Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen

56 inlägg 56294 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#598067
Slurfi skrev: ……... ska bli kul att se hur du trivs med storgrävaren.

Ja det gör jag med, men det lilla ja kört ser det bra ut.
Måste erkänna att jag mest er nyfiken på drivstofforbrukningen, sen det sitter en 6 Cyl 175hk motor i den.
Så jag kopplade av släntskopan och satte dit nya djupgrävskopan och körde 2 timar blandat grävning ( på ca 1600rpm), och då gick det åt precis 16l diesel, så det var ju inte så farligt.
Givetvis en del mer enn min 5,5tonnare, men sen gjordet den bra mycket mer arbete ochså under denna tiden.
Och jäklar vilken kraft det er i en sådan pajs. (åtminstone när man inte er van med en sådan maskin).
1600rpm på motor verkar vara et lagom varv, maks er ju 2100rpm, men vid ca 1600rpm går den lagom fort och er vel ochså var motor har högsta vrid, skulle jag gissa.

Fördelar som jag ser det så langt:
Lågt pris/lite timar, så verkar vara mycket maskin för pengerna. (Pris 192tkr+mva och 2275timar.)
Alt på maskinen funkar (förutom auto Idle, så får justera varvet manuelt, men detta er ju en bagatell).
Alt er stort, even hytten med riktig bra plats och fin grammer sits, kylrom til mat...………….
Mycket behagligare att köra enn 5,5tonnare, då den er mycket stabilare, og god plats til armer och ben.
Kraften och räckvidden er ju suveren mot den lille.
Just bestiktad, och alt mek, verkar vara i mycket bra skick. (underrede minst 80%, inga sprickar og nära 0% gläpp. Isuzu motoren starter hur lett som helst och snurrar lungt och utan rök)
Bra med ekstra hydraulikuttak. 2 dubbla+ hammar.
Ingen svetting eller läckage nånstans.

Nackdeler:
STOR, alt er stort, 2,98m bred (och hög 3,2,m med aggregat helt mot marken) och et överheng bak på typ 1,5m eller så när man svänger, er jag inte van vid. :o
Vikten ligger på 25,5t enligt instruksjonsboken (Säkert med skopa och alla vätskor), och det märks, det er ingen maskin man vil ut på blöta marker med.
Det känns nästan som att flytta sig med ett "hus", mot 5,5tonnaren som svänger helt innom banden.
Så even med lite speglar har man inte riktig samma koll på alla hörn som på en "rumpelös" 5,5 tonnare.
Så ser inte helt va annat enn göra större och bedre väger jag skulle kunne göra med den, dock var ju ochså det som var meningen. (Och med såpass lite pengar investerat gör det inget om den får stå still lite.)
En sak man saknar direkt er schaktblad, som jag haft på mina tidligare småmaskiner, det vore fint even på en stor.
Udda märke, men delar har jag full koll på, så det er lugnt. (Er mycket samma som Hitachi ex 230 från samma tid)


Det var ju egentlig en sådan maskinstorlek som du har Slurfi jag letade efter, men efter kollat alla beg. maskiner i minst 1 år hittade jag inget vettigt til rett peng. (12-15t maskiner verkar tatt över prismässigt från 8t tidligare)
Sen gjorde jag en noggran mätning av vägbredden, och såg då at det gick precis med en "under" 3m maskin, men 30-40cm mindre hadde ju inte vore fel, istället för bara 2 cm.
Men jag återkommer med mer vettiga betraktninger efter flera timar bakom spakerna. 8)
Så nu ska vi kolla kartan och terränget och se var det er vettigt att göra väg, så forhoppningsvis har vi nån plan til våren. :smile:

