skulle göra, läxan (som var ointressant) fick man göra efter kvällsvarden, fanns ändå inget att göra, fanns ingen tv.
Bekvämlighet, javisst vi hade fri tillgång till egen ved, men vatten bar vi in och ut, kyl och frys saknades men även dammsugare eller några elektriska hushållsmaskiner.
Morfar satte in mjölkmaskin i slutet av 50 talet, innan dess handmjölkades 20 kor 2 ggr/dag.
Dock hade vi inte tillgång till 3 fas så morfar fick mjölka med traktorn
Veckans höjdpunkt var ni vi åkte in till samhället och badade bastu på lördagen där vi också hade ett frysfack annars fick mormor safta, salta och konservera det som gick.
Trägolv som mormor skurade 1 ggr/vecka, m.a.o det var säkert renare då än vad det idag är i hemmen.
NÄR TORKADE DU/NI GOLVEN SENAST???
Morfar/mormor fick pension på 70 talet och den var inte hög. Idag kan du få upp till 6 000kr/mån i bostadstillägg men på den gamla "goda" tiden fanns inte den möjligheten.
Den eller de som nu eventuellt klagar på Sverige eller svensk välfärd borde få uppleva hur det var efter 2:a världskriget slut :!:

Ja jannee men det vart folk av dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).