Grävmaskiner

Ny grävare?

62 inlägg 19662 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Ny grävare?

Riga  
#880509Drömmer om en lite grävare till gården, dika, lägga igen skotarspår, bryta lite små stubbar, m.m. Man verkar kunna få något känt märke på 5-6 ton som är i skapligt skick för ca 300 000. Men då är det 10 år gammalt och har gått 6000 timmar.
Så såg jag detta på blocket. Är det rimligt, ny grävare på 4 ton för 300 000 kr.
Är det bara skräp trots Kubota-motor?
Eller har kineserna spottat upp sig ordentligt sista 10 åren?
https://www.blocket.se/annons/uppsala/g ... 1401778943

TS
Användarvisningsbild

Re: Ny grävare?

Elis76  
#880515Problemet med kinamaskiner är kvalitén och tillgången på reservdelar, särskilt när maskinerna blivit lite äldre.
Till en Volvo hittar man alltid reservdelar och kunskap inom landets gränser.

Jag skulle satsa på en västerländsk maskin.

En sådan här klarar jag mig bra med
https://www.volvoce.com/sverige/sv-se/products/excavators/ecr88d/

Fast Volvo kostar ju en slant.
>7 ton
https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/midigravmaskiner-7t-12t/volvo,ecr88,1,relevance,search.html

<7 ton
https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/minigravare-7t/volvo

Kommer man inte köra så värst många timmar själv, brukar det vara billigare att köpa in grävtjänster.

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:Problemet med kinamaskiner är kvalitén och tillgången på reservdelar, särskilt när maskinerna blivit lite äldre.
Till en Volvo hittar man alltid reservdelar och kunskap inom landets gränser.

Jag skulle satsa på en västerländsk maskin.

En sådan här klarar jag mig bra med
https://www.volvoce.com/sverige/sv-se/products/excavators/ecr88d/

Fast Volvo kostar ju en slant.
>7 ton
https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/midigravmaskiner-7t-12t/volvo,ecr88,1,relevance,search.html

<7 ton
https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/minigravare-7t/volvo

Kommer man inte köra så värst många timmar själv, brukar det vara billigare att köpa in grävtjänster.

Har man en och lite grävning åt sig själv så får man garanterat gräva åt andra.

Varje gång jag köper en maskin som jag egentligen inte riktigt har användning för så tänker jag att jag köper den istället för en Porsche.

Därtill hur ska man lära sig köra grävare om man inte först har köpt en?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#880554köp en äldre kvalitetsmaskin

har en yanmar vio45, den klarar mycket men hade inte skadat med en dubbelt så stor numer (hade denna innan skogen)

men den är smidig att ta sig fram även i skogen, rensat diken m.m. krafsat till traktorvägar i skog m.m...

Riga  
#880595@Elis
Gissar att många arbeten är bättre att leja bort, skotning, grävning, tomtplanering m.m. Det som gör att jag trots det skaffat en liten traktor med griplastare är att då kan jag göra arbetet när jag vill och till exempel vänta in tjälen, eller som nu senast då jag lejt en trakrorgrävare. Det regnade lätt och blev ganska grisigt där han höll på. Men vad skulle man gjort - ringa återbud när den äntligen kommer efter ett par veckor?
Dessutom verkar det som att vad jag än tar mig för så växer det. Den enkla plan som fanns håller inte.
Men visst, nog är det mer ekonomiskt att lägga jobben på hög och sedan leja.
Fast som min nya bokföringshjälp sa - när börjar gården (35 Ha, 8 gamla byggnader och bostadshus från 1920) löna sig?
Hahaha! Det fanns inte i hennes värld att man lägger all sin tid och alla sina pengar på att sköta skog, dika, hålla inägor öppna och renovera gamla byggnader bara för att... ja varför?

TS

Joen  
#880603Jag var förbi och kände på EC40 idag.
Sim total nybörjare på grävare så får ni ta det med en nypa salt.

Den var mjuk i hydrauliken jmf med min skogsvagn.
Enkel att hantera tog bara en minut för att få skopa, arm o hytt att göra det man tänkt sig.

Blev sugen på grävare, men behöver lite mer kött på benen.
Har ca: 22hektar skog samt 8 hektar med dammar o vägar.
4,5hr att markbereda nästa år.
Skogen gick med vinst i år, första på 12år.

Vad är roligast traktor eller grävare?

jannee  
#880630En grävare alla 7 dagarna i veckan 😀
Det du int kan göra med grävare behöver heller inte åtgärdas - göras.
Nackdelen är att maskinen är liten, du behöver snart en något större för uppdragen kan lätt hopa sig 😀

Användarvisningsbild

Pruppen  
#880644Jag tycker du ska fundera mycket noga på varför det är nödvändigt med en sån liten sak som en 3-5 tonnare.
En 10-15 tons maskin är samma pengar. Du når längre och kan göra så mycket med en sådan.
Ska du dessutom markbereda 4,5 hektar så kommer du behöva larva som minst hälften så mycket med en större maskin och behöver inte kryssa mellan stubbar m.m.
Du bör dessutom kolla på bandstöd m.m. om du ska ut på ett hygge. Larven gillar inte dom påfrestningarna.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880650En grävare ska vara precis så stor så att man orkar flytta den med egen vagn. Då gör man alla de småjobb som inte blir gjorda annars. Ska man leja till flytten så kan man leja till hela jobbet.

Användarvisningsbild

Elis76  
Skogsola skrev:En grävare ska vara precis så stor så att man orkar flytta den med egen vagn. Då gör man alla de småjobb som inte blir gjorda annars. Ska man leja till flytten så kan man leja till hela jobbet.

Exakt, man behöver kunna flytta sin grävare på egen hand.

ECR 88:an kör vi upp på en enaxlad vagn som går att dra med en kraftigare traktor.

Joen  
#880676Håller med om att det skall gå att flytta med traktor.
Kommet att avvakta Elmia. Hoppas att få träffa kunniga personer då. 😀

jannee  
#880726Ska det verkligen bli något av det hela behöver du;
No:1 En dumper + treaxlad dolly
No:2 En grävare i ca 30 tons klassen
No:3 En hjullastare som motsvarar övriga maskiner.

Joen  
#880728Låter overkill för markberedning.
Men kanske mer intressant om jag skall rensa mina åtta dammar från igenväxning.
Tyvärr utom räckhåll ekonomiskt.

Användarvisningsbild

Pruppen  
#880731Riga & Joen, kör du med två nick?

Vad har du för jordbrukare?
Tänker alltså på hur tung grävare som går att dra med den. Om du nu har behov av att flytta på det viset.

Joen  
#880737Jag saknar traktor o vagn men det finns grannar o släktingar som har det.
Frugan vill ha en traktor, men jag vill ha en grävare.
Så lite hjälp att motivera en grävare vore tacksamt.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).