Grävmaskiner

Går ej att svänga maskinen

17 inlägg 14209 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Går ej att svänga maskinen

henrik_1  
#666371 Hej alla!
Fick problem med min minigrävare idag. Satt o grävde lugnt o fint, förvånad över hur bra de gick, hade förväntat mig betydligt mer sten. Men lyckan varade inte så länge, plötsligt så hände något med svängfunktionen.
Skulle vrida i sidled, något skrapade till och det tog stopp.Trodde jag råkade svänga in maskinkroppen i ett träd eller en stor sten men inte. Alternativt en sten som hamnade på larven o nöp till så jag inte kom runt. Inga hinder, o jag kommer inte åt andra hållet heller.
Fortsätter man med yoysticken så hör man hur hydrauliken pressar men kommer ingenstans. Inte åt nåt håll. När jag rör rullknappen till bomsvängen så lossnar den och det går att röra maskinen en bit innan de låser igen, maskinen är ca ett kvarts varv från de stället där den låste först. Släpper lätt när jag stöter till bomsvängen lite.

Har varit under o kollat, vändkransen ser inte ut o ha någon skada,kuggarna ser hela o fina ut. smort o fint. O vad jag kan se så har inte kugghjulet heller nån skada.
Inga oljeläckage.
Kan det vara "svängpumpen" som har sagt upp sig eller vad tror ni? Maskinen har gått 4500 timmar.

Lite typiskt när man nästan va klar, nu är jag lite orolig för att de här kan bli en dyr smäll..
Skulle vara väldigt tacksam för hjälp i vad de kan vara o förhoppningsvis stilla oron lite innan man kontaktar verkstad.
Maskinen är en Volvo EC27C från 2010 gått 4500 timmar

//Henrik



   TS
Avatar Fallback

Re: Går ej att svänga maskinen

zeetorg  
#666418 Kan du avgöra om bromsen släpper?

Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

henrik_1  
#666423
zeetorg skrev:Kan du avgöra om bromsen släpper?

Hmm. Inte så duktig på sånt här tyvärr. När jag fått loss den så går det att rotera ett kvarts varv ca sen nyper den fast igen.
Rör jag bomsvängen så lossnar de. Har de nåt med själva maskinkroppens svängning o göra eller kan de påverka att de rycker till lite när man rör bomsvängen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Går ej att svänga maskinen

zeetorg  
#666425 Det törs jag inte svara på men bromsen släpper väl hydrauliskt och trycket kan säkert påverkas av någon annan funktion.

Skall tillägga att jag inte har sett just din modell men jag misstänker att bromsen funkar ungefär så då jag vet andra modeller som funkar så.

Avatar Fallback

Re: Går ej att svänga maskinen

zeetorg  
#666431 Jag känner nästan att jag går händelserna i förväg här, du ska ju naturligtvis kolla alla bultar och dylikt så inget sådant är löst och kan kila fast någonstans innan du gör något mer avancerat. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

henrik_1  
#666453
zeetorg skrev:Det törs jag inte svara på men bromsen släpper väl hydrauliskt och trycket kan säkert påverkas av någon annan funktion.

Skall tillägga att jag inte har sett just din modell men jag misstänker att bromsen funkar ungefär så då jag vet andra modeller som funkar så.



Det låter ju som det skulle kunna vara så, hoppas det, låter betydligt bättre o billigare än om det är nåt fel i kransen. Hur kan man kolla upp bromsen? Vet inte ens hur den ser ut...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

machonisti  
#666563 Bromsen styrs antagligen via en servoventil som i sin tur styrs med el. Gissar på löskontakt eller elektriskt signalstrul. Kan vara en dator som styr signalerna.
1) Läs på annars kan du göra mer skada än nytta.
2) Hitta ventilen.
3) Mät om den får signalspänning
4) Om den får spänning är det hydrauliskt (skit i ventil eller liknande)
5) Får den inte spänning, ja då är det bara att fortsätta att läsa på.

Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

henrik_1  
#666566
machonisti skrev:Bromsen styrs antagligen via en servoventil som i sin tur styrs med el. Gissar på löskontakt eller elektriskt signalstrul. Kan vara en dator som styr signalerna.
1) Läs på annars kan du göra mer skada än nytta.
2) Hitta ventilen.
3) Mät om den får signalspänning
4) Om den får spänning är det hydrauliskt (skit i ventil eller liknande)
5) Får den inte spänning, ja då är det bara att fortsätta att läsa på.


Kan vara så, tyvärr inget jag behärskar, kan inte se någon kontakt som släppt så de blir nog att ringa verkstad imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Går ej att svänga maskinen

zeetorg  
#666570 Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det men om du kollar runt svängmotorn så kanske du kan lista ut hur det funkar.

Avatar Fallback

Re: Går ej att svänga maskinen

zeetorg  
#666574 Vet inte hur din broms funkar så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där.

Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

henrik_1  
#666593
zeetorg skrev:Vet inte hur din broms funkar så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där.


Inte lätt o veta när man inte sett maskinen.
Provar att ringa en verkstad som håller på med grävmaskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

machonisti  
#666619 Kolla på maskinisten. Mycket bra forum vid grävmaskinsproblem.

Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

henrik_1  
#666636
machonisti skrev:Kolla på maskinisten. Mycket bra forum vid grävmaskinsproblem.

Japp jag provar där också

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

Per 60  
#667685 Hej, jag tror det är en ventil som går trögt, som gör att ett relä slår ifrån. Jag har haft samma problem med min EC 27C.

Användarvisningsbild

Re: Går ej att svänga maskinen

henrik_1  
#667975
Per 60 skrev:Hej, jag tror det är en ventil som går trögt, som gör att ett relä slår ifrån. Jag har haft samma problem med min EC 27C.

Hej.
Hade ute en reperatör idag. Du hade rätt, de va en chockventil som hängt sig.
Skönt att det inte va nåt värre. Tog en timme för honom att hitta felet, lite lätt fundersam över varför den släppte med hjälp av bomsvängen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).