tor 12 feb 2026, 21:26#906406Har en 5 ton grävare. Saknar rotator och hydraulik för sådan.
Vill ha grip. Vill till nöds kunna vrida den. Överväger därför ett manuellt vridbart fäste i stil med https://nordiskmaskin.se/product/s40-vr ... rindfaste/ för att kunna vrida genom att peta i marken. Tänkte sätta en entreprenadgrip typ DGE20 https://www.redskapsfabriken.se/product ... 0179101861 på grävaren i ett sånt fäste.
Är det någon som har erfarenhet av såna vridfästen och kan säga att det är en bra idé eller att jag snabbt kommer bända sönder det? Jämfört med ett fast fäste alltså.
Jag är INTE intresserad av tips och råd hur jag ska sätta en rotor på min grävare.
Grävmaskiner
Vridbart fäste till timmer- eller entreprenadgrip?
TS
Re: Vridbart fäste till timmer- eller entreprenadgrip?
lör 14 feb 2026, 00:42#906463Jag har ett sånt fäste til min Hanix 5.5t maskin. Verkar vara solid, inga problem så langt åtminstone. Jo det går ju att ha det löst och svänga vid at tilta stocken eller peta enden mot marken, men man får ha koll på slangerna, för dom svänger ju inte med 360 grader.
Har det löst på bilden når jag la på stockar til nya broen.
Här köpte jag mitt.
https://www.wee.no/produkter/industri-o ... bart-feste
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Här köpte jag mitt.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
lör 14 feb 2026, 01:34#906465
Det var länge sedan, trevligt att du skriver på forumet igen 👍
stegmaster skrev:Jag har ett sånt fäste til min Hanix 5.5t maskin. Verkar vara solid, inga problem så langt åtminstone. Jo det går ju att ha det löst och svänga vid at tilta stocken eller peta enden mot marken, men man får ha koll på slangerna, för dom svänger ju inte med 360 grader.
Här köpte jag mitt.
lör 14 feb 2026, 12:44#906486
Tack för det, jag tror att det fäste jag tänkt på vrider max 90 grader.
Har du en "timmergrip" eller en "entreprenadgrip" på?
Vad händer om man tar tag i änden av en stock och försöker lyfta den, är det risk att man bänder sönder något då?
stegmaster skrev:Jo det går ju att ha det löst och svänga vid at tilta stocken eller peta enden mot marken, men man får ha koll på slangerna, för dom svänger ju inte med 360 grader.
Vad händer om man tar tag i änden av en stock och försöker lyfta den, är det risk att man bänder sönder något då?
TS
Re: Vridbart fäste till timmer- eller entreprenadgrip?
lör 14 feb 2026, 13:01#906488
Tack för det tallen100. 👍
Er full gas med veden som alltid. Byte av vedmaskin nu i sommar. Samma typ som tidligare, dock en del förbättringar.
Har varit lite kvinnor som gjort at jag ramlat lite av lasset här tvärr. 😉
Det er er KTS minsta proffsgrip som sitter på, så den tål både träd och sten. Har inte mange timer med detta, men det verker hålla bra imot.
At ta en t.eks 4m stock i enden tror jeg inte er nåt problem., dock har jag inte provat just det. Provar ta på mitten.
Tack för det tallen100. 👍
Er full gas med veden som alltid. Byte av vedmaskin nu i sommar. Samma typ som tidligare, dock en del förbättringar.
Har varit lite kvinnor som gjort at jag ramlat lite av lasset här tvärr. 😉
Södertorparen skrev:stegmaster skrev:Jo det går ju att ha det löst och svänga vid at tilta stocken eller peta enden mot marken, men man får ha koll på slangerna, för dom svänger ju inte med 360 grader.
Det er er KTS minsta proffsgrip som sitter på, så den tål både träd och sten. Har inte mange timer med detta, men det verker hålla bra imot.
At ta en t.eks 4m stock i enden tror jeg inte er nåt problem., dock har jag inte provat just det. Provar ta på mitten.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
tis 17 feb 2026, 22:59#906654
Tack för det, jag funderar på en Dalagripen DGE20.
Någon som har tankar om den eller om det finns bättre för samma peng?
stegmaster skrev:Det er er KTS minsta proffsgrip som sitter på, så den tål både träd och sten. Har inte mange timer med detta, men det verker hålla bra imot.
Tack för det, jag funderar på en Dalagripen DGE20.
Någon som har tankar om den eller om det finns bättre för samma peng?
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).