Skogshistoria

Stamlunning med BmBamse med sulky + BM LM 225

4 inlägg 5865 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stamlunning med BmBamse med sulky + BM LM 225

j-eg63  
#352744 Film 11 minuter från Forskningsstiftelsen Skogsarbetaren syns inte vilket år eller var den spelats in gissar ca 1960 . Sevärd färgfilm vad säger ni är det Partner eller MC kullock såg dom använder. Sulkun efter bamsen för lunning var ju klurig :grin: :grin:





   TS
Avatar Fallback

Re: Stamlunning med BmBamse med sulky + BM LM 225

Hema  
#352748
j-eg63 skrev:Film 11 minuter från Forskningsstiftelsen Skogsarbetaren syns inte vilket år eller var den spelats in gissar ca 1960 . Sevärd färgfilm vad säger ni är det Partner eller MC kullock såg dom använder. Sulkun efter bamsen för lunning var ju klurig :grin: :grin:


Sedär ja en baklastare med halvband, hade jag inte sett förut. Lunningsulkun liknar de lunningsvagnar som nu används till ATV:er. Har själv en liknande.

Användarvisningsbild

Re: Stamlunning med BmBamse med sulky + BM LM 225

totte  
#352759 Mycket intressant film! Säger som Hema, aldrig sett en baklastare med halvband, det var riktigt kul.

Motorsågarna är tveklöst Partner, troligen R11, skulle kunna vara R12, mycket svårt att se skillnaden utan bättre närbild. Men om filmen är från -60 så är det R11, 12:an kom -62.

Ed: Kollat några gånger till, rätt säker på att det Partner R11.

Avatar Fallback

Re: Stamlunning med BmBamse med sulky + BM LM 225

j-eg63  
#352829 Här ser man hur mycket folk det krävdes vid en slutavverkning utvecklingen har varit explosionsartad dom senaste 60 åren.Man ser ju att sågen används bara för fällning o aptering . Kvistningen var det yxan som gällde! Skyddskläder var inte uppfunnet, kepsen o hängselbyxor var populära ser man i filmen. Lunnings vagnens virespel drivs från kraftuttag på bamsen tror det var ganska ovanligt Har själv en röd bamse men den saknar kraftuttag

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).