Grävmaskiner

Stegmatare till Minigrävare 3,5 ton

5 inlägg 6442 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stegmatare till Minigrävare 3,5 ton

Skogsanka  
#552119 Hej

Jag har en Volvo EC35 ca 3600kg. Finns det någon här som har erfarenhet av hur en stegmatare fungerar på en sådan maskin? Jag har tänkt att utföra gallringar mm själv.Har några frågor och väldigt tacksam för svar.
1. Hur fungerar kvistningen? Är den tillräckligt bra för leveransvirke-massaved?
2. Är längdmätningen ok?
3. Erfarenhet av rullmatning?
4. Något märke att föredra?

Väldigt tacksam för svar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till Minigrävare 3,5 ton

Cat554  
#552180 Jeg kjøpte en EC50 til samme formål.
Framkommelighet er alt for dårlig i skogen med de små hjulene i beltene og det stive understellet. Formen på bommen gjør at du ikke har plass nok til å vende rundt i bestandet. Mislykket! Fikk solgt den, og er fornøyde med det.
OH

Avatar Fallback

Re: Stegmatare till Minigrävare 3,5 ton

Skogsanka  
#552207 Tack för ditt svar

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmatare till Minigrävare 3,5 ton

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552224 Visst duger virket från stegmatare som både massaved och timmer.
Alla aggregat har lite problem med kvistning om de är grenar ända ner till marken.
Är de mäthjul så är mätningen inget problem.
Erfarenheten jag har är med Arbro350 som jag haft sen -99

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare till Minigrävare 3,5 ton

stegmaster  
#552231 Storleksmessig er ju en 3,5t helt på gränsen av va som kan fungera. (lett maskin, styrka, och relativ kort bom/sticka)
Sen håller jag med cat554 att det ska vara fint terräng om du ska kunne köra direkt inn i bestandet.
Själv har jag en 5,5t med Naarva stegmater, och får nästan alltid gräva/ordna lite med skopan först innan jag kör inn i skogen med aggregatet. (det tar inte så lång tid, och det blir betydlig hyggligare att köra med grävaren och sen med traktor/vagn när man ska skota ut.)
Jag bytar skop/aggregat och vica versa på 1,5min. (2 hydraulikslanger och 1 el, sladd kontakt)
Sen får du ha en jibb til aggregatet, så du kan lyfta maskinen lite när du ska svänga, så du inte kränger bandet, och dessutan får lite bättre lyfthöjd på aggregatet.
Jag har bara klipp och inga längdmätning (då virket bara er til ved), så längdmätning och kapsvärd får nån annan uttala sig om, men kvistningen har jag inget att klaga på.
Har kört med detta sen 2005, det står ute i ur och skur, kanske upp til et år, bara att koppla på och köra. (helt datorbefriad).
Maks räckvidd blir ca 6,5m.

1550472163_img_20190105_141907.jpg

1550472160_img_20190105_141920.jpg

1550472157_img_20180110_121934.jpg



En video då jag forsöker ordna med lite för grova träd efter dom blåste omkull sen nån år tilbaka.
(Första trädet her er helt mot maks, ca 30cm diam, och 25m långt)


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).