Grävmaskiner

Hur många timmar/dagar innan man kan gräva hjälpligt?

9 inlägg 2832 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Hur många timmar/dagar innan man kan gräva hjälpligt?

Riga  
#894212Drömmer om grävare 5-13 ton för diverse pyssel men framför allt lägga igen gamla skotarspår och rensa diken. Men är det lönt, hinner man dö innan man lärt sig köra hjälpligt? Tänker på när jag lärde mig köra 5-spak i min gamla Rottne (tyvärr såld). Trots ett antal timmar på skogsbruksskola tog det nog tre månader innan jag fick riktigt flyt och började kunna utnyttja och parera gripens svängningar.
Är det lika på grävare eller är den enklare, hoppas att då man slipper "gunget" i gripen är det lättare. Annars är ju tröskeln rätt hög. Eller är det så att det riktigt svåra är att förstå hur man ska gräva, dika, bryta upp stubben eller stenen, få med sig massor m.m?

TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många timmar/dagar innan man kan gräva hjälpligt?

Williamm  
#894213Om du kan köra skotare med 5spak så är nog grävare inget problem. Jag skulle gissa att det tar någon dag att bli bra på allt rulla i jorden i skopan resten är som en skotare i snigelfart.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#894229Tvåspak kan man dock bokstavligen lära sig i ”sömnen.”..😛 Jag skulle 1989 börja jobba med bland annat grävning med en minigrävare utrustad med tvåspak som jag tidigare aldrig provat. En månad innan jag skulle börja jobbet, så låg jag var kväll och visualiserade spakfunktionerna. När jag sen satte mig i maskinen så satt funktionerna i muskelminnet vilket gjorde att jobbet flöt på riktigt bra från start.

Användarvisningsbild

Mr mister  
#894230Jag har nog 40-50 h i olika små grävare och jag kör fortfarande det sista med kratta..

Riga  
anersimyra skrev:Tvåspak kan man dock bokstavligen lära sig i ”sömnen.”..😛 Jag skulle 1989 börja jobba med bland annat grävning med en minigrävare utrustad med tvåspak som jag tidigare aldrig provat. En månad innan jag skulle börja jobbet, så låg jag var kväll och visualiserade spakfunktionerna. När jag sen satte mig i maskinen så satt funktionerna i muskelminnet vilket gjorde att jobbet flöt på riktigt bra från start.

Har faktiskt provat men somnar hela tiden!

TS

Tralsmo  
#894238Ja köpte min första traktorgrävare 2007.
Midjestyrd å tvåspak. Ingen rotortillt.
Att lära sig gräva gick fort, tog bara några timmar.
Planera tar ju betydligt längre tid å beror ju mycket på hydrauliken i maskinen ochså.

Den traktorgrävare ja har nu är lika som den gammla fast med rotortillt och elspakar.
Rotortilten går bra å använda efter en timmes tillvänjning. Den har skotarspakar den här me tilten.å rotorn där utskjut å grip öppna å stäng är. Mycket förvirrande för en skotarförare. . Dessutom tror ja dom har vänt funktionen åt fel håll på rotorn.

Hursomhelst så är de logistiken som är svår å begripa när de inte är runtom svängande. Svor en del i början när man började i fel ände å materialet senare var i vägen.

Ja har kört några tusen timmar nu å skaffade en åkerman H10 ochså för rätt många år sen å den är rena drömmen.

Betydligt lättare att lära sig gräva än å skota är min uppfattning.

jannee  
#894262Gräva hjälpligt med en Åkerman är busenkelt - sedan beror det lite på vad man menar med hjälpligt 😀
Jag har ALDRIG kört en skotare i skogen, men kört lite timmer med lastbil, men även kört lite virke med min skogsvagn - betydligt lättare är hantera gripen på en lastbil än på skogsvagnen - som kan jämföras med Dinky Toys..
Min uppfattning är att när man slutat tänka på om man drar i rätt spak eller inte, det är då flytet inträder.
Sedan spelar det ingen roll vilken maskin man kör.
Därpå är vi alla olika, en del är överdjävliga på detta med grävmaskin, medans andra är lika överdjävliga med krankörning på en skotare.
Medans en annan endast hankar sig hjälpligt fram - får skylla på åldern 😀
Ställ en öppnad tändsticksask på högkant - stäng den sedan med tänderna på grävaren eller med gripen på skotaren - UTAN att skada asken

Riga  
#894280Samtliga - tack för intressanta svar.

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894285Allt beror väl på vilken talang man har för att köra maskin.

Jag har jobbat på lager och kört truck, och där hade vi en kille som kört 10 år minst, men det smällde och levde bland pallar och hyllor, och var man nära hade man hela tiden koll på reträttväg...

Sen hade vi en liten tjej som kom direkt från skolan, och det tog inte lång tid innan man kunde lita på hennes truckkörning.

Och sen beror det väl rätt mycket på hur ofta och länge man kör, jag tycker alltid att det ta en liten stund att få flyt i krankörningen på skogskärran när man inte kört på ett halvår....

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).