Grävmaskiner

Hanix H50 Går varm .

7 inlägg 9157 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hanix H50 Går varm .

Sture Andersson  
#670827 Har en grävare Hanix som vill gå varm om det är varmt ute ,har provat det mesta nu i ett par år ,kylarengöring både in och utvändigt ,termostat,utan resultat .Är ju en konstig konstruktion på denna maskinen ,hydraul kylare o motorkylare sitter efter varan ,så värmen från hydraul kylare går in i motorkylaren ,och då går motorn varm .Börjar fundera på om det går rycka dän hydraul kylaren och sätta det ute på och en tolvvolts fläkt .
Vad tror ni om det?
Eller nån annan ide på problemet



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hanix H50 Går varm .

stegmaster  
#670859 Går ut från du kollat remmen, annars kan det vara för mycket kylmedel vs vann i systemet, eller att vattenpumpen er kass.
Dom flesta maskiner har ju en rad radiatorer framför varandra, och aldri vore med om problem med detta.

Avatar Fallback

Re: Hanix H50 Går varm .

Blondin 750  
#670867 Jag har en H45 A som är i princip samma maskin. Jag har haft liknande problem och det är kinkigt med att hålla kylarna rena då det inte finns några marginaler. Vidare som stegmaster säger så har faktiskt en halvdålig fläktrem betydelse om den börjar slira ytterst lite.

Avatar Fallback

Re: Hanix H50 Går varm .

Sture Andersson  
#670870
stegmaster skrev:Går ut från du kollat remmen, annars kan det vara för mycket kylmedel vs vann i systemet, eller att vattenpumpen er kass.
Dom flesta maskiner har ju en rad radiatorer framför varandra, och aldri vore med om problem med detta.

Remmen har jag spänt ,men kan det bli för mycket vatten ,det åker väl ut i så fall.Jag kör med värmen på i hytten ,och det blir varmt så det glöder ,så det verkar inte vara fel på flödet,som jag mistänker så är det hydrauloljan som blir för varm ,har bytt filtren ,men funderar på om det är pumpen som börjar bli trött så oljan blir varm av det ,men märker inget när jag gräver,bra flöde och styrka .
Men när den blir riktigt varm då tycker jag den tappar fart.Oljan blir väl väldigt tun då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hanix H50 Går varm .

Amatörhuggare 62  
#670879 Om du tycker,den tappar fart.
Så är det inre läckage.
D märks när maskin,kommer upp i temp.
Du har inte,tänkt på . Om någon funktion,
Går kärvare ,man kan känna d ibland.
Om man känner maskin väl.

Då har du en kolv där oljan,går på båda sidor samtidigt. Å då får du värmeutveckling.
Svårt förklara i ord .

Användarvisningsbild

Re: Hanix H50 Går varm .

stegmaster  
#671381
Sture Andersson skrev:Remmen har jag spänt ,men kan det bli för mycket vatten ,det åker väl ut i så fall.

Det angis som problem til värmgång i manualen til min Hanix om forhållandet (blandningen) mellan kylmedel og vann er fel.
T.eks om du kör på rent kylmedel utan vann er inte bra, eller 80% kylmedel 20%vann, lagom er 50/50.

Från manual til min Hanix H55 DR med kubota motor.

1601852303_uten_navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hanix H50 Går varm .

Huskvarna  
#682413 Kan det vara ett problem liknande detta?

Ca 12 minuter in i filmen hittar han att remskivans ytterdel släppt från centrum. Detta verkar göra att fläkt , generator och vattenpump går på ”halvfart”.

https://youtu.be/0Dv_i2QYDY0

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).