Grävmaskiner

Erfarenheter av Nagano?

7 inlägg 9783 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av Nagano?

skogsmullenn  
#526301 Halloj allihopa

Undrar om någon här har erfarenheter av nagano grävare n60.

Alla erfarenheter tages tacksamt emot, för detta är en maskin som jag hört väldigt lite om :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Nagano?

stegmaster  
#526342 Nagano er ju samma som som Hanix, så just märket har jag 6-7 års erfarhet med, dock inte riktig samma modell.
Nagano N60 motsvarer vel Hanix H56C va jag vet, och jag har en modell som heter Hanix H55DR, som er en en svanslös modell.
Båda er ca 5,5t, men altså svanslös vs vanlig, samt att min har et helt annat hydrauliksystem, så dom går inte att jamföra rent av, och kanske even motor , berorandet på årsmodell, min har Kubota motor.
Hanix/Nagano er ju et japansk billigmärke, men jag er rejält nöjd med min.
Et stort ++++++++ er at dom inte er datorstyrte som dom fleste andra nyare maskiner er, så dom henger ju lite efter på detta, men själv tycker jag detta höjar driftsäkerheten.
Min er en 2008 modell som jag köpte år 2012, og har inget att klaga på, annat en gummibanden tog slut vid 2000t, så det blev helt nya stålband då, men detta har ju egentlig inget med märket på maskinen att göra, så jag er nöjd.
Några slangbrott har det varit, men annars har jag inte haft en enda fel på själva maskinen.
Er en riktig stärk maskin, av japansk kvalite, men altså inte den senaste moderna utrustning.(typ datorstyrning av hydraulik och motor).
Min hadde gått 1200t vid köp, och har nu rullat ca 2500t.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Nagano?

skogsmullenn  
#526477 Hej och tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! :smile:

Lite svårt att hitta info om nagano tycker jag, men om nagano =hanix borde det väl inte vara något problem att hitta reservdelar om (när) något vill gå åt skogen? :grin:

Har främst tänkt rensa upp befintliga diken med maskinen, storleksmässig borde det räcka till tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Nagano?

stegmaster  
#526516 Det er ju lite klent med ÅF til Hanix ochså numera, åtminstone här i Norge.
Tidligare när det var Beck maskin, så var det lugnt, men just vet jag inte ens om det finns någon importör av Hanix.
Jag brukar köpa filter/delar från Danske Scanbolt, numera.
Kom på at jag ochså bytt ena idler hjulet til banden på en ena sidan.
Just detta med Nagano var det vel först och fremst i Sverige ni hadde detta utförandet med blåa Hanix maskiner.
Tror det er flera år sen man gick bort från navnet Nagano här i Europa, men dom säljs forfarandet som Nagano i andra världsdeler va jag vet.

Här er en link til Nagano /Hanix från japan,

Här syns min Hanix H55DR i Nagano utförandet. (Nagano NS55-3).
https://www.nagano-i.jp/en/pc/cm/ms/55r-5/

Och här i Europeisk Hanix utförandet.
http://www.hanixeurope.com/products.asp ... 55DR&zz=10

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Nagano?

skogsmullenn  
#526960 Alltså jag velar fram och tillbaka, verkar ju vara relativt fina maskiner :grin:

Att få tag i reservdelar är ju lite a och o, klart man kommer behöva införskaffa någon reservdel också framöver!

http://www.beckmaskin.se/reservdelar

"Vi servar också naturligtvis Hanix- och Naganomaskiner som vi har levererat - det är många där ute som behöver hjälp med det och vi hjälper till."

Som vi har levererat, har de levererat alla nagano som rullar i Sverige? :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Nagano?

stegmaster  
#526985 Ja men då er det lugnt om Beck maskin har deler.
Just när dom kom til Sverige minns jag inte, men såg just en Nagano n60 2008 modell som var levert av Beck.
Men hur som helst finns nog alla deler på E-bay och likn. web sidor.

https://www.mascus.co.uk/construction/u ... f0coj.html

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Nagano?

Bax  
#527001 En granne hade en Nagano för något år sedan, den stod det Beck på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).