Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178112 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50621
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:
Har du hatt trær som tar kommandoen?


Jeg kan ikke huske akkurat at treet har tatt overhånd. Etter att du har tatt grep på treet og er klar til og klippe, er det lurt og gjøre som de "store gutta", og presse aggregatet litt i den retning du vil treet skal falle(da går også kniven lettere igjennom), deretter gjelder det og være snar over på tiltknappen, når du merker at kniven er igjennom.
Husk, at her er det tålmodighet som gjelder, jeg hadde tross alt hatt graveren i 4år før jeg kjøpte naarvan, så derfor kunne jeg konsentrere meg helt om naarvan, da gravefunksjonene gikk av seg selv.
Det med varmen var rart, jeg har også bare et varmeapparat under sete, uten noen dyser rett på glasset, men har ingen problemer med og holde det duggfritt på rutene( og varmt blir det som bare det i den lille hytta, så jeg må somregel ha vinduet på gløtt, for ellers blir det altfor varmt, selv med -5 ute


Takk for tips om fellinga.. Tror at det er termostaten på motoren som holder stengt.. Skal i hvertfall starte der, for da jeg begynte å se nøyere etter var temperaturmåleren på null hele tida..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50624 Det er jo en bra ide , den som Totte kom med, men det burde ikke være problem og holde rutene duggfrie allikevel, det tar bare litt lengre tid når du ikke har varmen rett på ruta, så det er nok noe som ikke stemmer. :???:
Det er rart når jeg leser din frustrasjon når du prøver dette de første gangene, for det var akkurat det samme som jeg også følte i begynnlesen. Heldigvis så gjelder ennå ordtaket om at øvelse gjør mester. :grin:
Har du noen rette trær , så begynn med de først, da disse er enklest å hanskes med, så får du ta de med krok etter hvert.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50630 Kan tänkas du behöver täcka för kylaren en bit för att få upp temperaturen på motorn när det är kallt ute, tänker att den kanske är mer avpassad för ett varmare klimat än vårt nordiska. Bara en spekulation från min sida, och inget att experimentera med förrän du kollat termostaten och blivit säker på att temperaturmätaren fungerar som den skall. Har haft äldre bilar som man måste sätta pappskivor framför kylaren för att få normal värme.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50631 Javisst, jeg hadde en gang en Volvo PV 1961 B16 (min første bil). Dentrengte papp foran radiatoren når det var kalt :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50632
totte skrev:Kan tänkas du behöver täcka för kylaren en bit för att få upp temperaturen på motorn när det är kallt ute, tänker att den kanske är mer avpassad för ett varmare klimat än vårt nordiska. Bara en spekulation från min sida, och inget att experimentera med förrän du kollat termostaten och blivit säker på att temperaturmätaren fungerar som den skall. Har haft äldre bilar som man måste sätta pappskivor framför kylaren för att få normal värme.

Jag håller med dig i det här med äldre bilar, men det beror väl på at fordonet er i bevegelse, men er nån hjelp i att täcka kylaren på en gravere som står still? :???:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50636
stegmaster skrev:
totte skrev:Kan tänkas du behöver täcka för kylaren en bit för att få upp temperaturen på motorn när det är kallt ute, tänker att den kanske är mer avpassad för ett varmare klimat än vårt nordiska. Bara en spekulation från min sida, och inget att experimentera med förrän du kollat termostaten och blivit säker på att temperaturmätaren fungerar som den skall. Har haft äldre bilar som man måste sätta pappskivor framför kylaren för att få normal värme.

Jag håller med dig i det här med äldre bilar, men det beror väl på at fordonet er i bevegelse, men er nån hjelp i att täcka kylaren på en gravere som står still? :???:


Jo om det är en fläkt som drar hårt, nu vet jag inte hur det är alls på era grävare, det kanske är termostartstyrd fläkt, i så fall är det nog inte stor mening. Som sagt, bara en liten spekulation.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50638
totte skrev:Jo om det är en fläkt som drar hårt, nu vet jag inte hur det är alls på era grävare, det kanske är termostartstyrd fläkt, i så fall är det nog inte stor mening. Som sagt, bara en liten spekulation.


