Grävmaskiner

Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

104 inlägg 25567 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787350 Jag hade en slangbit strax under cylindern o in under hytten på bromsröret bak.
De är nog inte ovanligt att cylindern till pendelbromsen fryser på gamla maskiner i synnerhet vid snabba väderomslag har jag märkt

Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#787361 Ja juste sitter kanske en bit där, nu funkar ju bromsen bra tills att man kört ett tag och maskinen blir lite varm, sen fastnar den så man knappt tar sig fram.

"Pendelbromsen" menar du hjulcylindrarna bak då? Kan de kanske ha kommit in nått vid dammskydden på hjulcylindrarna bak där handbromsen går in, som fryser eller gjort att de kärvar.

Styrventilen på rattstången måste ses över till våren oxå då det läcker hydraulolja ur rattstången 😅

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787368
AlbinL skrev:"Pendelbromsen" menar du hjulcylindrarna bak då? Kan de kanske ha kommit in nått vid dammskydden på hjulcylindrarna bak där handbromsen går in, som fryser eller gjort att de kärvar.
😅

Nej jag menade den som frös för dej så maskinen blev 3 hjulig 🙃
Den skar på en kompis maskin på sommaren så han tog bort den istället.

Föresten har du lyft maskinen på skopa/stödben och känt vilket hjul som trögar?
När mina bromsslangar svullnade trögare bakhjulen så pass att de inte gick att rubba hjulen upphissat

Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#789738 Ja de klart du menar den, tänkte fel där 😅 antar att de ska vara olja i den, men hur mkt ska man fylla ifall man tar tag o renoverar den i sommar?

Jo de är bakhjulen som trögat, men blev inte alltid helt stumt gick att rucka dom litegrann. Men har inte haft några problem sen jag bytte oljan i bakaxeln.

Har bytt tändningslåset som glappade till att man fick spänna upp nyckeln lite så tändningen inte hoppade ur. Kostade nån hundring på Sagro för en exakt kopia 👌 laddningen och instrumenteringen spökade lite oxå pga tändningslåset, nu lyser instrumenteringen tydligt som aldrig förr.

Hydrauliken håller trycket sämre o sämre i kylan, kanske även att spakarna hoppar runt när man styr snö, man får dra ihop samtliga cylindrar bak lite eftersom.

Väldigt kul maskin att styra snö med, men blir hemskt hal på vägarna, sen skulle man haft nått vettigare redskap i lastaren kanske 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789763 Har för mej att jag läst/hört att de är fett i den cylindern.
Även med bra mönster på däcken har jag glidit av vägen med min och inte kommit upp från logens lilla uppförsbacke när jag kört in foder så lite halfotad är dom nog 😉

Med redskap och eller rototilten påsatt så skjunker min med isynnerhet med varm olja

Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#789922 Jajemän, får väl höra med Hydrema hur mkt som ska fyllas när man tar tag i det.

Man har ju funderat på skruvdubb, twin däck är väl aldrig optimalt på väg och is.

Har du rototilt till din maskin? Man är ju bra sugen på att få tag i en sådan. 4-slangad då utan styrning eller hur kör du den?

Ventilpaketen på dessa maskiner kanske inte är tätare än så, men hade varit kul om den höll sig medan man kör. Såg absolut inte en tendens till repa eller skador på sliderna, men behövs väl otroligt lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789941 Jo jag hittade en sönderkörd rototilt på Klaravik som lappades ihop.
Jag satte dit en 8/3 ventil på den och kör den med pedalen och en elvippa växla mellan rotor o tilt och en tryckknapp till redskapslåsningen.
Har inte kopplat in hydraluttagen på rotorn.

Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#789987 Ja rototilt står högt upp på önskelistan, men ska vara väldigt bra kurs innan man får igenom det för andra hälften 😅 kör du redskapslåset med pedalen oxå fast egen knapp för de läget på ventilen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789988 Precis, egentligen hade jag velat ha de via de ordinarie redskapslåset via den yttre vänstra spaken o den tryckknappen men då blir de 2 slangar till ner till rototilten.

Så länge jag kör foder mm till sambons hästar klagar hon inte på vad jag köper 🙃

Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#790034 Var de en 807:a oxå, finns dom med orginal hydrauliskt redskapslås?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790055 Ja de verkar som den är orginal, med S45 fäste.
På min 807a sitter 2 sektioner till vänster om grävspakarna

Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#790114 Ja precis en för eleganten med både spak och pedal och en för slänthydrauliken. Satt de en elventil original för låsningen på slänthydrauliken då eller gick den direkt på spaken?

Har för mig att det är S45 på min med och inte hydremas version som har kortare cc avstånd. Dock är det ett väldigt dåligt lås som man knappast kan kalla snabbfäste egentligen och samma gäller väl hydremas snabbfäste i fronten med övergång till lilla bm. Planen är väl att bygga om till stora/lillabm hydrauliskt fram och gärna direktinfäst rototilt bak så man blir av med lite glapp samtidigt.

Men i år ska de grävas för fullt, så de får nog bli ett annat år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790137 Både grävelegant o slänthydraliken går på min fotpedal och magnetventil den andra har jag bara till repskapslåsningen via magnetventil med tryckknapp.

Har väl tur att ha s45 bak o st bm fram, den främre byggde jag om till hydralisk redskapslåsning för jag höll på bli vansinnig på att låsa fast skopan.
Fanns redan en 3e funktion framdragen så med ytterligare en magnetventil så en 4e funktion finns med för balgripen

Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#790159 Låter som en bra utrustad maskin 👌

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).