Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178165 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50579 Måtte ut å prøvekjøre i dag.. 30 cm snø og kaldt, bare så vidt maskinen klarte å ta seg fram

Bild


Første offer..

Bild


Kvisting

Bild


Godt grep

Bild


På veg heim, solnedgang kl 15.30

Det var mye vanskeligere enn jeg trodde. Maskinen er som en junior, men klarer det akkurat brukt med litt fornuft og omtanke. Den største junioren er nok meg selv. Kan jeg klare å lære dette?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Torparn79  
#50583 sätter du ner "foten" när du fäller eller håller du den uppe i luften och bara använder den när du kvistar??

såg ut att vara lurigt att sätta ner foten och aggregatet på "rätt" ställe så att säga...

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50589
Torparn79 skrev:sätter du ner "foten" när du fäller eller håller du den uppe i luften och bara använder den när du kvistar??

såg ut att vara lurigt att sätta ner foten och aggregatet på "rätt" ställe så att säga...


Siden maskinen er så liten, så er foten bra å ha av mange grunner. I hovedsak som støtte for å manøvrere og posisjonere, men også som støtte når ekvipasjen vil tippe framover. Ved fälling er foten i luften, armen luter da framover. Når vekten er stor (tre i klypa) trekker jeg stikka til meg og armen tiltes opp/ fot ned om du skjønner.. Måtte også bruke foten i dag til å hjelpe maskinen framover i snøen. Ved maks luting framover tar foten under stikka og avlaster skuffecylinderen. Tok bare 10 trær, det var jobbigt nok, men det er fordi jeg er så uvant.. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Torparn79  
#50590 ok, jag tänkte lite i dom banorna...
snyggt bygge och intressant läsning att följa ditt projekt.

sen är det ju så att övning ger färdighet...

det här med stavgång fick en helt annan betydelse i mina öron idag i alla fall. :grin: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50593 Mycket trevligt att se bilderna! Detta kommer säkert att gå bra, när du blivit van. Det kräver ju lite mer av föraren när maskinen inte är så stor och stark, när man inte kan lita på tyngd och råstyrka så krävs det lite mer teknik i hanteringen. Ta det lugnt och stilla nu i början, produktionen kommer när du väl har övat in tekniken ordentligt.

Apropå kallt, har du bra värme i hytten?

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50594 Da var du igang,ser på bilde 2 at du kvister før tilting er helt fulltført.( det er ikke så bra hverken for kvistningen eller påkjenninger på naarvan) :???:
Det er best å legge treet helt ned , slik at tiltsylinder og aggregat har 90" vinkel mot hverandre. Hvis du ser så henger treet på bilde på kvisteknivene og da er det veldig lett at de skjærer inn i stammen.
Så etter at treet er tiltet helt til bakken, så åpner du knivene litt før du kjører steg ut så følger de stammen bedre når treet ikke er helt rett.
Det er også en fordel å felle treet mot venstre(hvis det er mulig), for da ser du kvistehode hele tiden under kvisting( mot høyre kan det forvinne ut av syne bak bom eller stikke/arm), på gran og furu(tall) spiller dette ingen rolle, for de kvistes greit uansett.
Lykke til, det kommer seg etter hvert. :grin:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50595
totte skrev:Mycket trevligt att se bilderna! Detta kommer säkert att gå bra, när du blivit van. Det kräver ju lite mer av föraren när maskinen inte är så stor och stark, när man inte kan lita på tyngd och råstyrka så krävs det lite mer teknik i hanteringen. Ta det lugnt och stilla nu i början, produktionen kommer när du väl har övat in tekniken ordentligt.

Apropå kallt, har du bra värme i hytten?


Det var ca -5 C, hadde problem med å holde ruten doggfri. Varmen blåser ut litt nede til høgre og var ikke tilstrekkelig til hele ruten. Oppdaget også at motorens temperatur ikke lot seg avlese, kan være senderen(giveren) eller en løs ledning..

Ja, jeg må nok ta det lugnt. Har dessverre ikke så mye tid til dette nå, må kanskje vente til lenger utpå vinteren/ våren..

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50596 Det er best å legge treet helt ned , slik at tiltsylinder og aggregat har 90" vinkel mot hverandre. Hvis du ser så henger treet på bilde på kvisteknivene og da er det veldig lett at de skjærer inn i stammen.
Så etter at treet er tiltet helt til bakken, så åpner du knivene litt før du kjører steg ut så følger de stammen bedre når treet ikke er helt rett.


