Grävmaskiner

Startproblem minigrävare!

7 inlägg 11902 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Startproblem minigrävare!

henrik_1  
#293713 Tjena!

Jag har problem med att starta minigrävaren. En hitachi ex 22.

Den har varit svår o nästan hela sommaren, när problemet uppstod så tog det längre tid än vanligt innan han drog igång men han startade.
Med tiden blev det värre, när jag förvärmde så började de ryka vid spaken till värmningen så jag bytte de, ny vippbrytare, sladd o grejer.
Fick tipset att byta glödstiften o de har jag gjort, de hjälpte inte,
Den har startat efter ett tag, men sist jag använde den så var den varm o gått några timmar sen skulle jag starta men det gick inte.
Efter några försök, så drar inte startmotorn runt utan bara ett klick hörs.

Köpte ett nytt batteri och laddade det fullt och startmotorn gjorde ett litet taskigt försök att dra runt en gång. Sen hörs bara ett klick när jag drar runt nyckeln.

Är det startmotorn som är kass? Eller någon annan som har ett förslag?

Går det att starta med en skruvmejsel om den är sönder, skulle varit bra om jag kunde fått igång den o fått hem den från skogen.

Tacksam för hjälp!



   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem minigrävare!

ÅsaNisse  
#293719 Är startmotorn kass så går det inte med skruvmejsel, men om det är solenoiden kan de gå. Lite knackande på solenoiden med skaftet på en hammare och sedan skruvmejseln på polerna so kan det funka. kolla bara att motorn går runt först genom att dra i fläkten, så den inte skurit. Du kan ju ha bränt startmotorn genom att mala länge vid dina startförsök och då är det bara att skruva där sen står.
Att motorn är svårstartad kan bero på att du får luft i bränslesystemet, eller att den elektriska bränslepumpen lagt av. ( om det finns på din maskin. Jag har det på 35:an)

Användarvisningsbild

Re: Startproblem minigrävare!

henrik_1  
#293724 Tack för ditt svar!

Jo det kan ju vara värt att testa.

När du säger de med luft i systemet, så skulle det nog kunna bero på det, bytte en bränsleslang men kommer inte ihåg om det va före eller efter problemet med start uppstod. (de va inte direkt efter jag bytt slangen, då hade jag ju visst att de berodde på de)
Jag har inte hittat någonstans att lufta? Maskinen går fint, precis som vanligt när den väl är igång.

Det känns som startmotorn har gett upp, för de drar inte runt så den ens försöker komma igång. Hade de varit bränslepumpen så hade ju startmotorn dragit runt eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startproblem minigrävare!

bodaedet  
#293730 Kolla så att du har rena och hela infästningar på jordflätor när du ändå är i gång och mekar

Avatar Fallback

Re: Startproblem minigrävare!

nizze1  
#394412 Hej jag har samma problem men min startmotor går runt när jag provade den när den var bor monterad. Då är det nåt med nyckeln va!!!.

Avatar Fallback

Re: Startproblem minigrävare!

ÅsaNisse  
#394426 En lös startmotor kan snurra ordentligt i tomme, men när den blir belastad så finns det ingen styrka i den. Drar den inte när den är monterad i motorn, med ett friskt batteri och mejsel mellan + och manöver på solenoiden, så är det bara att byta.

Avatar Fallback

Re: Startproblem minigrävare!

nizze1  
#394436 Tack för ett svar som jag inte visste om blir till att köpa ny startmotor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).