Hur ser du på det Slurfi?
Anser du din maskin precis lagom för dina uppgifter, inga större bekymmer med lite äldre maskin (som jag med har)?
Vilka typ arbete er det du riktad dig inn på med den? (förutom brandgatan och vägen du gör nu.)
Kan du flytta den själv? (med din traktor och släp menar jag).
Nu mins jag inte på rak arm vilket år din Cat er och hur mange timar den gått, men klarer den med Nord Svenska kylan så måste den vel funka bra, eller?
Hur varvar du i arbete? er det 4cyl eller 6 cyl motor i den, och hur er soppaforbrukningen på den?
Vilken utrustning har du til den? (förutom grävskopan jag ser på bilden). Du kanske har en egen tråd om maskinen som jag missat?
Mycket frågor, så du får svara om du orkar, själv gillar jag maskinprat och då fremst grävmaskiner och traktorer sen det er va jeg har lite erfarhet med.

Det måste vel finnas flere med grävmaskiner i skogen, vore interessant att höra från flera håll, spesielt om nån kör som grävskördare, men even som ren grävmaskin.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

Hema  
#598074 Ingen bild? 🙂

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598087
stegmaster skrev:Anser du din maskin precis lagom för dina uppgifter, inga större bekymmer med lite äldre maskin (som jag med har)?

Jo, jag tycker 14 ton är rätt storlek för mina jobb. Givetvis går allt fortare med en större
men i dagsläget kommer jag nog att hålla mig på 14 ton oavsett allt.
stegmaster skrev:Vilka typ arbete er det du riktad dig inn på med den? (förutom brandgatan och vägen du gör nu.)

Jag har tänkt göra alla skogsrelaterade jobb med den, vägar, diken, körskador, markberedning osv
och om ekonomin skulle tillåta så vore det intressant att skaffa ett skördarhuvud och slutavverka åxå.
stegmaster skrev:Kan du flytta den själv? (med din traktor och släp menar jag).

Jag har en trailer som jag ska göra iordning för att kunna flytta själv, åtm inom 100km, annars hyr jag in transport.
stegmaster skrev:Nu mins jag inte på rak arm vilket år din Cat er och hur mange timar den gått, men klarer den med Nord Svenska kylan så måste den vel funka bra, eller?

Det är en 1999 så tjugo år gammal, med ca 10000h på mätaren.
Dock är undervagnen renoverad nyligen så den är hyfsat fräsch och värd att reparera.
stegmaster skrev:Hur varvar du i arbete? er det 4cyl eller 6 cyl motor i den, och hur er soppaforbrukningen på den?

Vet ej varvet men ganska högt, det är en fyra.
stegmaster skrev:Vilken utrustning har du til den? (förutom grävskopan jag ser på bilden). Du kanske har en egen tråd om maskinen som jag missat?

Just nu har jag en tandskopa, en hydraulisk släntskopa och en kabelskopa.
Nästa grej på tur är att bygga en dubbelfläckare av egen design.
Efter det önskar jag en Powertilt eller Tilfäste/Tiltmellandel så jag får tilt på alla redskap.
En gallerskopa för sortering av grus kanske vore bra att ha åxå.
En hydraulisk bergsborr vore ju bra åxå.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#598094
Hema skrev:Ingen bild? 🙂


Inte i dag tyvärr. Sprang ifrån phonen. :oops:
Nu er det meldt bättre väder, och min jobbarkompis er på semester i Danmark, så ska se om jag even kunne få til lite video.
Dock finns det inte så mycket at filma/visa fram just nu.
Men en bild ska jag få til, för nu står den i vintervila med alla kolvar inndragna. :wink:


Tack för att du tog dig tid med alla svaren @slurfi. :-bd
Blir ju rett smidig om du får til och flytta den själv, för det brukar kosta en del att frakta dom annars.
ca 10.000-15.000kr +mva tror jag er vanligt för en 20tonnare, even vid bara korta flytt.
En bekant av mig orkade inte mer hyra flytt när priset passerte 70.000kr innom 1 år, och dessutan fick han ofta venta tills det passade transportören att göra flytten.
Så han köpte ett stooort 3 axlad släp och en Fendt 930 och flyttar numera själv. :surp:

