Grävmaskiner

Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

9 inlägg 14864 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

oneabee  
#649754 Är det någon som har bra tips på vilket snabbfäste som är bäst till en grävmaskin i åttatonsklassen? Har investeringsplaner på en beg 8-tonnare men det finns olika snabbfästen och då är frågan om det finns något av dem som är vanligare för denna maskinvikt?

Några grävare har S40 som egentligen borde vara lite för litet för en åttatonnare. Några har S45 som verkar vara mer anpassat för vikten. Några har S50 och någon jag sett har till och med haft S60 som egentligen är för stort för 8 ton.

Förutom S45 osv så finns "B20" osv, vad är det?

Jag frågar för att jag är novis på grävmaskiner och vill ha en maskin som är enkel att köpa redskap till.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649758 En snabb koll på Blocket ger 658 svar på S40 och 879 svar på S45 det leder mig till att rekommendera S45.
Det finns även adaptrar om man inte vill kapa i redskapen.

Avatar Fallback

Re: Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649765 Tror inte du knäcker ett S40 med en maskin i den storleken även om S45 kanske passar maskinen bättre.

B20 har inte på den maskinen att göra, det är för maskiner i drygt dubbla viktklassen och för övrigt bör de gamla Boforsfästena fasas ut från marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

Oskarnorrland  
#649773 S45 skulle jag säga. Har jag på min 8-9tonnare. Storleken på redskapen passar också bra för den storleksklassen. Sätter du s40 är risken stor att du bara hittar för små skopor på begagnatmarknaden. S50 är det ont om redskap till.

Angående b20 så är det helt riktigt för större maskiner. Har det på min ec220el (22-24ton) från 2018. Fördel med dessa är ju att man kan shimsa så man slipper glapp, samt att höjden blir lite kompaktare också. Annars är det ju s-fästen som gäller idag.

Användarvisningsbild

Re: Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

stegmaster  
#649811 Japp, jag med har B-20 på min 23tonnare, så det er alldeles för stort.
Håller med förra talare om förr och bakdelar om B-20 fäste.
Här i Norge tror jag knappt du hittar en enda 8 tonnare som inte har S-50.
S-45 brukar stort sett bara finnas på gamla traktorgrävare.
Så då er tydligvis lite annorlunda här enn i hos er i Sverige.
S-40 går tills maks 6t, och störra ska det nog inte vara heller.(har det på min 5,5t. från SB)

Användarvisningsbild

Re: Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

Oskarnorrland  
#649827 Frågan handlade inte om just detta men laddar upp en bild med de olika fästernas mått. Kan ju vara intressant ändå.

Avatar Fallback

Re: Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

Robertberg  
#649865 S-fästet har en fördel, resten nackdelar.
B-fästet har en nackdel, resten fördelar.
😌

Som sagt S45 rekommenderas till din maskin.

Avatar Fallback

Re: Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

Qkeeper  
#649882 Välj det fäste där du enklast kan finna redskap. Begagnat marknaden är ju en del men tänk också på om du kanske har någon bekant eller annat du kanske kan få låna nåt redskap av då och då vad dom har för fäste. Tex är det mke S50 på maskiner i närheten så då är det ju enklare att finna redskap att låna vid enstaka behov med det även om kanske begagnat utbudet är vanligare på S45. Kan vara värt en tanke.

Avatar Fallback

Re: Vilket snabbfäste är bäst för grävmaskin?

källefall8  
#649892 Har s50 på min 8 tonnare, på runtomsvängande är det inte alls ovanligt med s50, men som sagts s45 sitter på nästan alla traktorgrävare. Nya Traktorgrävare är dock inte så vanligt längre....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).