Grävmaskiner

Grävmaskin + stegmatningsprocessor

2 inlägg 4334 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävmaskin + stegmatningsprocessor

Raffe  
#30035 Hejsan
Slog mig häromdan att en sådan kombination skulle kunna vara ganska kostnadseffektiv :roll: tex för självverksamma som kör lite entreprenad också.

En begagnad 8tons grävare borde man ju få lös för dryga 200.000, en beggad stegmatare kanske 100.00 :roll: vet ej vad en ny kostar men har tittat lite på en Arbro som klarar lite grövre också
http://www.arbro.fi/index-swe.htm

Har dock ALDRIG kört grävmaskin i skogen men jag kan tänka mig att det är lite knöligt i besvärligare terräng. Jämfört med att bygga stegmatare på traktor borde man ju vinna otroligt i komfort och även i hållbarhet. Grävmaskins reservdelar är ej heller såå dyra.

Räckvidden är ju begränsad så det blir ganska tätt mellan stickvägarna. Man kan ju förstås montera en jibb också, innebär ju förstås att det blir vingligare.

Grävmaskinen kan man ju använda till annat också, skogsdikning, högläggning, vägar mm.

Berätta gärna vad Ni tycker, vet, upplevt, hört, sett mm



   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30052 Ja säger bara d ja känner själv, å de e att om du inte köper en maskin (grävare) som svänger innnan för larven så får du ha vägar som är super breda, sen har du inte geometrin på kranen så du kan arbeta i närområdet på en grävare, sen som du skriver blir det fruktansvärt vingligt å jävligt om du inte står helt plant....

ska man ha en grävare så ska det vara en mega stor på kanske 20ton + å köra slutaavverkning, ska du ha en maskin att köra gallring osv, kika på en midjestyrd traktorgrävare....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).