Skogshistoria

Svart ek

17 inlägg 3147 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svart ek

Crfx  
#795241 Hej
Jag har vad jag tror en stock "svartek"
Min fråga är hur kan jag få reda på om de verkligen är svartek
Samt vad de är för kvalité på den
Har förstått att de finns olika kvaliteter

Tacksam för svar



   TS
Avatar Fallback

Re: Svart ek

FredrikB  
#795247 Skicka gärna upp en bild 😉

Användarvisningsbild

Re: Svart ek

anersimyra  
#795279
Crfx skrev:Hej
Jag har vad jag tror en stock "svartek"
Min fråga är hur kan jag få reda på om de verkligen är svartek
Samt vad de är för kvalité på den
Har förstått att de finns olika kvaliteter

Tacksam för svar

Är den kolsvart rakt igenom och dessutom mycket hård så är det ”äkta”svartek. Är den enbart svart på ytan men i övrigt brun och normalhård så kan det inte kallas svartek.

Användarvisningsbild

Re: Svart ek

anersimyra  
#795287
1678382306_34b0a355-7546-4c4f-ad40-cd509c97dcc1.jpeg
1678382275_891f31fd-432c-48ec-bdb1-64a5a7324c67.jpeg
. Svartek i parti och minut..🤑🤑🤑😛

Avatar Fallback

Re: Svart ek

k_h  
#795302 Vad är det vi ser?

Användarvisningsbild

Re: Svart ek

anersimyra  
#795323
k_h skrev:Vad är det vi ser?

Den övre bilden är en rakt ”nedåtseende”sonarbild som visar en stor grov i vattnet uppstickande kölstock. De mindre uppstickande föremålen är vrakets spant. Den undre bilden är en sidescanbild (sidoseende) där de två vita strecken mitt i bild representerar båtens läge..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Svart ek

1470  
#795625 Låter som ett fornminne då

Användarvisningsbild

Re: Svart ek

anersimyra  
#795737
1470 skrev:Låter som ett fornminne då

Det är som sagt ett fornminne..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Svart ek

k_h  
#795763 Fick fundera ett tag men nu tror jag att jag fattar. Människan ska hålla sig på land... (iallafall jag)

Användarvisningsbild

Re: Svart ek

Crfx  
#797162
FredrikB skrev:Skicka gärna upp en bild 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart ek

Crfx  
#797163
FredrikB skrev:Skicka gärna upp en bild 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart ek

Crfx  
#797164 Denna delen är nog lite marken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart ek

dotcom  
#797167 En fornlämning är en lämning efter äldre tiders bruk innan år 1850 så säkerställ att ditt fynd är äldre, Fanns svarttall och det vore ett fynd i en flottningsled låg du på plussidan, men svartek, nja.

Avatar Fallback

Re: Svart ek

Torleif  
#801934 Vrak som är mer än 100 är gamla är fredade forminnen. Du begår ett allvarligt brott om du bärgar svartek från ett sådant vrak.

Vrak som är yngre än 100 år tillhör antingen redaren eller försäkringsbolaget eller någon som köpte rättigheterna på vrakauktion strax efter förlisningen....... men i praktiken brukar den sortens ägare vara omöjliga att få tag på när det har gått närmare 100 år och då kanske man kan vara litet halvkriminell om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Svart ek

anersimyra  
#801974
Torleif skrev:Vrak som är mer än 100 är gamla är fredade forminnen. Du begår ett allvarligt brott om du bärgar svartek från ett sådant vrak.

Vrak som är yngre än 100 år tillhör antingen redaren eller försäkringsbolaget eller någon som köpte rättigheterna på vrakauktion strax efter förlisningen....... men i praktiken brukar den sortens ägare vara omöjliga att få tag på när det har gått närmare 100 år och då kanske man kan vara litet halvkriminell om man vill.

100 årsgränsen är skrotad och numera är det förlisningsårtalet 1850 som avgör om skeppslämningar räknas till forn eller kulturlämning..🙂👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).