Grävmaskiner

Kan man knacka ett berg

10 inlägg 6353 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan man knacka ett berg

Amatörhuggare 62  
#746340 Biometriakröken.
Ett osprängt berg, kan man knacka d direkt??
En kompis har, en 30 tonnare,m bautaknack.
Sa d va onödigt å låna, en krabba. Å borra först.
Är Småländskt berg



   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man knacka ett berg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746346 Ja det går vanligen. En 30-tonnare med knack i passande storlek är lämplig för ändamålet även om det troligen skulle gått med en mindre också.

Avatar Fallback

Re: Kan man knacka ett berg

ÅsaNisse  
#746349 Beror på vad det är för berg. Det finns många olika bergarter I Småland. Granit gnejs diabas m fl. Har du maskin i närheten så är det bara att prova.

Avatar Fallback

Re: Kan man knacka ett berg

Amatörhuggare 62  
#746356 Är Elva krökar m för liten radie. Så kompisen ska ändå hit. Kan ju bli billigare, bara byta mellan knack å skopa.
Å ett utfall m rak kant, precis där framhjulet går.
Dom brukar ha ståpäls där, krök nerför å lite svallis 🤔
Där ska vi sänka botten.
Å lägga 2 meters rör , som man kan krypa i.
Å mocka ibland

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man knacka ett berg

Larsi  
#746363 Hur lång är vägen där du har 11för snäva kurvor
Vi har inte fått vägarna kollade ännu

Avatar Fallback

Re: Kan man knacka ett berg

Amatörhuggare 62  
#746364 2.5 km.
Förr drog di väja,där Oxa gick å pissa. Därför 11e kröke. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan man knacka ett berg

uppland2  
#746415 Fast blir det billigare att köra upp diesel jämfört med dynamit, som är relativt billigt?

Avatar Fallback

Re: Kan man knacka ett berg

Amatörhuggare 62  
#746464 Ja det är ,just det ja frågar mig.
Å alltid skoj, när det smäller 😀
Se om laddning, kontra kubik, blev rätt enligt Nobelpärmen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man knacka ett berg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746473
uppland2 skrev:Fast blir det billigare att köra upp diesel jämfört med dynamit, som är relativt billigt?


Det är inte bara dynisen som kostar.
När jag höll på med fibernät så räknade jag på att knackning var lönsamt ner till 2m ledningsgrav i timmen. Gick det långsammare så var det lönt att ta dit sprängare.
Problemet med sprängare är kringjobbet, det ska rensas och förberedas, mattor ska hanteras, proppgrus ska serveras och när de väl är klara så är hela vägen sönderkörd, berget ligger in bland träden, emballage och skräp ligger spritt över hela området.
Få saker är så effektivt som sprängmedel men kan man slippa så finns det en del fördelar i andra vågskålen.

Användarvisningsbild

Re: Kan man knacka ett berg

uppland2  
#746484
busholle skrev:Problemet med sprängare är kringjobbet, det ska rensas och förberedas, mattor ska hanteras, proppgrus ska serveras och när de väl är klara så är hela vägen sönderkörd, berget ligger in bland träden, emballage och skräp ligger spritt över hela området.
Få saker är så effektivt som sprängmedel men kan man slippa så finns det en del fördelar i andra vågskålen.


Verkar vara olika hur sprängare jobbar. När vår arrendator skulle ha bort en del sten häromåret hyrde han en kompressor och borrmaskin över ett veckoslut för 1500.- och borrade 60-70 hål. Sedan hyrde han in en lokal sprängare för 500.-/h mindre än en dag plus dynamit och tändare (en hink grus hade han också med sig), vet inte vad han gav. Jättetrevlig kille som dessutom var skogsbonde som hobby. Mattor höll han inte på och krånglade med. Något emballage eller annat skräp syntes inte till utöver tändtrådar. Inte något splitter att tala om heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).