Grävmaskiner

Pel-job

12 inlägg 14240 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pel-job

superdave  
#591991 Godag. Jag är igång och tittar på några minigrävare och dykt på bla en pel-job eb506 -99. Är det någon som har koll på hur man får tag i reservdelar till den? Om man hör av sig till tex swecon har dom ingen aning om vad jag surrar om, det verkar vara tungrott att skaffa grejer via dom helt enkelt.

Det största problemet är ju inte att skaffa filter, problemet är att det finns en felkod som behöver redas ut.

//David



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pel-job

Bax  
#592007 Konstigt att inte Swecon kan hjälpa dig, då Volvo köpte Pel-Job.
Enda tipset jag kan ge dig är att kolla på Maskinisten, där finns många med kunskap om entreprenadmaskiner.
(fast du kanske redan kollat där)

Avatar Fallback

Re: Pel-job

superdave  
#592011 Ja det är riktigt egendomligt, första fyra personerna jag fick tag i kunde inte ens med att uttala "pel-job"... Den femte återkom med att efter konsultation med sina kollegor eventuellt skulle kunna ta fram reservdelar om man hade den trasiga framför sig. Gällande felkoden svor sig alla fria. Som vanligt handlar det om att få tag i gamla rävar som jobbat länge och det har jag ju inte lyckats med.

Maskinisten har jag inte tagit i än men det är nästa steg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pel-job

Bax  
#592014 Då gäller det att lyckas få se en Sweconbil ute i fält och hugga teknikern där, om inte den kan så vet den säkert vem som kan lösa ditt problem.

Användarvisningsbild

Re: Pel-job

Andreasec50  
#601894 Vad har du för felkod?. Finns en tabell att gå igenom vid felsökning.. om man har den gamla pumastyrningen.

Avatar Fallback

Re: Pel-job

superdave  
#620430 @andreasec50 välkommen till forumet, du kommer inte bli besviken!

Frågan om felkoderna är lösta och den har puma men nu är det andra problem, på "maskinisten" verkar det inte vara så mycket trafik så jag copy pastear in det jag skrev där.




Det blev affär då jag tyckte den rent maskinellt funkade fint och har gjort så i 65,8 timmar.

Idag när jag planerade ut 0-90 gick den fint som vanligt men efter att jag tryckte massorna med bladet märkte jag att motorn fick ett lägre varvtal, jag släppte allt och skulle öka handgasen varpå varvet ökade marginellt. Nåt var uppenbarligen fel och jag stängde av allt där och då utan att vänta. Från det att jag uppfattat det lägre varvet till stopp tog det kanske fem sekunder.

Från det att jag slog av motorn till att den slutade snurra gick det onormalt snabbt, lätt mindre än halva tiden mot hur lång tid det tar i normalfallet, dessutom gnisslade det till när den slutade snurra, det var tydligt att det nöp.

Bak i motorrummet var motorn normalvarm och det fanns olja i den innan jag startade för dagen och ingen olja är borta, oljan är heller inte missfärgad av vatten. Slangarna till hydraulpumpen var normalvarma, kylaren var normalvarm och utan missfärgning av olja, jag kände heller ingen lukt av något konstigt. Det enda som kanske är onormalt var att plattan mellan motor och pump var väldigt varm, jag vet visserligen inte hur varm den kan bli men den var varmare än allt annat dock gick det att ta i den utan att bränna sig.

Motorolja och filter byttes för 46 timmar sedan och det ska göras var 100:e timme.

Insatsfiltret till hydrauliken byttes för ca 8 timmar sedan och var stämplat 2001... Här kan jag vara ärlig och säga att jag tappade ur olja som jag inte fyllt på efteråt, ca 7 liter. Oljenivån var inte upp till rätt nivå i det lilla fönstret när jag var "klar" men jag är osäker på om det var det innan heller. Anledningen till minskad oljenivå var att när jag öppnade stora locket så var det till brädden fyllt, nästan ytspänning. När insatsfiltret lyftes upp rann all olja ovanför filtret ner i tanken och det kändes som att mängden olja var alldeles för stor. Efter stoppet har jag öppnat locket och sett att det finns olja direkt under locket dock inte lika mycket.

Efteråt har jag konstaterat att motorn går runt och jag upplever dessutom att det går lätt att dra runt den, jag satte ett koben på muttrarna vid nedre remskivan när jag drog runt den.

