Grävmaskiner

Äldre traktorgrävare

14 inlägg 14384 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre traktorgrävare

gripskopa  
#591917 Hejsan Skogsforumare!

Jag undrar kan en äldre traktorgrävare tex, BM 646 eller Hymas 900T klara att ta sig fram i skogen med tex, Twindäck och kanske kedjor för att kanske göra lite jobb och även kanske dra loss någon fastsatt skotare med grävarmen? Frågan ställer jag för att en sådan grävare kan vara bra till annat på en gård och jag tror mig sett att sådana maskiner ändock tar sig fram bättre än man tror om de använder armen till att flytta hinder samt att dra sig fram med. Jag förstår att tex, Huddig och BM 6300 är bättre men de sägs vara en helt annan "ballgame" och prisbild att hålla dessa maskiner igång?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre traktorgrävare

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591920 Hej, har en hymas 900t och visst går det att köra i skogen med den men det går åt lite utrymme för de blir lite "slängiga" på grund av grävaggregatet. Skulle starkt rekommendera en maskin med dubbelkommando då kan du nog köra var du vill tills du sjunker. :d
En varning om hymas dock, drivaxlarna i navreduktionen fram går av. 😡

Användarvisningsbild

Re: Äldre traktorgrävare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591921 Det går utmärkt. Hade tidigare en 900T som var utrustad med bukplåt och har gjort en del körvägar i stenig terräng.
Skopan fram är lite ivägen men utan är den för lätt i nosen

Avatar Fallback

Re: Äldre traktorgrävare

gripskopa  
#592065 Är det svårt att få tag i delar till en hyras tex, framaxeln och bakaxeln (som väl är mer känslig än BM,s?

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre traktorgrävare

gripskopa  
#592066 HYMAS menar jag!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre traktorgrävare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592069 Allt beror förstås på budgeten, jag vill alltid förespråka en runtomsvängande bandgrävare och sen vid
bättre ekonomi komplettera den med en till jordbrukstraktor eller hjullastare.
Traktorgrävare är lixom dålig på allt.

Användarvisningsbild

Re: Äldre traktorgrävare

Hoggormen  
#592073 Jeg har brukt en Hymas 4 på BM 350 i skogen. Det går helt fint å kjøre i selv ganske forferdelig terreng, bare det ikke er for lange og dype bløte strekk, typ myr rundt bekk.Blir sidehelningen ubehagelig kompenserer man med bommen.

De gamle traktorgraverne er i alle fall bjørnesterke, selv om de er klumpete...

Avatar Fallback

Re: Äldre traktorgrävare

Tralsmo  
#592076 Te småjobb ä traktorgrävare bra. Lätt å flytta å frontskopa.
Skulle gärna villja ha rotortillt men då ryker priset upp.

Har en lännen c110b.
Midjestyrd å dubbelkomando ä enligt mej nödvändigt för å få det nogorlunda effektivt.
Beror ju naturligtvis på hur mycket man kör förståss. Min lännen har ja kört dryga 2000timmar me å haft sen 2007.
Har planerskopa å pallgafflar förutom tandskopan som ja bara använder till markberedning.
Skulle vilja påstå att traktorgrävarn blivit oumbärlig för mej.

Har dessutom skaffat en Åkerman h10bhd bandare som ja haft 5 6 år. Går ju inte å jämföra me en traktorgrävare effektivitetsmässigt. Den tar ju evigheter att flytta på en fastighet med kilometeravstånd men ska man bygga skogsväg så lönar det sig ändå.

Betydligt billigare pris på en bandgrävare i bra skick jämfört med en traktorgrävare i sämre skick.

Skulle ja bara ha en grävare så skulle de bli en Åkerman h7 med hjul. Helst me rotortilt då skulle man klara det mesta.

Rotortillten ställer ju till det, om maskinen ä hyfsat billig så är den ju därefter i skick.

Avatar Fallback

Re: Äldre traktorgrävare

gripskopa  
#592080 Tack för alla savar. Anledningen till traktorgrävare är tanken att kanske ploga snö med på gården, kunna köra ut/ lyfta någon del, däck till skotaren, kanske även som sagt om orkar dra lös skotaren vid i värsta fall fastkörning o,s,v!

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre traktorgrävare

tallen100  
#592083 Traktorgrävaren är inte bäst på något, men den är allsidig.
Du kan gräva, sen kan du vända på stolen och köra bort eller dit material,
och du förflyttar dej smidigt för egen maskin o.s.v
så en traktorgrävare är perfekt om du inte bara ska bygga vägar och ösa kubik,
då är det en riktig grävmaskin som gäller.

Till det du tänker ha den till så är en traktorgrävare perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Äldre traktorgrävare

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592090
gripskopa skrev:Är det svårt att få tag i delar till en hyras tex, framaxeln och bakaxeln (som väl är mer känslig än BM,s?

Det var inga problem för fem år sedan iallafall till en 900t är ju en Valmet traktor i grunden.

Avatar Fallback

Re: Äldre traktorgrävare

gripskopa  
#592092 900 an är riktigt fin med den hytten!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre traktorgrävare

källshult  
#592095
1571770993_img_20190607_165421.jpg
Har upptäckt att det är inte så dumt med en traktor grävare till små jobb på gården och som tråden heter äldre traktor grävare så har jag en :d

Användarvisningsbild

Re: Äldre traktorgrävare

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592097
gripskopa skrev:900 an är riktigt fin med den hytten!

Kusinen som gräver.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).