Grävmaskiner

Drivning Hydrema 807

73 inlägg 29838 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

hlb  
#758258 Bild på rätt pump???

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758260 Tycker inte den liknar min iaf(807),där sitter en dubbelpump av kugghjuls typ.
806 o 808 har väl en lastkännande eller konstanttryckssustem?

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758261 Bild från min reservdelslista

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

hlb  
#758265 OK. Annan pump, men det ser i alla fall ut som om första lagret o packboxen är väldigt lika. Kan det bli vibrationer eller slag i splinsen, som frestar packbox o lager??

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

AlbinL  
#758282 Såhär ser packboxen ut mot växellådan, en ganska rejäl modell. Den har tummått, så lite besvärligare att få tag på kanske. När jag fick pumpen servad så fick dom tag i packboxen ifrån Danmark.

Sitter en hel del nållager innan kuggdreven så tror inte att pumpen behöver ha märkvärdiga skador i övrigt, om det inte finns några missljud. Min original pump på bild har en hel del slitage i pumphuset så dom dömde ut den innan jag insåg att det var växellådan som behövde ses över.

Jag lät dom se över packboxarna på utbytespumpen och testköra den.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#758288 @ Albin
Vist var det nån firma i Ö-vik som fixade din pump?

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

AlbinL  
#758293 Hydsuply i Övik hjälpte mig med pumparna, dom fick stå för frakten på 1200kr ifrån england för tätningarna. Företaget dom beställde ifrån hade inte ordnat med handelsavtal efter Brexit så blev dyra tätningar 🙈

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#758709 Skruvat lite, kan konstatera att det inte verkar vara haveri på packboxen mellan vx-låda och hydralpump. Måste ha tänkt fel ang nivåer. Fortsätter att felsöka och har konstaterat att jag har rätt tryck i "gröna" ringen 13,5 bar. Däremot inget tryck i 1:an av de 4 i "röda" ringen. ska kolla de andra tre samt de som är tre i den andra röda ringen. Des som är 4 antar jag är fram och de som är tre antar jag är back. rätta mig gärna om jag har fel.

Har även lossat på kåpan över solenoiederna.... Där var det ca 2dl vx-låds olja.... Det ka inte vara rätt i min värld.

1653304097_mata_tryck-2.png

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#758722 Under solenoidkåpan (jag har 4st solenoider) finns det ett litet hål (röd ring) som det kommer vx-lådsolja ur. Grön ring är en solenoid. Nån som vet vad detta hål han ha för funktion?

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

AlbinL  
#758765 Har du olja runt elen i styrboxen, känns de ju som att det kan skapa problem. Du får nog inget tryck på växlarna om inte solenoiderna aktiveras. Borde kanske mäta upp solenoiderna med maskinen igång och se ifall dom gör något. Känns som att det kan finnas någon dålig packning runt styrboxen.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

TeeDot  
#760297 Nu har jag fått igång min Hydrema 807 som slutade driva på hjulen. Glad, men man får ju skämmas hur enkelt det var. Hydrema i Växjö skickade en tekniker från Hallsberg som löste problemet.
Maskinen slutade driva på hjulen efter en påfyllning av ATF olja i konvertern. Jag bytte olja i lådan fyra gånger och blåste rent metallfiltret i botten av konvertern från flagor. Jag hade 13-15 bars tryck på röret upp mot magnetventilerna och all el fungerade, men inget driv på hjulen.
I konvertern ska det vara 17 liter 10w olja. Jag fick i ca 13 liter men tänkte att det ju ligger lite kvar utspritt i konvertern. Felet var att jag hela tiden kollade mätstickan med motorn avslagen. Därför saknades det 3-5 liter i lådan. När teknikern fyllde med motorn igång drev konvertern som aldrig förr.
Att nivån sjunkit berodde på en liten läcka i packningen för kåpan över magnetventilerna. Inte mycket men över tid fick det nivån att bli för låg.
Så jag behövde inte renovera konvertern. Bara att fylla på olja och köra. Hoppas det här kan vara ett tips för någon av er.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

hlb  
#760299 Sådana tips gillar vi skarpt. Tackar.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#760384 HEJ!

I måndags på nationaldagen fick jag igång maskinen. Det var för lite olja i vxl lådan. Fick ett TYDLIGT råd (i ett annat forum) att maskin ska vara IGÅNG och varm när man kollar oljenivån. Anledningen till att den ska vara igång är att pumpen sitter överst i lådan och är lite sliten vilket göra att den inte "orkar" hålla kvar oljan uppe i pumpen när man stänger av maskinen = man blir lurad att nivån är rätt. Jag mättade inte hur mycket jag slog i men var säker 5-7 liter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).