Grävmaskiner

Skogstilpasset gravemaskin

8 inlägg 13107 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogstilpasset gravemaskin

Leif Arvid  
#587538 Hei

Er det mange som kjører med skogstilpasset gravemaskin til grøfting og markberedning? Last gjerne opp noen bilder.

Er det noen fordeler/bakdeler med de ulike merkene? Noen som vet om noen til salgs?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstilpasset gravemaskin

stegmaster  
#587574 Ja det finns jo denne Volvoen som har lagt ute til salgs en stund.
Om ikke prisen hadde vært helt åt skogen, så skulle jag kunne tenkt meg den,
Men prisen måtte nesten vært halvparten om det skulle blitt aktuelt.
Den følger med mye utstyr men allikevel, den har gått mange timer, og alt er sikkert godt slitt kan jeg tenke meg.

Orginal skogsgraver fra Volvo. Fc 2121c

https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... =156308476

Selv er jeg mest sugen på denne 38t (volvo ec 360B NLC )for å få litt fart på skogsveiprosjektene, men den er kanskje i største laget. 8)
Det fine med er at den ikke er bredere enn 2,99m (narrow understell, normal bredde er 3,35m), samme som de fleste 20t, men den er jo nærmest dobbelt så tung, så vet ikke hvor enkelt det er få fraktet den hjem til meg, uten at prisen på frakten blir halve prisen av graveren. :wink:
Men det hadde vært noe til vegprosjekter, med 2m3 graveskuffe, ca 11m rekkevidde, og ca25t løftekraft( på 6m rekkevidde) :smile:
https://www.finn.no/b2b/construction/ad ... =157636971

Avatar Fallback

Re: Skogstilpasset gravemaskin

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587581 Og prisen för en ny skuffe är 1/4 million...
Flytter mange tonn per uke menn du må kjöpe 1-2 kbm diesel per uka også
Omtrent

Användarvisningsbild

Re: Skogstilpasset gravemaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587606 Intressant tråd, jag kör en 14 tons Caterpillar helt original men jag har övervägt att
sätta avbärarbalkar av trä på sidorna och på bakvikten, så har grannen gjort på sin
och det har skonat mkt på maskinen så det verkar vara smart.

Användarvisningsbild

Re: Skogstilpasset gravemaskin

stegmaster  
#587614
Orsa skrev:Og prisen för en ny skuffe är 1/4 million...
Flytter mange tonn per uke menn du må kjöpe 1-2 kbm diesel per uka også
Omtrent

Ja just, där finns helt klart några nackdelar. :mrgreen:
Den drar nog ca 35l/t vid fullt ös, med min nuvarandet 5,5t kan jag köra typ 3 dager på samma mängd.
Gravskopan hadde nog klart några 1000t til, men som du säger så er dom jättedyra i denna storleken.
Det kommer nog sluta med 15-16t maskin, eller en 20t med N underredet (altså smalt underredet ca 275cm).
Jag hadde nog krossad alt som finns av asfalt med den 38tonnaren på dessa smala 3m väger som finns här, så er nog best att låta den gå til nån annan. :d

Användarvisningsbild

Re: Skogstilpasset gravemaskin

Leif Arvid  
#587695 Jeg tenkte mest på maskiner rundt 14 tonn, ofte er disse skogsmodellene levert med 20 tonns understell. For eksempel Volvo 140 Lcm, kobelco sk 140 SRL eller Hitachi zx 135 forest.

Har vel kommet en nyere Volvo (ELM) i samme størrelse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstilpasset gravemaskin

stegmaster  
#587717 Om du ikke skal ha hogstaggregat og kun grave, er vel kanskje Kobelco ED160 Blade Runner også aktuelt.
Dissse har også kraftig understell fra 20t og buede belteplater, da den har et stort skjær som kan justeres i alle mulige vinkler for Dozer arbeid.
Heftig maskin om det kun skal graves.

https://www.kobelco-europe.com/product/ ... de-runner/


Användarvisningsbild

Re: Skogstilpasset gravemaskin

123 GT  
#671981 Jag kör med en Komatsu PC130 från 2006, maskinen är utrustad med en tandskopa och en planeringsskopa som sitter på ett Encon S60 tiltfäste. Har hållit på med skogsbilväg i 2 år nu i egen skog, men ska även markbereda och skogsdika med den. Före jag börjar markbereda hade jag tänkt montera avkörningsskydd på undervagnen, dessa håller jag på att konstruera för tillfället så de kan vara klara till nästa sommar.
Maskinen väger ca. 13-14 ton och har 700 mm breda band, jag tycker det är en lämplig storlek på maskinen att ha i skogen då den är smidig och kan transporteras på en flakväxlare mellan de olika skiftena, det blir billiga transporter då man inte behöver leja en trailerbil vid förflyttningarna.
En profilskopa står högt på min önskelista för skogsdikningen. Har ni några tips på andra skogsanpassningar som jag kan göra förutom avkörningsskydden som jag nämnt?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).