Skogshistoria

Bedömd virkesanvändning år 1855

27 inlägg 28098 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

halvproffs  
#352510 I Hedesunda låg bruken tätt runtom. Gysinge, Gammelstilla, Forsbacka, Sandviken mfl. Här ska det varit hårt hugget. Samhällena gick från torpare på slutet av 1800-talet med få kor till bönder med 10-15 kor och då krävdes större ladugårdar, nya hus mm som även de slukade mycket skog. Ett hemman här kallades för enbuskhemmanet för det fanns inga större träd kvar.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

machonisti  
#352514 Tack Totte roligt när gamla bekanta ord får betydelse!

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

p till p  
#584289 Det va inte någon siffra hur många kubik som användes till stängsel.
Innan järntråden borde det gått åt många kubik.
Det går väl inte att använda stora stockar i en mila.

Så det va nog kalt efter huggning.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584294 Nope, ingen uppskattning på mängden virke till stängsel. Men jag vet att stenmurar som hägnad byggdes på många platser just för att spara på virket.

På denna tid hägnade man ut djuren från åkern, så att de fick beta fritt ute i skogen. Numera så hängas djuren in i en lämplig betesfålla.

Dessutom: skogens ekonomiska värde som betesmark översteg vida dess ekonomiska värde som virkesproducent vid denna tid. Skogsbetet alltså viktigare än virkesproduktionen vid denna tid. Idag är det ju precis tvärt om...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Göt  
#584404 Runt falu gruva lär det ha varit rent på skog i två-tre mil. Det var före dynamitens intåg man använde veden till att värma berget och spräckte det med kallt vatten

Avatar Fallback

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584424 På 15 og 16 hundre talet var vestkysten av Norge stor på eksport av tømmer (furu, gran veks ikkje vilt på Vestlandet ) til Storbritannia, Nederland og andre delar av Europa fattige på trevirke.
Noke av grunnen var vel at det er kort vei og at havnene alltid er isfrie.
Deler av Vestlandet av Norge har og ein god del furuskog når ein kjem litt inn frå kysten.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

p till p  
#602420 Jag vet inte om det va vanligt med vedspisar och kakelugnar på den tiden, när de kom sparades stora mängder ved.
Vet någon när ståltråden kom till stängsel ,den måste ha sparat många träd .

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Nyborg  
#602427 Fanns nog inga vedspisar då, kakelugnar har funnits sen flera hundra år. Fattigmanskakelugnen, den öppna rörspisen, var nog vanligare i enklare hem. Bättre än en öppen spis men utan luckor, och istället för kakel, vitkalkad puts.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602450 Enligt Göran Gudmundsons stora bok om byggnadsvård (2010), så kom de första järnspisarna omkring 1840, men blev vanliga i slutet på 1800-talet.

Små kaminer (med små eldningsluckor), som introducerades i slutet på 1800-talet, eldades vanligtvis inte med ved utan med kol eller koks. De större kaminerna (med större eldningsluckor) eldades dock med ved.

Cronstedt och Wrede presenterade ju sin kakelugn 1767. Den var dock dyr och hamnade därför mest i välbärgade hem. Runt 1860 började kakelugnarna tillverkas maskinellt, varför priserna då pressades ner så att även mindre bemedlade börja få råd med kakelugnar.

Så för fattigare folk runt 1855 var det dock fortfarande öppna spisar som gällde i form av köksspis och kistspis. Dessa var dock inte alls lika ineffektiva som moderna öppna spisar avsedda för "dekorationsbrasor".
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 24 dec 2019, 00:07, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

Nyborg  
#602457 Då är det väl kistspisen som är den jag benämner som öppen rörspisen, dvs en öppen spis med ett extra varv på rökkanalen runt spisen. Den fanns på vissa ställen redan på 1600-talet. Lagrade mycket av energin i lutningen, oftast murade av natursten.

Användarvisningsbild

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

p till p  
#707791 Jag har hört om en man som gjorde lumpen när Norgeunionen upphörde .Han fick inte göra tunnor som far och drängar när han slutade skolan utan han fick hugga propps.

Avatar Fallback

Re: Bedömd virkesanvändning år 1855

axwell  
#707871 Sortimentet "Propps" var vanligt även i Norrbotten, i vart fall så långt bakåt i tiden jag kan minnas.
Ingen använde ordet SCA utan "Munkarna" (Munksund Piteå). 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).