Jag har bara grävskopan och tiltskopan, och har inte tänkt köpa mer til den, men sånt har man ju sagt förr, :d
Typ 1 mnd, före jag köpte min grävare var det ett logmax 7000 med jibb på en smalkopa med samma snabbfäste som mitt, och detta vil jag minnas gick för bara drygt 100tkr, men kollade inte så noga då, så vet inte vilket skick det var i, men kan vel inte vore toppen sen priset var såpass lågt.
Dock har jag absolut inget behov av et sådant skördaraggregat, men visst vore det roligt.
Men en gallerskopa vore kanon, det håller jeg med om, och even en rippare.
Fast priset på redskap blir vannsig höga til denna storlek maskiner, om man inte har tur och hittar begagnat.
En bergborr vore fantastisk om man haft papper på att spränga själv, men det har jag inte, för berg finns det godt om. (men det kostar ju en slant hur som helst, att båda köpa borrtårn och spränga)
En bekant av mig har just fått bygd om sin CAT 323CL med fullt borrtån hos AMV som nästan er min granne (låter AMV bekant för dig?), så han tänker borra själv och hyra sprängare om jag fattade rett.
(under mitt arbete på 80 talet och 90talet har jag skickad iväg manga prylar til gruvmaskiner i Gällivare och Kiruna från AMV).

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598107 Jo det går liksom att göra allt med en grävare, men det är ju dyra grejer att köpa om de bara står stilla.
Jag har sprängkort osv så borra och spränga vore inte så dumt och jag funderar mer på en mindre typ Cobra
för att kunna göra småjobb men det är inte prioriterat just nu.
AMV, jag ska lägga det på minnet ifall jag ser nån grej därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

stegmaster  
#598130
Slurfi skrev:Jo det går liksom att göra allt med en grävare, men det är ju dyra grejer att köpa om de bara står stilla.
Jag har sprängkort osv så borra och spränga vore inte så dumt och jag funderar mer på en mindre typ Cobra
för att kunna göra småjobb men det är inte prioriterat just nu.
AMV, jag ska lägga det på minnet ifall jag ser nån grej därifrån.


Ja om du har sprängkort fatter jag mycket vel at du vil kunne göra detta själv.
Vet inte om jag missuppfattade dig, var det en hydrauldriven håndmaskin du syftade på, och inte ett borrtorn som jag först trodde?
Cobra er vel bensindriven håndmaskin, eller?
Jag er inte så hemma på dessa prylar som du säkert redan fattat. :oops:

(AMV er en tillverkare av borriggar til tunnelar och gruvdrift, så det fanns et antall av dessa i Gällivare och Kiruna, men hur det ser ut idag vet jag inget om).
Min granne jobbar där, och kan i prinsipp få fram alt jag skulle behöva til grävmaskin hydraulik, så sånna grannar får man vara redd om. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598350 Jag har tänkt på en handhållen maskin som man kopplar till grävarens hydraulik.
Men det är en sträng investering för de få arbetena jag ser komma.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

valtra mega  
#598367 jabond77 har byggt ett borrtorn finns på maskinisten

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598391


Kul med eget bygge i den tidigare videon, här är en liknande borr jag tänker är vettig, slipper soppa osv.
Och bygger man en sån matare som i tidigare videon så är man inte långt bort från en verkligt fungerande grej.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770809
1663089984_sept2022tiltmellandel.jpg

Köpte ett vinterprojekt, en direktinfäst tiltmellandel med hydrauliskt B20 fäste.
Den ska byggas om till S60 och putsas upp en smula, slangar och rör ska
anpassas på Cat 312 så den ser bra ut och har så smidigt dragna slangar som det går
om det är möjligt så sätter jag gärna dit centralsmörjningen åxå.
Säljaren sa att den funkar bra och har inga läckage så isf är det mest kapa och svetsa som behövs.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen

fga  
#785718 Hej

Nogon som vet noe om den H3an som Log Max utrustad til skordare?

se https://www.logmax.com/en/our-history/

FGA

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).