Skogshistoria

Nordamerikanskt skogsbruk

73 inlägg 97719 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Tosca  
#476064
Hema skrev:Hade varit intressant o se en 8-hjuling i samma terräng.

Det blir ju en längre hjulbas på en sån, så det borde bli stabilare.
Banden måste dock vara väl spända, samt kanske några kättingar på hjulen som "medbringare".

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Chainsaw Charlie  
#544260 I veckan hade jag förmånen att besöka en slutavverkning på Vancouver Island under en dag. Jag pratade några ord med förarna under ett par kortare rökpauser och lyckades få lite information om produktionen.

Laget bestod av en Cat fällare-läggare, två John Deere lunnare, två Cat-processorer med Logmax 7000 XT respektive 10000 XT aggregat, en John Deere stocklastare samt en Cat 330 grävmaskin med skogsanpassat bandställ samt en kombi skrapa/grip i stället för en skopa. De hade även ett par egna lastbilar och ett flertal inhyrda lastbilar, de flesta med egen kran. Den ena lunnarföraren hoppade dock mellan lunnaren och grävmaskinen så de maskinerna gick aldrig 100 %. Tyvärr stod båda lunnarna stilla när jag besökte området.

Produktionen i bra skog var för fällare-läggaren 600 m³/dag, processorerna ca 300 m³/dag vardera och lunnarna någonstans däremellan beroende på drivningsavstånd och kupering. De använde faktiskt m³ som måttenhet, däremot blev jag inte klar över om det gällde på eller under bark.

Området de avverkade var ca 30 ha stort och bestod till största delen av ca 60-årig planterad douglasgran med inslag av självföryngrad hemlockgran, thuja, vittall och rödal. Efter plantering har beståndet aldrig blivit varken röjt eller gallrat. Underväxtröjning skötte fällare-läggaren.

$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#544267 Intressant och bra beskrivning! Kul med lite produktionssiffror. Säga vad man vill om helstamshuggningen men den skyfflar virke!

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544321 Ingen hytt på kranen kan inte vara kul med tanke på deras väder 🙂

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544324 Det måste väl vara hyfsat ovanligt med kran på lastbilen?
Tror jag aldrig sett nån i USA.

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544446 Kanadensare är ju liiite mer moderna än grannarna i söder. Kanske förklarar m3 i detta fall.
M

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

Chainsaw Charlie  
#544480
Slurfi skrev:Det måste väl vara hyfsat ovanligt med kran på lastbilen?


Det trodde jag också men tydligen så har majoriteten av bilarna på Vancouver Island numera egen kran.
Kolla på self loading log truck på youtube så hittar du lite amerikanska varianter också. Jag fick en åktur i en från hygget till sorteringsterminalen. Förvånansvärt trång i hytten jämfört med svenska bilar.

$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


1547505405_img_20190110_154806.jpg

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544668
Chainsaw Charlie skrev:Förvånansvärt trång i hytten jämfört med svenska bilar.

De behöver ju plats för motorhuven, den måste ju vara stor :d

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

halvproffs  
#544694 Haha. Dom är som en Volvo Starke från 50-talet? 😉
Dom ska dra enormt med diesel sa en chaufför som jag träffade på ett bygge som hade kört tradare där. Var tekniskt och komfortmässigt långt efter Volvo o Scania sa han.

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

AKKAMAAN  
#562044
Slurfi skrev:Det måste väl vara hyfsat ovanligt med kran på lastbilen?
Tror jag aldrig sett nån i USA.

Visst är det ovanligt med kranbilar i USA, men de förekommer, här i stan är det ett par tre-fyra stycken på ett 50-100-tal timmerbilar som kommer in till olika terminaler här i stan. De larvburna lastarna som lastar 12m stockar lämpar sig inte för kortvirke och "städningsjobb". Kortvirke, CTL, förekommer i t ex gallringar på någorlunda plan mark där inte lutningarna är för svåra...
Deras semi-ekipage lämpar si heller inte så bra för lastbilskran, då man vill lyfta upp "dollyn" på dragbilen när man kör tomt...
Edit:
Men det går om man vill...
Bild
Senast redigerad av AKKAMAAN mån 15 apr 2019, 17:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

AKKAMAAN  
#562046
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant och bra beskrivning! Kul med lite produktionssiffror. Säga vad man vill om helstamshuggningen men den skyfflar virke!

Håller med att det kan vara väldigt hög produktion på en avverkningstrakt, men det mesta beror nog på deras enorma medelstamsvolymer, på 1-2 kubikmeter per träd. Men man har också dubbelt så många dieselmotorer som snurrar på avverkningstrakterna. Sen ska vi komma ihåg att de skyfflar fram avkap i enorma mängder också, både på avläggen och vid industrin pga bl a kapsprickor, plus att man alltid lämnar höga stubbar. Nu finns det ju också avverkningsskog med "skandinaviska medelstammar" och då sjunker nog produktionen per dagsverke. Skulle vara intressant med en medelstamsvägd jämförelseanalys av förbrukad volym dieselolja per kubikmeter avverkad ved...
Läste också nånstans för ett tiotal år sedan att upp emot 10% av all avverkad volym i USA på något sätt bli till brännved istället för att gå till vidareförädling pga av lumpning och avkap. Låter mycket men inte otroligt. Dessa långstockar på 12 meter/40 fot är inte nån vidare exakt kaplängd. Det blir alltid avkap när dessa apteras ner till de längder sågverken vill såga, 8-10-12-16-20 fots längder.

Avatar Fallback

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

AKKAMAAN  
#575249
JohannesG skrev:En fundering jag har om skogsmaskiner i USA:
Har sett på flera videor att det är vanligt med en lite annorlunda utformad grip, ser ut som att den är lite smalare. Vad är fördelen med denna jämfört med det vi är vana vid här?

Griparna är av "tång-typ" vilket underlättar när man hanterar en stock (ibland två) i taget. Det breadre svenska rundvirkesgriparna är ju till för att gripa virkesbuntar och bredden på gripen underlättar för att undvika att virket spretar i knippet....

Användarvisningsbild

Re: Nordamerikanskt skogsbruk

svampbob  
#605315 https://scitechdaily.com/discovery-of-3 ... -believed/

Nu gäller det bara att hitta motorsågen som användes.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).