Skogshistoria

Sågverkshistoria från Norrland

8 inlägg 7877 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverkshistoria från Norrland

Fredrik Reuter  
#342447 ”Sågad skog för välstånd – den svenska sågverksindustrins historia 1850-2010”, så heter en bok som Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien gett ut i år. NyTeknik har läst den och den verkar spännande!

Denna bok har vi diskuterat i tråden Sågverkens historia finns nu som bok . Men jag tyckte det kunde vara bra att skriva ner lite enkel text från recensionen så fler kan bilda sig en uppfattning, därav en ny tråd. Dessutom ett bra sätt att starta nya kategorin för Skogshistoria.

Det kan helt enkelt vara så att det är England och Göteborg som är ursprunget till Svenskt skogsbruk. Det magiska året är 1846 så Storbritannien får nytt parlament och slopade importtullar på bl a virke. Grosshandlarhusen i Göteborg ser sin chans och börjar etablera sågverk utefter Norrlands kust. Detta blev starten på en tillväxt utan like. Snabbt hade Norrlands sågverk 80% av trävaruexporten och hejdlösa vinster gjordes av skogsbolagen eftersom de i princip hamnat i ett monopol på Europamarknaden och dessutom kunde köpa billig råvara av bönderna i Norrland. Anrika [url=”https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotell_Knaust]Hotell Knaust[/url] i Sundsvall har sin uppkomst från dessa guldår inklusive alla historier om ridning med häst i den imponerande trappan i carraromarmor och skrönan om den skjutna Skvadern av flottningsinspektorn Håkan Dahlmark.

Framgången krävde timmer och bolagen köpte skog av privata markägare eller skrev kontrakt med ”fri avverkningsrätt”. Inget träd växer till himlen sägs det ju och så inte heller denna gång. Vändpunkten kan ha varit kanske ursprunget till ordet ”Baggböleri” eftersom ”någon” olovligen hade avverkat tusentals träd på Kronans skog och flottat detta till James Dicksons sågverk i Baggböle. Kanske blev denna rättsprocess symbolisk för det ”baggböleri” som sägs ha förekommit (i dagligt tal köpa skog medelst brännvin).
Ungefär i samma tid gav sig Finland och Ryssland in i virkesbranschen. Sänkte priser som följd givetvis och nu fick också skogsbruket i Norrland kritik för att ingen återplantering skedde – skogen tar slut till slut.

Skogsbolagen försökte mota Olle i grind genom ökad produktion, det gick kanske till viss del men i början 1900 talet var ”sågverksdöden” i Norrland ett faktum och bolagen började fokusera mer på massa och papper vid depressionen på 1930-talet.
Det medföljde en massarbetslöshet i Norrland och Seskarö, Haparanda ses som ett exempel där hela öns invånare blev arbetslösa när sågen lades ner.
Det blev så omfattande att Riksdagen tog upp frågan och 1942 beslöts det att Staten skulle starta Aktiebolaget Statens skogsindustrier (Assi) och ta över delar av sågverksnäringen i Norrland samt hämta råvara från Domänverken som var det statliga verket som skötte Kronans skogar.

Samtidigt började sågverksindustrin i södra Sverige att öka. Här hade man en annan syn på skogsbruk (kanske med facit i hand) och återväxten efter avverkning var mer ordnat. Idag sågar sågverk i Götaland mer virke än sågverk i Norrland.

Boken tar också upp att sågverksindustrin egentligen inte är någon framgångssaga. Trots att 10.000 man år 2000 sågade 17 miljoner kubikmeter virke mot att 40.000 man sågade 6 miljoner kubikmeter hundra år tidigare så säger kritikerna att skogsindustrin kunde varit mer framgångsrik om man inte envisats med att höja produktionen i dåliga tider, inte vägrat att göra strukturella förändringar och forskat mer på att vidareförädla sina slutprodukter.

Ganska spännande historia och jag blir sugen på att [url=”http://www.ksla.se/publikationer/solmed/solmed-70/”]köpa boken[/url]. Är det någon som hunnit läsa den eller ska läsa den?

