mån 30 okt 2023, 19:52#816568
Tack för "inbjudan" till tråden 🤣
Övertryck i tanken har funnits på ÖSA 250 sedan början av 1980-talet. Jag har inte följt huruvida det är andra maskiner som har använt övertryck i hydraultanken. Det har i alla fall inte varit speciellt vanligt tidigare.
Den viktigaste anledningen är naturligtvis att säkerställa god fyllnadsgrad till hydraulpump(arna) speciellt i kall väderlek då oljan är lite tjockare. Får högt undertryck på sugsidan kan orsak skadlig pumpkavitation.
Om vi bortser från övertryck så är det atmosfärstrycket (barometertrycket) som förser pumpen med olja om det tillåts komma in i tanken genom nån typ av ventilation. Eftersom vi använder många differential cylindrar (de med enkelsidig kolvstång) så kommer kolvstångsvolymerna att gå in och ut i hydraulsystemet. När kolvstänger dras in i cylindrarna så kommer nivån i tanken att höjas och vice versa när kolvstängerna går utåt. Dess nivåändringer medför att det ställs krav på ventilation så att inte undertryck kan uppstå i tanken. På ÖSA 250 använde man dessa divåändringar till att bygga upp övertrycket i hydraultanken. När nivån sjunker så släpps luft in via en backventil och när nivån höjs igen så släpps inte luften ut utan den komprimeras något och detta bygger då upp övertrycket. En tryckbegränsningsventil ser till att inte övertrycket blir för högt. På ÖSA 250 är det begränst till 0.35 bar vilket låter lite men det är ju faktiskt en höjning av atmosfärstrycket med ca 35%.Hur högt övertryck kan man utsätta tanken för?
Det beror på hur strukturellt stark tanken är.
Om vi leker med lite siffror. En kubisk tank som rymmer 100 Liter har 6 sidor om vardera 2150 cm2 och totalt 12900 cm2. Det totala krafter som verkar inuti tanken på en av dessa 6 sidor blir med 0.35 bars övertryck motsvarande ca 750 kg eller 7500 N. Så om vi av ren okunnighet skulle mata tanken med 3.5 bar övertryck så skulle den säkert sprängas eller åtminstone se ut som en ballong.
En annan fördel med övertryck i tanken är att den kan hållas helt tät och fri från föroreningar (om det finns filter som renar den inkommande luften). En sak som dock inte går att flitrera bort är den fuktighet som finns i luften. Den kan kondenseras ut i tanken och eventuellt skapa problem
Ett annat sätt att öka trycket på matningen till pump(arna) är ju att öka "fallhöjden". För 0.35 bar övertryck skulle det behövas 3.5 meter fallhöjd.
En annan sak med trycksatt tank på ÖSA 250 är att man fyller olja genom returfiltret. Maskinen har en fatpump installerad och man anskuter ett lång sugrör till ett fat eller dunk och sedan trycker man in oljan till tanken. För att underlätta för fatpumpen så öppnar man en liten avluftingskran uppe på tanken. Observera att det inte ska finnas några sugsilar eller sugfilter i en sån här tank. För övrigt så är det bättre med påfyllningssil/filter än sugsil/filter
#91 är fatpump
1698691664_oevertryck_hydraultank.jpg
Inringat är ventilsystemet som skapar övertryck
1698691665_hydraultank.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A