Javisst, skal huske det. jeg hadde problem med å lukke den store gripkloa helt slik at når jeg klippet så nådde ikke kniven gjennom. Oppdaget en løs slangekopling på klippecylideren som lakk olje, fikk strammet den og jeg tror det ble bedre. Dette treet som jeg plagdes med, fikk jeg problemer med å kontrollere. Det var bra svært og høgt, antakelig max av hva aggregatet kan ta. Før jeg fikk tiltet det, la det seg over i en retning det bestemte selv :???: , delvis over planskjæret.. Akkurat der var snøen også dyp og det var vanskelig å belte maskinen ut av det.. Og en kraftledning var ikke så langt unna. Fikk meg en støkk :sad: Jeg trakk treet fra maskinen med den store kloa og klipte det i passe biter uten å kviste det :cry: Man lærer vel av dette også..

Har du hatt trær som tar kommandoen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50597 Jag ser på tredje bilden när jag tittar närmre att du har imma (dogg) på fönstret. Du må kanske dra en slang och sätta ett munstycke vid delningen av fönstret så du får bättre luftfördelning till övre delen. En liten lös elektrisk fläkt kan också göra god nytta om man experimenterar lite med placeringen av den.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50599
totte skrev:Jag ser på tredje bilden när jag tittar närmre att du har imma (dogg) på fönstret. Du må kanske dra en slang och sätta ett munstycke vid delningen av fönstret så du får bättre luftfördelning till övre delen. En liten lös elektrisk fläkt kan också göra god nytta om man experimenterar lite med placeringen av den.


Takk, høres ut som en god idè. Det er slike små detaljer som gjør en stor forskjell.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#50603 Ett mycket enkelt sätt att göra ett luftmunstycke: Tag en bit tjockväggigt plaströr 20 - 40 mm dia, plugga ena änden, såga springor på tvären och anslut en slang från fläkten i andra ändan. Vanligt svart vattenledningsrör är bra. Hur många springor och hur stora får man experimentera fram, sammanlagda arean av springor bör dock inte vara större än arean på röret, troligen något mindre om man vill ha lite "sprutt" på luften. Så kan man även luta springorna lite om man vill sprida luften.

Hade ett sånt hemtillverkat när jag körde dumper för många år sen, originalmunstycket hade försvunnit. Funkade mycket bra.

Mycket lätt att sätta fast också med ett par små klammer eller buntband.

defrostmunstycke.jpg

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

skogsnils  
#50608 Kommer vel en video snart nå? :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50609
totte skrev:Ett mycket enkelt sätt att göra ett luftmunstycke: Tag en bit tjockväggigt plaströr 20 - 40 mm dia, plugga ena änden, såga springor på tvären och anslut en slang från fläkten i andra ändan. Vanligt svart vattenledningsrör är bra. Hur många springor och hur stora får man experimentera fram, sammanlagda arean av springor bör dock inte vara större än arean på röret, troligen något mindre om man vill ha lite "sprutt" på luften. Så kan man även luta springorna lite om man vill sprida luften.

Hade ett sånt hemtillverkat när jag körde dumper för många år sen, originalmunstycket hade försvunnit. Funkade mycket bra.

Mycket lätt att sätta fast också med ett par små klammer eller buntband.

defrostmunstycke.jpg


Bra løsning. Vil nok sjekke termostaten på motoren først, tror den er synderen! Hvis det ikke hjelper, så lager jeg en slik du har tegnet. Takk så mye

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#50610
skogsnils skrev:Kommer vel en video snart nå? :wink:


haha, blir nok lenge før jeg tør å lage en video :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#50619
Rolfo skrev:
Har du hatt trær som tar kommandoen?


Jeg kan ikke huske akkurat at treet har tatt overhånd. Etter att du har tatt grep på treet og er klar til og klippe, er det lurt og gjøre som de "store gutta", og presse aggregatet litt i den retning du vil treet skal falle(da går også kniven lettere igjennom), deretter gjelder det og være snar over på tiltknappen, når du merker at kniven er igjennom.
Husk, at her er det tålmodighet som gjelder, jeg hadde tross alt hatt graveren i 4år før jeg kjøpte naarvan, så derfor kunne jeg konsentrere meg helt om naarvan, da gravefunksjonene gikk av seg selv.
Det med varmen var rart, jeg har også bare et varmeapparat under sete, uten noen dyser rett på glasset, men har ingen problemer med og holde det duggfritt på rutene( og varmt blir det som bare det i den lille hytta, så jeg må somregel ha vinduet på gløtt, for ellers blir det altfor varmt, selv med -5 ute

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).