För den som vill frossa i information och bilder generellt från sågverkens stortid i Norrland så har Västerbottens Museum lagt upp en PDF med mycket information och bilder. Jag laddade ner den och förminskade den (för den var stor) och lade en slimmad variant i vårt skogsbibliotek för nedladdning: Sågverkens historia i Norrland

NyTeknik: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/k ... 930345.ece



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverkshistoria från Norrland

Camwood  
#342509 Jag har köpt och läst vissa delar ur boken. Den är klart det bästa samlade verk som har kommit på mycket länge. Men om du med rubriken "sågverkshistoria från norrland menar den nya boken så är den missvisande då den tar upp hela Sveriges sågverkshistoria. Jag tycker även att recensionen är väldigt förenklad och ger en felaktig bild av hela sågverkshistorien.

Användarvisningsbild

Re: Sågverkshistoria från Norrland

Fredrik Reuter  
#342514 Tack Camwood, får nog bli en beställning!
Som sagt har jag inte läst boken och jag valde att föreviga den vinkel som NyTeknik gjorde med just sågverkens uppgång och fall i Norrland, för den är spännande.
Men med 600 sidor? så borde vi kunna starta fler trådar ju fler som läser.

Uppdatera gärna och skriv era egna recensioner allt eftersom ni läser, mycket spännande! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverkshistoria från Norrland

Göt  
#342517 Har fått hem den och börjat läsa lite, det är en väldigt ingående beskrivning av sågverkshistoria med massor av referenser, det kommer att ta ett tag att läsa den :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sågverkshistoria från Norrland

Camwood  
#342540 Om boken" Sågad skog för välstånd, Ronny Pettersson 2015".
Jag som alltid varit intresserad av skogshistoria tycker att även sågverkens historia hör dit för trots all så är ju det timmret till sågverken som står för ca 80 % av nettot för skogsägaren. Så skogsägaren är/har varit ju väldigt beroende av dess utveckling eller som många tycker BRIST på utveckling. När man läser boken beskriver den enorma svängningar i konjukturer ,arbetskraft, mekanisering och utveckling av branschen. Men jag märker att en del av dom största svängningarna följer samhället i stort som världskrigen, finnans ras, fackföreningar mm. Sågverkens utveckling är inte en isolerad kurva utan den beskriver våran utveckling av samhället i stort.
Att boken är på 600 sidor ser jag inte som något problem utan det ska bli härligt att sitta med en årgångs whisky vid kaminen i höst o vinter å grotta ner sej. :grin:
1442551314_sagad_skog_foer_vaelstand.jpg

1442551425_bokomslag_innsida.jpg

1442551466_ramsag_skutskaer_1951.jpg

1442550832_priser_export.jpg
1442550819_export_sagade_hyvlade.jpg
1442550807_export_av_plank.jpg
1442550797_sagverkens_priser.jpg
[
Ovan bilder och text är utdrag från boken "Sågad skog för välstånd Ronny Petersson 2015" :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sågverkshistoria från Norrland

Camwood  
#342543 Mera från boken.
1442553817_a_regler.jpg
1442553830_kolning.jpg
1442553852_stabblaeggning.jpg
1442553859_strejker.jpg
1442553873_torkning.jpg
1442553896_totalproduktion.jpg

Text och bilder ovan är utdrag från boken " Sågad skog för välstånd Ronny Pettersson 2015

Avatar Fallback

Re: Sågverkshistoria från Norrland

Peckberg  
#349677 hej! Jag har läst delar av boken och kan verkligen rekommendera den till den som vill läsa om sågverksindustrins utveckling. Vill man dyka lite djupare i ämnet så har Mittuniversitetet i Sundsvall en sommarkurs som man läser via internet och som handlar om skogsindustrin och skogsbruket under andra halvan av 1800 talet och en bit in på nästa århundradet. Kursen heter Skog, miljö och ideologi 7,5 hp och detta är en b-kurs i historia! :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågverkshistoria från Norrland

isteskog  
#349678 Håller precis på och läser boken! Den handlar även om Sydsveriges sågverkshistoria. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).