Grävmaskiner

Byta hydraulolja!

9 inlägg 16949 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta hydraulolja!

henrik_1  
#525831 Hej alla glada!
Dags att byta hydraulolja på minigrävaren. Tänkte göra det själv o lära mig nåt nytt, har aldrig gjort det tidigare.
Köpt olja o filter så de är bara o sätta igång men har en liten fundering, hur får jag ut all olja ur systemet?
I instruktionsboken står det
1 Stå på plan mark
2 Manövera alla cylindrar
3 Sänk bladet, alla cylindrar måste vara fullt utskjutna
4 Sänk grävaggregatet till marken o stanna motorn
5 Lossa avtappningspluggen
osv
Om man gör så här, är kolvarna tomma på olja då och ingen gammal olja blir kvar i systemet?

Misstänker att det har gått lite vatten i oljan, ibland rycker maskinen i hydrauliken, om jag ska sänka stickan, så görs det inte så mjukt som jag önskar. Ibland är den hopplös o i bland går de bättre. Hoppas bli avhjälpt med ny olja.
Någon som vet?

Tackar för all hjälp!



   TS
Avatar Fallback

Re: Byta hydraulolja!

ÅsaNisse  
#525833 Du kan aldrig tömma hela systemet vid ett oljebyte. För att få ut mesta möjliga ska du ha alla kolvar indragna så att kolvstången tar så stor volym som möjligt. Sen får man alltid byta flera gånger om man ska få så rent som möjligt. Andra alternativet är att lossa alla slangar och pressa kolvarna från ände till ände för att tömma dom, men det har jag aldrig varit med om. Har du vatten i oljan så ser du det på att den blir gråaktig i färgen. Enklast att få ut vattnet är att låta maskinen stå över helgen och börja måndag morgon med att gänga ut bottenpluggen försiktigt. När du har en till två gängor kvar så sipprar det vatten i gängorna innan det kommer olja. Gängar du för långt så kommer allt i skjortärmen med bra fart. Vattnet blandar sig i oljan när du kör, men sjunker till botten i tanken när den får stå stilla. Dock har du fortfarande vatten i cylindrarna så du måste dränera vatten på detta sättet några gånger innan du byter så slipper du få vatten i nya oljan.

???? Funderar på din instruktionsbok.... Hur kan du ha alla cylindrar utskjutna enl 3. om du ska sänka grävaggregatet till marken enl 4.???

Användarvisningsbild

Re: Byta hydraulolja!

hemhuggare  
#525872 Ett tips om du ska släppa det som är i botten på tanken så tar du en dammsugare vid luftningen på tanken "se till att det blir tätt" sen kan du ta bort bottenpluggen utan att det rinner ut sen kan du tömma i den takt du vill

Avatar Fallback

Re: Byta hydraulolja!

Hema  
#525997 Och varför kolvarna utskjutna, om man vill tömma?

Användarvisningsbild

Re: Byta hydraulolja!

henrik_1  
#526014
ÅsaNisse skrev:Du kan aldrig tömma hela systemet vid ett oljebyte. För att få ut mesta möjliga ska du ha alla kolvar indragna så att kolvstången tar så stor volym som möjligt. Sen får man alltid byta flera gånger om man ska få så rent som möjligt. Andra alternativet är att lossa alla slangar och pressa kolvarna från ände till ände för att tömma dom, men det har jag aldrig varit med om. Har du vatten i oljan så ser du det på att den blir gråaktig i färgen. Enklast att få ut vattnet är att låta maskinen stå över helgen och börja måndag morgon med att gänga ut bottenpluggen försiktigt. När du har en till två gängor kvar så sipprar det vatten i gängorna innan det kommer olja. Gängar du för långt så kommer allt i skjortärmen med bra fart. Vattnet blandar sig i oljan när du kör, men sjunker till botten i tanken när den får stå stilla. Dock har du fortfarande vatten i cylindrarna så du måste dränera vatten på detta sättet några gånger innan du byter så slipper du få vatten i nya oljan.

