Skogshistoria

Restaureringen av den utarmade skogen i södra Sverige

7 inlägg 17892 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Restaureringen av den utarmade skogen i södra Sverige

DagL  
#392271 http://www.wri.org/sites/default/files/ ... Sweden.pdf Här skildrar en svensk jägmästare, som flyttat till en tankesmedja i Washington, sex tusen års skogshistoria i södra Sverige. Hur och varför den sydsvenska skogsresursen drastiskt förbättrades de sista århundrandena. En så täckande beskrivning fanns inte förut, och den är på engelska, historiens detaljer har varit nästan helt okänd utanför Sverige, trots att det är en framgångshistoria av global signifikans som exempel på att restaurering är möjlig!


Senast redigerad av DagL fre 20 maj 2016, 09:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Restaureringen av den utarmade skogen i södra Sverige

åberg  
#392281 Mycket intressant! Ska läsas vid tillfälle. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Restaureringen av den utarmade skogen i södra Sverige

svampbob  
#392287 Det där är en riktigt smart kille. Jag har träffat honom och diskuterat lite. Intressant att lyssna på någon som inte bara har dom svenska glasögonen på.

Användarvisningsbild

Re: Restaureringen av den utarmade skogen i södra Sverige

JensSkoog  
#392297 Mycket intressant läsning. :-BD Ska finläsa till kvällen. :grin:

Påminner mig om hur export av timmer och hugging för skeppsbyggning utarmade skogarna här i södra Norge siste hälften av artonhundratalet. Bästefar som var född ung. 1880, berättade om hur engelska och holländska fartyg hämtade allt av virke från öerna där han bodde, allt ner til 2 1/2". Norsk Skogselskap i samarbete med skolan gjorde ett stort jobb med plantering, annars hade det varit skräpskog än i dag många områden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Restaureringen av den utarmade skogen i södra Sverige

DagL  
#392370 JensSkoog refererar till Norge. En ny uppsats som fokuserar på de nordiska länderna de sista seklerna, dvs dit det muntliga minnet sträcker sig http://forestry.oxfordjournals.org/cont ... l.pdf+html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Restaureringen av den utarmade skogen i södra Sverige

JensSkoog  
#392382 Det där var mycket intressant, @DagL
Tackar för att du delade den med oss. :-BD

Säger som alltid: Vad lär vi inte på Skogsforum :grin:

Användarvisningsbild

Re: Restaureringen av den utarmade skogen i södra Sverige

totte  
#392937 Mycket intressant och mycket imponerande! Skildringen av skogsrestaureringen i södra Sverige är synnerligen skickligt ihopkommen och välskriven. Den stora förtjänsten är att den väger ihop så många olika aspekter på hela skedet och visar att sociala, politiska och ekonomiska faktorer är väl så betydelsefulla som biologi och teknik. Och det är en prestation att lyckas skildra detta så väl täckande på så få sidor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).