Skogshistoria

USA

24 inlägg 29469 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: USA

Peckberg  
#433593 Huggning av Redwood träd i Kalifornien!

Avatar Fallback

Re: USA

hinowa  
#433634 Min Mormors bror emigrerade till USA ifrån norra Norrland och jobbade som skogshuggare
men blev genomborrad av en stor gren,av ett felriktat träd,det kom ett brev och hans guldur med kedja och några dollar tillbaka.
Gulduret fick jag ärva,men utan dollar :sad:

Avatar Fallback

Re: USA

Bosse1  
#434428 Vi har i alla fall grövre tvåtumfyra "two by four" = 38*89mm :grin:

http://www.engineeringtoolbox.com/softw ... _1452.html

Användarvisningsbild

Re: USA

JörgenO  
#435232 Det var en artikel i Kvällsstunden 2016 om svenska trädfällare i USA och om hur det fungerade, olika yrkesroller och så. Artikeln var intressant och bygger på en bok som heter:
Skogshuggarna i fjärran västerns skogar"
Författare: Lars Nordström
Förlag: Votum & Gullers förlag i Örebro
Jag har inte läst boken men tipsar härmed för den som är intresserad.

Avatar Fallback

Re: USA

isteskog  
#435245 Boken är bra! Mycket bilder och allmänt intressant :smile:
Rekommenderas !! :geek:

Användarvisningsbild

Re: USA

Kolo  
#459220 Den är fantastisk, håller själv på att läsa den men är inte riktigt färdig än

Avatar Fallback

Re: USA

Peckberg  
#460387 Nu har jag läst boken och den är läsvärd om man är det minsta intresserad av hur det kunde gå till i skogen förr i tiden. Boken har ett kapitel med bilder och jag blev imponerad av storleken på träden! En del av de som flyttade till Oregon och Washington kom att bedriva jordbruk. Det fanns bönder som helt enkelt inte förstod vitsen med att ha en massa jätteträd på markerna så de eldade helt enkelt upp skogen för att få mer betesmark!

Användarvisningsbild

Re: USA

SM4WII  
#474768 Man blir lite sugen på en Power Saw!
Då kanske frun kan få en symaskin å...


Avatar Fallback

Re: USA

Peckberg  
#474809 Ja det var verkligen en ordentlig :lol: motorsåg!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).