Grävmaskiner

Grävmaskin med okänt fäste, byta till vad?

11 inlägg 4813 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Grävmaskin med okänt fäste, byta till vad?

Hema  
#882803Hej.

Går och funderar på att bli med grä maskin och fastnat för en maskin runt 7-9ton.
Hittat några men då prislappen varit rätt är det ofta utländskt redskapsfästen.
Min tanke är att det ska vara s45 eller s50.
Men om byter, vad ska man välja?

Sedan så saknas ofta rotortilt och det är en rätt dyr historia att uppgradera till. Kanske kan man välja rotor på maskin o ha tilt på planeringsskopan? Kräver säkert fler anslutni gar än vad som finns och då blir det dyrt oantagligen dyrare än att köpa rätt maskin från början.

Dock vill jag iaf inte ha bultad rotor, då jag vill kunna gräva utan att vara orolig för att man misshandlar rotorn.

Så tips på valet s45 eller s50 (eller finns det annat att föredra?) Gissar att s45 är billigare och tar mindre tid på att svets, med tanke alla grindfästen osv omdet nu ingår några skopor.

Samt tips på ev rotor/rotortilt osv
Känner till engcon o steelwrist bla.

Samt kluven kring stål/gummilarver. Finns en massa för o nackdelar.. Hmm

TS

Re: Grävmaskin med okänt fäste, byta till vad?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#882810Om du kollar på blocket eller auktionsiter så finns de betydligt fler redskap med s45 än med s50, så då är de lättare att finna de du söker

Hema  
gnisten83 skrev:Om du kollar på blocket eller auktionsiter så finns de betydligt fler redskap med s45 än med s50, så då är de lättare att finna de du söker

Ja det är en stor fördel. 👍

TS

MAW  
Hema skrev:Hej.

Går och funderar på att bli med grä maskin och fastnat för en maskin runt 7-9ton.

Sedan så saknas ofta rotortilt och det är en rätt dyr historia att uppgradera till. Kanske kan man välja rotor på maskin o ha tilt på planeringsskopan? Kräver säkert fler anslutni gar än vad som finns och då blir det dyrt oantagligen dyrare än att köpa rätt maskin från början.

Dock vill jag iaf inte ha bultad rotor, då jag vill kunna gräva utan att vara orolig för att man misshandlar rotorn.

Så tips på valet s45 eller s50 (eller finns det annat att föredra?) Gissar att s45 är billigare och tar mindre tid på att svets, med tanke alla grindfästen osv omdet nu ingår några skopor.

Om man sätter en rotator ovanför en tiltbar planerskopa kommer tilten att vara åt fel håll när man t ex vridit 90 grader. Tilten måste vara ovanför rotatorn om det ska fungera.

Blondin 750  
#882890Stållarver alla dagar i veckan! Gummilarv är bara ett bättre alternativ om man kör på plattytor eller varm asfalt, kanske även en smula säkrare vid lastning och lossning på släta flak.
Stållarv gör mindre skada generellt och är behagligare för föraren så länge denne använder hörselskydd.
Gällande fäste så känns 45-fäste som bäst val. Med begränsad budget hade jag siktat på fastmonterat tiltfäste som en bra kompromiss.

Hema  
MAW skrev:
Hema skrev:Hej.

Om man sätter en rotator ovanför en tiltbar planerskopa kommer tilten att vara åt fel håll när man t ex vridit 90 grader. Tilten måste vara ovanför rotatorn om det ska fungera.

Det där får jag allt fundera på, men tackar för upplysningen! Kan ha tänkt galet där.

TS

Hema  
Blondin 750 skrev:Stållarver alla dagar i veckan! Gummilarv är bara ett bättre alternativ om man kör på plattytor eller varm asfalt, kanske även en smula säkrare vid lastning och lossning på släta flak.
Stållarv gör mindre skada generellt och är behagligare för föraren så länge denne använder hörselskydd.
Gällande fäste så känns 45-fäste som bäst val. Med begränsad budget hade jag siktat på fastmonterat tiltfäste som en bra kompromiss.

Det där var nya vinklingar för mig, inser at jag nog får fundera lite till.
Men tiltfäste räcker väl o bara ha på planerskopan, om man vill hålla ekonomin tight?
Hur ofta använder man det på andra skopor?

Min tanke var att kunna köra så "rent" som möjligt när man använder tandskopan osv.
För vid minsta bryt, så blir det väl onödigt mycket stryk på mellandelar?

TS

Blondin 750  
#882916Givetvis beror det ju på tänkta arbetsuppgifter, som allroundmaskin på jord- och skogsbruk så klarar man sig långt med snabbfäste och hydraulisk planerskopa och det är ju helt klart det billigaste alternativet med minst risk för dyra haverier.

Tralsmo  
#882945Nu är väl mitt resonemang lite ot i förhållande till ts fråga

Allafall har ja en åkerman h10bhd utan rotortillt.
Har byggt några km väg åt mig själv me den å inte saknat rotortillt.
Det är den hydrauliska tillt planeraskopan ja alltid kör med även vid rensning av diken.
Tandskopan använder ja bara vid markberedning.

Nu råkar ja ju ha bytt ut min traktorgrävare till en likadan me rotortillt å där har ja nytta av rotorn.
Kanske inte på grund av att de inte skulle gå utan rotor men de blir smidigare å kortare tid på de man gör.

Men om kostnaden för inköp är viktigt så skulle ja tveklöst välja bort rotortillt å bara köra tilltbar planerskopa.

källefall8  
#882991Ska man bryta stubb å sten så ska man absolut kunna sätta
tandskopan direkt i snabbfästet utan nåt däremellan. Även om jag skulle ha svårt å va utan rotortilt när man är van vid den så funkar ju en gårdmaskin utmärkt med en hydraulisk planerskopa. S45 eller S50 spelar ingen större roll, finns ganska mycket beg redskap till båda. S45 är vanligt på traktorgrävare å på grävare i 7-9t klassen men jag skulle säga att det är minst lika vanligt med s50 på grävarna 7-10t. Det enda som skiljer s45 mot s50 är axeldiameter och bredd, samma cc. s45 är faktiskt 20mm bredare men har 45mm axel istället för 50mm axel. Såldes går det till nöds sätta en s45 redskap i ett s50 snabbfäste om man vill låna ett ovanligt redskap tillfälligt, vill man få det glappfritt kränger man på 50mm avloppsrör, funkar förvånansvärt bra. Tvärt om går såklart inte.
Stålband ska det va på en gårdsmaskin då den ofta hamnar i skogen å bland stubb å sten.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#883015Angående rototilt/tiltmellandel, jag monterade en direktinfäst tiltmellandel som jag köpte begagnad till bra pris.
Alternativet med att lägga ut betydligt mer pengar för rototilt och sedan vara orolig för att bryta sönder den
kändes inte alls lockande.
Jag har kört en hel del med rototilt och givetvis förstår jag lockelsen men när budgeten är stram så känns
det inte som någon stor förlust att inte kunna snurra skopan.
Så då kunde jag sälja planerskopan med hydraulik och fick tag i en ny stel planerskopa som känns helt rätt.
En av orsakerna till att ha tiltfunktionen fast monterad är att jag tänkt markbereda med en dubbelskopa och
då behöver man tilta då och då för att följa marken.
Angående fäste så kan man ju byta på maskinen eller ha en adapter emellan, på det viset blir du mer fri
att välja den maskin du tycker är intressantare vid köp.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).