???? Funderar på din instruktionsbok.... Hur kan du ha alla cylindrar utskjutna enl 3. om du ska sänka grävaggregatet till marken enl 4.???

Tack för ditt svar, blev lite sent tyvärr.
Så du menar tvärtemot instruktionsboken då? Att alla kolvar ska vara indragna?
Bra tips för att dränera tanken. Det ska jag prova o göra några gånger.
Nya oljan vill man ju ha ren o fin.
Om man har bytt olja och det finns lite vatten kvar i systemet, hur känsligt är det för frost,kan de spränga sönder något eller krävs de stora mängder innan de är farligt?

Din fundering om instruktionsboken va ju intressant, de blir inte lätt o få hop den ekvationen

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta hydraulolja!

Hema  
#526021 Eller kan det vara en 2-stegsraket?
1. gör som du läst i manualen.
2. fyll på hydraulvätska (obs, inte över maxnivån, för annars kan det bli klabbigt när du sedan drar in övriga kolvar.)
3. dra in alla kolvar, utom bomkolven, vilken nu ska vara max uttryckt?
4. fyll på hydraulvätska (obs, inte över maxnivån, för annars kan det bli klabbigt när du sedan sänker bomen.)

Användarvisningsbild

Re: Byta hydraulolja!

henrik_1  
#526168
Hema skrev:Eller kan det vara en 2-stegsraket?
1. gör som du läst i manualen.
2. fyll på hydraulvätska (obs, inte över maxnivån, för annars kan det bli klabbigt när du sedan drar in övriga kolvar.)
3. dra in alla kolvar, utom bomkolven, vilken nu ska vara max uttryckt?
4. fyll på hydraulvätska (obs, inte över maxnivån, för annars kan det bli klabbigt när du sedan sänker bomen.)


Okej, kopiera informationen från instrutionsboken
1) Ställ maskinen på plan mark
2) Manövrera alla cylindrar i båda riktningar med motorn igång
3) Sänk bladet till marken, alla cylindrar inklusive offsetbommen, måste vara helt utskjutna.
4) Sänk grävaggregatet till marken och stanna motorn
5) Lossa locket på hydrauloljetanken något så att tanken avluftas. (Tanklocket är försett med avluftningsventil för att minska trycket vid stigande temperatur)
6) Ta bort den lila luckan av motvikten.
7) Skruva ur avtappningspluggen och låt hydraulolja rinna ut
8) Sätt tillbaka avtappningspluggen tillsammans med en ny tätningsring
9) Fyll på ny olja genom påfyllningshalsen
10) Kontrollera hydrauloljenivån i nivåglaset. Vid 20 + (kall maskin) måste hydrauloljenivån vara mellan lägsta och högsta delen i nivåglaset

   TS
Avatar Fallback

Byta hydraulolja!

källefall8  
#526170 Kan vara så att beskrivningen i instruktionsboken är för att det ska bli rätt oljenivå, är det inte samma positionering som gäller enl boken vi kontroll av hydrauloljenivå?
Finns ju inget smidigt sätt att byta ALL olja i systemet, står det förresten inget om luftning på pumpen? Jag skulle göra som nämnts tidigare å dra in alla cylindrar för att få ut så mycket olja som möjligt, sedan fylla på det sista till rätt nivå med position på arm som i boken

Avatar Fallback

Re: Byta hydraulolja!

ÅsaNisse  
#526233 Om du har lite vatten kvar i oljan så är det ingen risk för frostsprängning. Däremot får du en grå och dålig olja ganska snabbt och risk för att ventilslider fryser fast så du inte kommer igång om det blir kallt. Vill det sig riktigt illa så kan det bli som en BM 1640 råkade ut för på ljuva 70-talet. Ventillationsledningen hade frusit ihop och när han startade och började köra så small hydraultanken. Där kan man snacka om kladdigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).