Det er inte termostyrd fläkt på min, men forstår jag deg rett att det går at täcka mellan fläkten og kylan? :surp:
Jag trodde man täckte före kylan for fartsvinden, eller?
Jag er nog inte gammal nog til å ha provat det her. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50640
stegmaster skrev:
totte skrev:Jo om det är en fläkt som drar hårt, nu vet jag inte hur det är alls på era grävare, det kanske är termostartstyrd fläkt, i så fall är det nog inte stor mening. Som sagt, bara en liten spekulation.


Det er inte termostyrd fläkt på min, men forstår jag deg rett att det går at täcka mellan fläkten og kylan? :surp:
Jag trodde man täckte före kylan for fartsvinden, eller?
Jag er nog inte gammal nog til å ha provat det her. :lol: :lol:


Haha, nej det skall till en oldtimer som jag :lol: Hur man skall täcka, om man skall göra det beror ju helt på hur konstruktionen är gjord om fläkten drar genom kylaren eller blåser genom och var det går att komma åt att sätta nåt täckningsmaterial. Huvudsaken är ju att man på ett eller annat sätt begränsar luftströmmen så att det blir mindre kylning om det nu behövs, vilket jag inte heller vet. Det verkar inte vara mycket jag vet :shock: :lol: !

Med tanke på din och Rolfos uppfinningsförmåga tvivlar jag dock inte på att ni kan hitta en lösning om det nu skulle behövas. Och som sagt det här kräver att man säkert vet att temperaturmätaren fungerar, annars kan man ställa till överhettning.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50641 Hoppas att du inte misoppfatter meg Totte, jag gillar att stella frågor för att prova att få mera visdom om saker. :geek:
Då jag endast har livets skola att lena meg på, så er det roligt att stella frågorna til dom som er kommet lengre i denna skolan. :???:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50642
stegmaster skrev:Hoppas att du inte misoppfatter meg Totte, jag gillar att stella frågor för att prova att få mera visdom om saker. :geek:
Då jag endast har livets skola att lena meg på, så er det roligt att stella frågorna til dom som er kommet lengre i denna skolan. :???:


Nej icke alls, det är roligt att diskutera sånt här, det här är ju en av de intressantaste trådarna här. Sen är det ju en helt annan fråga vad jag lärt mig i livets skola :roll: I alla fall hur man blir varm om fötterna i en 83 års Opel Corsa när det är -20 grader. Om det nu har nån bäring på grävmaskiner har jag dock inte lärt mig än, men ser fram emot att få veta :wink: .

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50710 Fint å kunne utveksle meninger om løsninger. Det finnes ikke ett facit..
Jeg vil starte med termostaten og antar den er synderen.. Bestilt i dag hos Beck Maskin, må hentes i Japan, tar 14 dager :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50713 Klok strategi, har du kollat tempmätaren och givaren?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50723
totte skrev:Klok strategi, har du kollat tempmätaren och givaren?


Har sjekket ledningen/kontakten på giveren. Den er ok. Har ikke sjekket ledningen under instrumentet enda.. Siden luften fra varmeapparatet ikke ble varm, mistenkes termostaten at den står helt åpen og ikke lukker.. Samtidig viste instrumentet (mäteren) null.. Min jobb bringer meg vekk ei stund, så det blir litt opphold i utprøvningen. I mellomtiden får ny termostat ankomme.. Vil se på giveren som neste objekt hvis termostaten ikke er feil

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50729 Temperturmätaren och givaren kollar du enklast med ett campingkök och en liten gryta med vatten som du hettar upp. Men eftersom du inte får nog värme så är väl termostaten mest misstänkt. Den kan du förresten också kolla i en gryta med vatten som du hettar upp, så har jag testat biltermostater.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50736 Annars är en IR-tempmätare rätt så händig, då ser man om tempmätaren visar rätt.
Bild

Från 400:- SEK och uppåt, den på bilden 119:-€

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).