Efter ca två timmar startade jag motorn men den går ansträngt, inga hydraulfunktioner var aktiverade vid provet. När motorn slogs av stannade den onormalt snabbt dock inte lika snabbt som när jag panikstoppade.

Enligt säljaren är pumpen bytt men oklart när.

Hur går man vidare med det här på ett lugnt och försiktigt sätt för att reda ut vad felet är utan att sabba mer saker än nödvändigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pel-job

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620523 Du skrev nåt om att plattan mellan motor och pump var mer varm än andra delar i motorrummet.
Man kanske kan tänka att det är något med kraftöverföingen mellan motor och pump.
Om du kan dela eller ta bort pumpen från motorn och provstartar sedan motorn.
Utifrån det du skriver så verkar motorn gå tyngre nu jämfört mot tidigare men iaf inte skurit.
Kan ju vara lager i motorn också, eller pumpen?
Vad är det för storlek på maskinen?
Typ av hydraulpump och system?

Avatar Fallback

Re: Pel-job

superdave  
#620540 Idag försökte jag starta den men det gick sådär, den tände men hostade som att den gick tungt och hoppade aldrig igång på riktigt. Det kan vara möjligt att jag kom åt en avstängningskran som sitter på finfiltret vilket ströp tillförseln, om det kommer vi aldrig få veta.

Jag skruvade faktiskt bort den plattan med pumpen sittandes kvar på, då gick motorn ännu lättare runt för hand. Startade motorn och den lät som den ska göra.

Monterade på plattan med pumpen, startade, motorn och pump gick som man tycker att de ska..

Efteråt fyllde jag tillbaka den hydraulolja jag tappat ur och den är nu nästan i rätt nivå.

Jag är inte helt glad för nåt fel var det ju som nu inte går att hitta.

Det är en 5-tons, samma som volvo ec50. Det sitter en pump med variabelt flöde (41cm3/t)system load sensing och en med fast flöde (16cm3/t) den sistnämnda styr sväng och blad.

Jag surrade lite med en kompis som också menade på ett lager just i det området vid plattan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pel-job

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620546 Tja, jag förstår din känsla.
Maskinen startar och går men nåt fel var det ju och nu märker du inget vilket gör att du funderar...
Du såg antagligen inget fel när du tog bort pumpen?
Ja ja, då håller vi tummarna.
Kan man säga, "En gång är ingen gång"?

Avatar Fallback

Re: Pel-job

superdave  
#620550 Jag har som sagt en tråd till på maskinisten som fått några svar så jag klipper och klistrar lite svar.


"Ligger pumpen på med 200 bar istället för vanlig, LS typ 15-20 bar, så är min erfarenhet från andra maskiner att man märker att det går tungt, även om den inte flytta mer olja än sin egen läck.
Kolla trycket när inga grävfunktioner används.

Kolla också att pedaler till extrahydraulik etc. verkligen är i neutral. Det kan vara länkage som kärvar eller skräp på hyttgolvet som gör att den vinklar på. På LS system så går trycket upp direkt vid minsta lilla ventilutslag."


På det svarade jag bla det här;
Nu när det pratas om att jag ska kolla så inga funktioner är aktiverade påminns jag om att både pedalen och schaktbladet kärvar. Spaken för bladet åker inte tillbaka till neutralt när man släpper och jag jobbade ju med bladet när felet kom. Det kan ju varit så att jag sänkte bladet till ändläget, spaken kanske inte gick till N, varpå missljudet kom. Gnisslet på slutet kanske bara var en slump eller fläktremmen. Låt säga att det berodde på att spaken var fullt aktiverad, varför svarade maskinen endast marginellt när jag ökade handgasen?

I övrigt såg jag inget konstigt när jag särade på pump och motor.

Man kan säga att två gånger är en gång gång, hoppas jag slipper en ekonomisk KO ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Pel-job

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620567 Bra du frågar på Maskinisten.
Där finns kunskap (också).
Lycka till nu med att smörja upp länkage etc. och att allt fungerar i fortsättningen.

Avatar Fallback

Re: Pel-job

superdave  
#620634 Jag skulle kunnat brodera ut rätt mycket men kärnan är att det funkar. Inga skrammel från ett eventuellt trasigt foder eller andra missljud. Plattan som pumpen sitter på är lika varm som vid det första tillfället men ungefär samma temperatur som motorn, att den upplevdes som för varm tidigare var nog nåt psykiskt som spelade in.

Att motorn tappat varv har jag inte riktigt lyckats provocera fram så vad det berodde på vet jag inte.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).